Vad har ni för katter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millmir
    • February 2008
    • 266

    #91
    Blivande

    Här är foto på våra katter som vi ska hämta 23/7 från kattkommandosyd.

    Melody:
    Klicka på bilden för större version

Namn: Melody.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,3 KB
ID: 2100900
    Och Belle:
    Klicka på bilden för större version

Namn: Belle.jpg
Visningar: 1
Storlek: 59,1 KB
ID: 2100901

    Båda är sköldpaddor (och därmed honor) som beräknas vara runt två månader gamla. Bilderna är nog tagna för minst tre veckor sedan.
    Senast redigerad av Millmir; 26 June 2008, 21:01.
    Mvh Calle
    -------------------------------------------------
    720 SA 170 T 54 A

    Kommentar

    • Mona
      • October 2002
      • 840

      #92
      Jättesöta!!!

      Herregud, jag minns fortfarande hur Kattkommando Syd startade på Svenska Katters forum på den tiden jag var där istället för här.
      Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

      Kommentar

      • Millmir
        • February 2008
        • 266

        #93
        Tack, vi föll ganska pladask för just dessa två som var de enda två korthåriga i kullen .

        KKS har vuxit rätt så mycket på senare tid och placerar nu om ganska många katter per år till förhoppningsviss bra och kärleksfulla hem. Funderar själv på att så småningom engagera mig i deras aktivtet.

        Det ironiska i mitt fall är att jag besluta mig för akvarie för att jag INTE skulle ha katt. Altså antingen eller. Vad ska man säga? Det sket sig
        Mvh Calle
        -------------------------------------------------
        720 SA 170 T 54 A

        Kommentar

        • Inka
          • July 2005
          • 1233

          #94
          Har två huskatter, Otto och Gnista. Otto är fem år, vit och svartfläckig och fluffig. Gnista har kort päls, är snart ett år gammal och svartsköldpadd och vit. Gnista är rätt liten på bilden här men homn är lika söt än
          Bifogade filer
          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

          www.kvitter.n.nu

          Kommentar

          • Guppie
            • June 2008
            • 145

            #95
            Jag hade en katt som hette Missan, en norsk skogskatt, runt fem år nu tror vi. Vi köpte henne genom nån organisation djurvänner eller nått hette det. Dom hade hittat henne djupt in i en grotta i Uddevalla, helt övertäckt med olja. Hon hade troligen sprungit dit själv och gömt sig och sen inte orkat ta sig ut då hon hade legat där ett tag med tanke på kroppstorleken och hur smal hon var. Vi tog iallafall hem henne, (då var hon ca ett år) och hon hade det härligt hemma hos oss i tre år. Sen hände tyvärr en olycka, hon sprang nerför trappen hemma och voltade på nått sätt och slog ryggen i kanten på ett trappsteg, hon kunde inte gå på flera dagar. Men sen blev hon bättre för ett tag, men det kom tillbaka. Så vi tänkte åka till veterinären och låta henne somna in för hon led ju. Men min äldsta bror vägrade, han älskade den katten, så han tog hand om henne, tog henne till veterinären och veterinären tittade på henne och hon fick några tabletter som hon skulle äta i en månad. Så min bror tog hem henne till sin lägenhet i oslo och hon mår alldeles utmärkt nu och trivs faktiskt väldigt bra med att vara innerkatt, så som tur var blev hon ju bra då och fick fortsätta leva!
            Fem såna där guppies och påökning snart!

            Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #96
              Bilder på busarna Första visar Rufus och Pyret som tar en paus i buset, andra visar Rufus som vaktar gamla sjuka skogskatten Kajsa (dog i cancer 070924). Tredje bilden visar Rufus, fråga mig inte vad han flinar åt

              Ingen mer som tycker att Rufus ser ut att ha Russian Blue i sig, förutom ögonfärgen då?
              Bifogade filer
              Senast redigerad av Shepard; 29 June 2008, 18:36.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • TinaM
                • February 2008
                • 1040

                #97
                Lägger in en bild på mina nyvakna gamla siamesgubbar. De fyller 15 i augusti och är kullbröder.

