fundering på att skaffa katt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    #16
    en vecka om året är inget problem... bara du hittar en skattvakt så klarar kissarna det. Speciellt om du skaffar två.
    Det sägs att amn inte skall ta två på samma gång eftersom de inte tyr sig lika mkt till husse/matte när de har varandera men jag har sett flera exempel på att det blivit sociala huskatter av det iaf. Skaffa inte en jämnårig hane och hona samtidigt bara - då blir de könsmogna samtidigt och du får mer katter än du bett om.
    Hur mycket som blir förstört beror nog på kattens personlighet men det GÅR att lära katter vad de får och inte får. fast det kräver ett rejält tålamod att försöka styra bort intresset från tapeter och soffor till något som är tillåtet.
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #17
      läst att de finns sprayer man kan använda för att "jaga bort" och "locka" katter till/från vissa föremål.

      nån erfarenhet av dom ?
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #18
        Det finns "fy" spray och det kan fungera eller så skiter katten fullständigt i den. Ett tips på att få katten att kloa där du vill att den ska kloa är kattmynte spray eller torkad kattmynta att ha på tex. klätter/kloställningen. Om man har en katt som kloar på tex soffan har jag fått tips om att sätta dit alu.folio på det stället. De ska tydligen inte tycka om det. Skaffa flera "klo" leksaker eller ställningar då katten oftast uppskattar dessa. Blommkrukor som hamnar på golvet kan lösas med dubbelhäftande tejp.

        Det kan vara bra att ta två katter samtidigt eftersom det kan vara ett rent helvete att få två äldre katter att trivas tillsammans. Om man bara vill ha en och man är borta större delen av dagen har jag blivit rekomenderad att ha radion på på lite låg volym. Har man bara en inne katt kan man få uppleva att den skapar egna spöken eftersom den inte utsätts av "faror" som i naturen. Att den då rätt som det är från cool lugn kisse får ett ryck och far iväg som ett jihu och gurglar konstiga läten är helt normalt och du behöver inte ta den till veterinären.

        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • HazelCR

          #19
          Sprayer, jag har hört att det går bra med en vanlig blomspruta med vatten. Att man skall spraya då katten hoppar upp på ett bord t.ex. Om katten så vill, så ger den tusan i bordet i fortsättningen. Tror ni på detta? Jag menar ni kattägare.

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #20
            Tja, blomsprutan har ibland verkan på katter som är lite rädda av sig, men har man en katt som inte bryr sig så mycket är både det och fysprayen värdelöst. Kanske en hink med vatten skulle fungera men hur ofta skulle man gör det i hemmet?

            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • Ivurrr
              • February 2004
              • 31

              #21
              Godkväll
              Finns det någon som råkat ut för att katten har fått i sig alldeles för mycket gräs och att det verkar som om "något fastnat på vägen"? Blev lite orolig efter att min katt kräkts ett par gånger och det verkar som om det sitter lite kvar och "retar". Såg på vetrinärerna någon gång hur en kattägare var tvungen att åka till vetrinären för att ta bort grässtrået. Kan det här sluta i en obehaglig vetrinärvistelse för kissen? *orolig*
              /Anna och "Piff"
              Senast redigerad av Ivurrr; 04 July 2005, 23:40.
              Min zoon:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=202853
              *Den innehåller inte mycket men lite...*

              /Ivurrr

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #22
                Om den fortfarande kräks, kanske du ska kontakta veterinären. Man vill ju inte att katten ska trasa sönder halsen pga. kräkningarna. Det brukar gå med ett rätt så snabbt ingrepp om stråt inte sitter allt för långt ner.

                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • Ivurrr
                  • February 2004
                  • 31

                  #23
                  Ja, det verkar vara en bra idé. Som tur är har katten ätit nästan som vanligt idag, för säkerhets skull är vetrinärtid bokad på torsdag ifall grässtrået verkar sitta kvar då. Så jag väntar och ser.
                  /Anna
                  Min zoon:
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=202853
                  *Den innehåller inte mycket men lite...*

                  /Ivurrr

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #24
                    Lycka till!
                    //Camilla
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • Nallim
                      • January 2005
                      • 80

                      #25
                      katter.nu

                      Ett tips till alla som tänker skaffa katt gå in på www.katter.nu
                      där finns en massa info som e bra å läsa.. själv har jag läst tre böcker och bläddrat på
                      den sidan.
                      Å det där med långa tvagnings tider du kan ju alltid lyfta ut lådan.
                      Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar. Vi har lånat den av våra barnbarn

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #26
                        är redan medlem på katter.nu's forum och varit ett tag och finns en hel del bra å läsa där också.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • HazelCR

                          #27
                          Imorgon hämtar jag två stycken 12 veckors. Det skall bli mycket spännade, eftersom jag inte haft katt tidigare. Mat har jag ju, ett tiotal akvarium fyllda med fisk.

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #28
                            haha så katterna ska få jaga själva

                            plockat bort alla blomkrukor med giftiga växter i ?
                            snören rep gummiband ?
                            gömt alla kemikalier ordentligt ?
                            gömt fiskmaten ?

                            bra sida med forum.
                            www.katter.nu

                            dörrmatta av cocos uppsatt på vägg blir en fin klösbräda.
                            kostar 25kr på biltema.

                            vattenskålen brukar va rätt impopulär när den står bredvid matskålen så ställ ut flera och se vilken dom använder.

                            finns så mycke man ska hålla reda på blir ju helt snurri av de
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • cassiopeia
                              • June 2005
                              • 99

                              #29
                              Har haft katt i ca 15 år, utekatt. angående fy-spray eller vatten så tyckte jag att båda fungerade lika bra, men det ena luktar inte och är klart billigre ^^. Den enda olat vi aldrig lyckades lära honom av med var att hoppa upp på diskbänken när det stod framme något som luktade gott.
                              Det är mina tankar och teorier, rätta mig om jag har fel.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...