fundering på att skaffa katt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    fundering på att skaffa katt

    mors.
    funderat av å till i över ett år på å skaffa husdjur och har funderat mest på katt och har lite frågor om det.
    då jag har rätt många frågor kommer jag ta några åt gången annars blir det bara rörigt.

    1.
    vad kostar mat kattsand och dylikt ungefär per månad ?

    2.
    hur känsliga är katter mot damm ?

    3.
    hur känsliga är katter mot musik/filmer/dataspel's ljud ?

    4.
    har en hel drös med kablar hängandes bakom datorn.
    är det nåt problem med katt ?

    5.
    har under mer än 10år haft hund utan några tecken på allergier finns det nån risk att jag kan va/bli allergisk mot katter ?

    6.
    har alltid gardinerna fördragna i vardagsrummet där jag spenderar nästan all tid hemma.
    är det nåt problem för en katt ?

    7.
    skulle den trivas bättre om jag fixade en liggplats på fönsterbrädet så den kan se ut och gardinerna fortfarande va fördragna ?

    God Natt
    Raven
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis
  • Ohlsson
    • April 2005
    • 176

    #2
    Här kommer mina reflektioner....

    1.vad kostar mat kattsand och dylikt ungefär per månad ?
    Oj oj, beror lite på hur stor kissen blir, hur mkt den äter, betalar nog själv ca 100:- i mån på min kisse för torrfoder (royal, så inte billigaste) plus kattsand (coop's), kissen är en STOR kisse (1 årig maine coon) på 6,5 kg

    2. hur känsliga är katter mot damm ?
    Hihi, inte mkt, dammråttorna tycker kissen är kul att leka med, syrrans kisse äter dem

    3. hur känsliga är katter mot musik/filmer/dataspel's ljud ?
    Beror på vad de är vana vid, vänjer man dem vid konstiga läten som unge så går det nog fint, men tänk på att inte dra upp ljudet för högt, de hör ljuden MKT bättre än oss!

    4. har en hel drös med kablar hängandes bakom datorn. är det nåt problem med katt ?
    Inte haft några problem med min kisse, ev om leksaker råkat hamna där, dra ihop dem med stripes så det inte blir till ett nät som kissen fastnar i när den leker

    5. har under mer än 10 år haft hund utan några tecken på allergier finns det nån risk att jag kan va/bli allergisk mot katter?
    Tror inte det, men skillnad är det ju mellan hundar och katter, vet folk som är olika känsliga för vovvar och för katter

    6. har alltid gardinerna fördragna i vardagsrummet där jag spenderar nästan all tid hemma. är det nåt problem för en katt ?
    Nix, de hittar in mellan gardinen vare sig du vill det eller ej

    7. skulle den trivas bättre om jag fixade en liggplats på fönsterbrädet så den kan se ut och gardinerna fortfarande va fördragna ?
    katter har en benägenhet att göra som de själva vill, om du gör en finfin plats till den så kommer den säkert ligga bredvid bara för att...

    ps. glöm inte bort att tänka på att försäkra kissen (iaf en veterinärföräkring) samt att vaccinera den. Även en innekisse behöver dessa saker... Sveland tex har en juniorförsäkring för ca 350:- första året, ca 500:- årligen därefter, vaccination blir dyrast vid första uppbuffringen då man vaccar 2ggr m 3-4 veckors mellanrum, sen årligen. Tänk bara på att kissen bör vara ca 12 v om den ska vaccas med levande vaccin (vanligast idag), är den yngre kan den få kraftigare biverkningar...

    Lycka till! /åsa
    "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

    Besök gärna min zoon...

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      tack för svaren.
      jag har en rätt avlång lägenhet så även om jag spelar allt vad högtalarna tål så är det rätt lugnt i köket så då kan man ju fixa en liggplats till en katt där.

      100kr i månan för mat å sand är ju helt klart överkomligt.

      vad jag vet är jag inte allergisk mot katter har suttit å kelat med katter av å till i 20år utan problem.

      jo försäkring vill ja allt ha om ja skaffar katt kan bli så fasligt dyrt annars.

      konstaterat att det inte blir iams kattfoder.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        ju mer ja kollar runt ju mer känner ja för att skaffa katt.
        ingen jag pratat med hitills har kunnat säga nåt direkt negativt med att ha katt och får intrycket från en del att katter är slitasläng typ http://www.zpet.se/forum/images/smilies/mad.gif
        men har lite fler frågor

        8.
        vad för problem kan man mötas av om man har en hona som innekatt ?
        läst att hannar börjar pinka överallt när dom blir könsmogna.