                Klicka på bilden för större version

Namn: gamlagubbar.JPG
Visningar: 1
Storlek: 161,0 KB
ID: 2100983

                Den yngsta förmågan, som kom till mig som omplacering. Blandras 2 år gammal.

                Klicka på bilden för större version

Namn: Aivi.JPG
Visningar: 2
Storlek: 177,7 KB
ID: 2100984

                Och sist, men inte minst, min abessinierdam på 6 år.

                Klicka på bilden för större version

Namn: my.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,3 KB
ID: 2100985
                Senast redigerad av TinaM; 01 July 2008, 19:54.
                32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #98
                  Abessinier är fina
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Tetrax^
                    • June 2006
                    • 131

                    #99
                    Naah, så fina!

                    Min tredje (och sista, tror jag ) katt ska bli en Maine Coon. Någon som har erfarenhet av dessa? Hur jobbigt på en skala mellan 1-10 är det att sköta deras päls? Det är ju trots allt ett par långhåriga rackare det där. ^^
                    Min Zoon - Mvh Tetrax^

                    Kommentar

                    • Tetrax^
                      • June 2006
                      • 131

                      Ursprungligen postat av Micke_A
                      Ingen mer som tycker att Rufus ser ut att ha Russian Blue i sig, förutom ögonfärgen då?
                      Helt klart. Det var Russian Blue jag tänkte på först när jag såg bilderna. Ser precis ut som mormors gamla katt (blev 19 år) fast lite smalare.
                      Min Zoon - Mvh Tetrax^

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Ursprungligen postat av Tetrax^
                        Helt klart. Det var Russian Blue jag tänkte på först när jag såg bilderna. Ser precis ut som mormors gamla katt (blev 19 år) fast lite smalare.
                        Hans mamma är svart huskatt (Neptun här på zoopet har bilder i sitt galleri, på henne, och ungarna när de var små), och pappan är okänd. Han fyller 3 år i juli

                        Apropå pälsen hos Maine Coon, den är nog inte svårare än skogskattens päls, alltså inte svår alls. Till skillnad från perserns päls, så tovar den sig inte.
                        Senast redigerad av Shepard; 02 July 2008, 00:18.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Lilla Damen
                          • February 2008
                          • 2649

                          "Blå" katter ser av någon anledning oftast väldigt ädla ut... kanske pga "skuggspelet" i deras päls.
                          Ska jag gissa på hur pappa katt såg ut, så tror jag att han var enfärgad utan vita tecken...

                          På högstadiet läste man ju om recisivt och dominant nedärvning av bla färger på majs! Detta går att översätta på katter.
                          Blå päls är recisivt och anlaget måste komma från båda föräldrarna, vilket innebär att ingen av föräldrarna måste vara blå i pälsen för att få en blå unge (men chansen ökar om så är fallet )...
                          Enfärgat vitt är dominant över alla färger, därefter kommer katter med vita tecken, tigrerade katter och svart är en recisiv färg (men i förhållande till blått är svart en dominant färg ).
                          Var gult eller rött kommer in på skalan vet jag inte, men jag skulle gissa att det är ganska recisivt...

                          Sen finns det andra intressanta saker att ta hänsyn till oxå när det gäller färgen...
                          Trefärgade katter ("sköldpaddor") är alltid honor och vissa helvita katter föds döva (där spelar även ögonfärgen in).

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Det som gör att jag tror att han har ryss i sig är inte bara färgen, utan kroppen också, formen på nosen och ansiktet, svansen, och så vidare. En annan vanlig blå typ är ju British Blue, som är mycket kraftigare. Några kompisar har en blå katt, som liksom min inte är renrasig, men har tydliga drag av British Blue. Samma med syrrans ena katt, som är blå och vit. Blå är, om jag har fattat rätt, en "utspädd" svart gen, det vill säga katten är genetiskt sett svart, men är blekare. Vad det gäller Russian Blue, tror jag det finns både svarta och vita "blå" ryssar.

