Vad har ni för katter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

    Då var jag inte helt galet ute när jag döpte Smockan .
    Han är född fri, en "höstkatt" förmodligen, som jag fick hem i ett bedrövligt skick. Igenvarade ögon, öronskabb, förkyld och snorig... så det blev en runda till veterinären direkt i hopp om att rädda den lille kraken (o för att inte smitta mina andra katter med något). Medel mot öronskabb blev det, men förkylningen lämnades utan åtgärd, eftersom "-Det är bättre att imunförsvaret får jobba, än att ge en sån liten katt antibiotika."
    Därefter skulle katten registeras hos dem, och då behövdes ett namn... Namn? Så långt hade jag inte tänkt överhuvudtaget, så då föreslog sköterskan att han skulle heta FN, eftersom det var då FN dagen jag fick honom. Tyckte inte jag, så han är registerad som Smokey... just pga färgen, för då var han blå med svart ansikte.

    Nej, det var INTE majsormar, utan vanliga majskolvar med blandat gula och svarta korn som vi satt och räknad korn på. Tänk om det inte finns sån majs, det var kanske läraren som skämtade aprilo med oss ?

    Har aldrig tagit ungar efter mina katter (vilket jag ångrar ibland), inte ens birman... hade tre kastrerade honor innan (hittekatter) som jag måst avlivats det sista året. Ronja, svartsköldpadd 17år 2007. Lilla Damen, tigrerad o vit 15 år 2008 och Mis, svart 21år 2008 ...

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Nej, det var du ju inte

      Tur att han klarade sig. Pyret är också hittekatt, smal och tanig när hon hittades, numera har hon lagt på hullet, och är bästa kompis med Rufus.

      Ok, men så´n majs kanske finns. Tänkte att du menade majsormar, eftersom de avlas fram i alla möjliga och omöjliga färgvarianter, och väl borde vara rätt intressanta för de som är intresserade av genetik. Men det är kanske därför de kallas majsormar, på grund av majs med olika färg på kornen, eftersom en normalfärgad majsorms undersida är "rutig" í svart och vitt.

      Kajsa fick heller aldrig några ungar, tråkigt nog. Hon var ju renrasig, med meriterade föräldrar.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • KoiKe
        • March 2008
        • 331

        jag å min flickvänn vart å hämtade 1 övergiven katt å dess 4 kattungar häromdagen Mamman är smal å jävlig men himla go...kattungarna är väl uppskattningsvis 4-5 veckor å går på lådan av sig själva :S Norsk skogkatt verkar vara inblandad i morsan så man får väl se hur långhåriga ungarna bli sen men himla goa å ungarna är rätt tjocka å välmående allihopa dock inga bilder ännu

        Kommentar

        • NathalieBorgman
          • June 2008
          • 218

          Själv har man tre bondkatter Felix, Carl Den 12:e(kalle) och Essmeralda. Felix är mamma till båda (olika kullar) så det blir en hel liten familj

          Kommentar

          • Bläckward
            Banned
            • December 2007
            • 112

            jag har 3 katter jag med brolin fick den förste hetta för brolin gjorde ju ett fantastikst mål i vm 94 sen den andra katten hetter rödanejlikan jaa det e ett konstigt namn men läs franska revolutionen hehe ... sen den 3e hetter totti för att jag tycker det är världens bästa fotbolls spelare

            Kommentar

            • matte159
              • March 2007
              • 1147

              Vi kör med en Norsk skogskatt och för inte så längesedan var vi tvugna att avliva våran vita, döva katt (En blandning mellan Perser och vanlig bondkatt). Han blev för mkt jobb då han som liten blev misskött (mamma tog honom för att annars skulle han avlivats för 6 årsen). Han konde sitta på förnserbrädan och se en i ögonen när han tog tassen och rev ner en kruka . Han sket också fullständigt i bilarna. På koster där det finns ett par traktorer så fick förarna gå ut och flytta på han
              Mvh
              Mathias
              Fotoalbum

              Kommentar

              • Inka
                • July 2005
                • 1233

                Ursprungligen postat av Lilla Damen
                Har oxå fått lära mig att vita katter med blå ögon är döva, men katter med olikfärgade ögon eller gula/gröna ögon hör. Det stämmer nog inte alltid, för grannen har en vit gulögd döv katt, som i sin tur fick en vit gulögd hörande dotter. Dottern hade som källing en svart nagelstor prick i pannan...
                Snarare är det så att vita katter med blå ögon ganska ofta är döva. Dessutom är vita katter med olikfärgade ögon ofta döva på det örat som sitter på samma sida som det blå ögat.

                Här kommer iallfall en bild på en av kattungarna min älskade lilla Nova fick med min kisse Otto. Nova dog trist nog förra sommaren, fyra år gammal på grund av att njurarna pajade... men hon lever kvar i Sesam här...
                Bifogade filer
                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                www.kvitter.n.nu

                Kommentar

                • Jessi_86
                  • November 2007
                  • 232

                  Jag har 2 kastrathanar. Den ena på 2 år och 3 månader, den andra på 3½ år.

                  Den yngsta är svart och en brittisk korthår.
                  Den äldsta är grå och brittisk långhår.

                  Kommentar

                  • nettan_82
                    • July 2008
                    • 10

                    Hej hej!
                    Jag har två katter, bondkatten Zlatan en svart okastrerad hane som är kelig som bara den, han dricker gärna vatten ur kranen på toaletten.
                    Sally en tiger-randig hona som nu har fem små kattungar, killar alltihop. Hon är hittad i skogen så ingen vet riktigt vad hon är för ras.

                    Kommentar

                    • elinj
                      • July 2007
                      • 1100

                      jag har tre katter,
                      alla är bondkatter.
                      Kickan och Skrållan är korsningar på norsk skogskatt, birma, de är 3 år
                      Sen har vi gamlingen på 8år, som är en bladning på norsk skogskatt och Main coon.
                      Senast redigerad av elinj; 25 August 2008, 15:28.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...