Katt och jultrubbel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emotional
    • January 2004
    • 475

    Katt och jultrubbel

    Hej!
    Tänkte vara ute i god tid och fundera över hur det kommer bli till jul.
    Kommer ju bo 50-60mil bort ifrån min familj, vilket gör att jag måste åka långt på jul. Sambon kommer fira jul hos sina föräldrar. Vart ska jag göra av katten?
    Ska jag ta med honom (med risk för stark förvirring). Eller ska han lämnas kvar och höra mig för om någon kan ge honom mat och sådant?
    Hur hade ni löst det?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251
  • Ohlsson
    • April 2005
    • 176

    #2
    Hur länge ska du vara borta? Kan vara svårt att få någon att titta till kissen under juldagarna då alla har så mkt för sig. Annars klarar kissen sig bra med att någon tittar till den två gånger om dagen, gör rent lådan och ger den mat och vatten, å gosar lite med den. (Så gör mina föräldrar när de åker bort över en helg, kattan är helnöjd med det, hon hatar att åka bil.)
    Ska du åka någonstanns som katten varit förut, alternativt känner igen dofter ifrån sedan tidigare, så går det säkert bra att ta med den. Gäller besöket en längre tid och inga andra djur finns där du ska vara kan det gå bra att ta med kissen även om den inte varit där tidigare. Det finns lugnande feromoner som man kan spraya ut i rummen där man är så att kissen blir lite mindre stressad. (Feliway är en sprayflaska (liten) med feromoner som man kan använda (kommer ej ihåg priset), sen finns det även adaptrar att plugga in i vägguttaget som sprider feromoner (dyra) men de bör sitta i ca 1v innan kissen kommer dit (håller i ca 2 veckor har jag för mig)), kolla hos en veterinärklinik, de brukar sälja båda varianterna.
    Själv hade jag tagit med kissen om det gällt en längre tid (ca 1v eller så) om det inte finns andra djur där, men min kisse är mycket trygg i sig själv och fixar en sådan sak mkt bra. Syrrans kisse är lite mindre trygg, vilket betyder att han tar några mer dagar (2-3) på sig innan han känner sig trygg på nya platser.
    "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

    Besök gärna min zoon...

    Kommentar

    • Emotional
      • January 2004
      • 475

      #3
      Jag ska ju flytta nu i augusti. (Katten bor nu tillsammans med mig,min mamma och min bror + en katt). Så de två ska skiljas ifrån varandra. Skulle katten kunna "klara" sig bra om man tog med den tillbaka hit vid jul? Vet inte hur länge det rör sig om,men kanske 1-1,5 vecka. Beror lite på.
      Vet ju inte hur flytten kommer att gå,vill inte röra till det för min lilla gosse.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

      Kommentar

      • Ohlsson
        • April 2005
        • 176

        #4
        Sorry, missade att det var du som lagt in både denna och den andra tråden... Har svårt att koppla ihop två saker ibland...

        Kissen kommer klara det julbesöket finfint, oroa dig icke. För om jag förstod dig rätt nu så flyttar du ifrån hans "gamla" hem till ett nytt och vill göra julbesöket i det "gamla" hemmet senare i år? Det är inga problem, jag gjorde samma sak i höstas. Syrrans å min kisse gör några sådana besök under året. De tillbringade sin första tid hos oss som kissungar i Jönköping hos mina föräldrar förra sommaren (ca 3 mån). När lovet var slut flyttade vi upp till Uppsala igen, på jullov, påsklov etc tar vi med dem hem till jkpg. Det kan vara lite gruffs första timmarna med att hälsa på alla djuren igen, men de vet var de är och de känner sig. Min kisse springer alltid direkt fram till fönstret som leder ut till kattgården (han älskar den) när han kommit ut ur transportburen, det känner han igen minsann... /Åsa
        "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

        Besök gärna min zoon...

        Kommentar

        • Emotional
          • January 2004
          • 475

          #5
          åhh... känns skönt att höra din historia. *känner mig lugnare* Tack!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

          Kommentar

          Arbetssätt...