                            Har hört att hanar kan vara sköldpaddsfärgade, men det är ovanligt, och då är de oftast sterila. Vita katter som är döva har samtidigt blå ögon. Föds de däremot med t.ex en svart fläck nå´nstans, så hör de, även om fläcken försvinner med åldern, om jag minns rätt.
                            Senast redigerad av Shepard; 02 July 2008, 11:24.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Lilla Damen
                              • February 2008
                              • 2649

                              Har haft två blå katter genom åren... en "bondkatt" och en Manx korsning (där kommer en ärftlig grej till in, hälften av ungarna hade svans och de övriga var mer eller mindre svanslösa. De som saknade svans var till säkert 90% honor.).
                              Båda liknade ryssar mer än britter till kroppsformen.

                              Har hört samma sak om kombinationen sköldpaddasfärg + hane...

                              Har oxå fått lära mig att vita katter med blå ögon är döva, men katter med olikfärgade ögon eller gula/gröna ögon hör. Det stämmer nog inte alltid, för grannen har en vit gulögd döv katt, som i sin tur fick en vit gulögd hörande dotter. Dottern hade som källing en svart nagelstor prick i pannan...

                              Har fyra katter just nu , samtliga kastrerade...

                              En sjuårig blå Helig Birma madam som eg heter Mirandas Darling Angel Star, men kallas Snotta.
                              En tvåårig hane, LilleMannen. Han är blåtigrerad i en ljus och en mörk nyans (vet inte vad det kallas på "riktigt")...
                              En drygt ettårig hane, Pysen. Han är oxå blåtigrerad, men med svarta ränder, typ Whiskas. Honom är "min" veterinär helt salig över; Tycker han ser ut som raskatt... Pysen har en egenhet som är lite ovanlig för katter, han gillar vatten, vilket kan ställa till det när man ska diska och man även har en badgalningen i diskhon.
                              Minstingen Smockan är knappt ett år och är en blå?/svart historia med vita tecken. Som liten var han blå, som vuxen är han snudd på svart... men "vänder" man på pälsen så är den ljust grå, nästan vit i botten. Vet inte vad den färgvarienten heter heller...

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Manxgenen är dödlig (varför avla fram svanslösa katter?) om den kommer från båda föräldrarna. Om båda föräldrarna har den missbildningen, så är dödligheten bland ungarna ca 50% om jag minns rätt, så därför paras normala katter in, därav att många "Manx" (som tur är) föds med svans. De svanslösa har, om jag har fattat rätt, ofta problem med ryggraden, därför hoppar de mer med bakbenen, än de går.

                                När en katt har vit underpäls kallas det smoke. Syrrans andra katt, en skogisblandning, är smoke och vit, det vill säga, hon är svart och vit, och har vitt under det svarta.

                                Sköldpaddsfärger finns i några olika varianter, skogisen Kajsa på min avatar, som dog i cancer i höstas, var svartsköldpadd. Se´n finns en variant som kallas blåcréme, som är blå med crémefärgade fläckar, och den varianten finns nog även som trefärgad (med vitt), och så finns sköldpaddstigré också, förmodligen både i svart/rött, och blå/créme.

                                Det där du sa om att ni läste om genetik på majsfärger, menade du majsormar då? Grönsaken majs avlar man väl inte fram i olika färger?

                                När vi ändå pratar genetik, kan jag ju nämna en palettciklidkull jag har nu, där samtliga yngel är albino, trots att det bara är hanen som är albino, honan är normalfärgad. Om jag har förstått det rätt, så blir bara några ungar albino, även om den normalfärgade föräldern bär anlag för albinism (samma gäller för majsormar). Men nå´n sa att det finns en stam med albinopaletter som har en "twist" i generna, som gör att alla ynglen blir albino, även om bara den ena föräldern är det. Men de blir förmodligen bara halvalbino, så kallade röda albino, också kallade amelanistiska (vanligt bland majsormar).

                                Apropå katter som gillar vatten, Rufus har en egenhet, han vill helst ha sitt torrfoder blött, vilket har resulterat i att han har lagt sitt torrfoder i akvariet, eller så skvätter han runt som en galning i matskålarna.
                                Senast redigerad av Shepard; 02 July 2008, 15:38.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...