        9.
        har katter nåt emot ett halsband med bjällra i ?

        10.
        bor på bottenvåningen är runt 2meter från fönstren ner till marken.
        nån risk att katten hoppar ut om man har fönstren öppna sommartid ?

        11.
        hur problematiskt är det att använda koppel när katten vistas utomhus ?

        12.
        vad finns det för orsaker att kastrera en honkatt bortsett det mest uppenbara(undvika graviditet) ?

        13.
        kan rätt lätt sätta upp lite "landgångar" kan dom göras av obehandlat trä eller ska de behandlas på nåt sätt typ slipas målas ?
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Morellen
          • November 2003
          • 4349

          #5
          8.
          vad för problem kan man mötas av om man har en hona som innekatt ?
          läst att hannar börjar pinka överallt när dom blir könsmogna.

          Honkatter kan yla tills man håller på att bli vansinnig... och så blir de extremt kärvänliga och är som ett plåster när de löper. Husse brukar få ta emot extra mycket uppvaktning i brist på hankatter... Låter kanske trevligt men blir rätt jobbigt i längden.

          9.
          har katter nåt emot ett halsband med bjällra i ?

          Katter brukar vänja sig vid att gå med bjällra i halsbandet. Däremot är det väl oklart om bjällran egentligen är till någon nytta. (och klarar katten dina högtalare klarar den nog en bjällra )

          10.
          bor på bottenvåningen är runt 2meter från fönstren ner till marken.
          nån risk att katten hoppar ut om man har fönstren öppna sommartid ?

          Katter får lätt för sig att de skall hoppa ut och även om de är smidiga kan de också trilla ned. Det säkraste är att sätta nät för fönstret så kan katten kika ut utan att man behöver bli nervös.

          11.
          hur problematiskt är det att använda koppel när katten vistas utomhus ?

          Bara katten är van vid koppel brukar det gå rätt bra... men man får den ju aldrig att gå fot så kopplet innebär mest en chans att lukta och kolla in omgivningen. Problemet är väl om faror dyker upp (hundar tex) och katten kan få panik när den känner att den inte kan fly. Har aldrig behövt koppelträna mina katter efter som jag bott så bra till att de kunnat gå ut eller så bott så illa att jag inte ville släppa ut honom så jag gissar lite här.

          12.
          vad finns det för orsaker att kastrera en honkatt bortsett det mest uppenbara(undvika graviditet) ?
          Katten blir lugnare. Inte samma humörsvägningar i samband med löpning. Dessutom tar man ju bort risken för livmoderinfektioner. Skulle säga att de pengarna är en bra investering. Lugnare katt och dessutom riskerar man inte att få ett gäng kattungar som man skall försöka hitta vettiga hem åt.

          13.
          kan rätt lätt sätta upp lite "landgångar" kan dom göras av obehandlat trä eller ska de behandlas på nåt sätt typ slipas målas ?[/QUOTE]

          Tror det går bra med obehandlat trä så länge inte katten får flisor i tassarna. Om det är för att släppa ut katten så tänk också på att förutom att ta hänsyn till mängden trafik finns det andra hot för lösa katter. Tex arga grannar som tror att alla katter kissar i barnens sandlånda, hundar och andra katter som försvarar ditt revir. tror inte alltid att det bästa är att släppa ut katten.
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

          "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
          (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

          Kommentar

          • Lexy
            • May 2005
            • 31

            #6
            Ett tips angående alla datakablar... Se till att stripsen inte finns inom tugghåll. Här hemma får vi ställa oss frågan: Leker syrrans katt med det här? Om svaret är ja kommer min katt tugga på det... Syrrans katt är exempelvis väldigt förtjust i att leka med lädersnören. Kan kanske gissa vart det här lutar åt... Vid det här laget har min katt tuggat i sig ca 4 m lädersnören totalt. Det har inte hjälpt om jag lagt ner dem i en låda, syrrans katt lyckades öppna den! Numera ligger dem i badrumsskåpet som han definitivt inte ska kunna få upp.



            Fundera lite på vad för växter du har. En del kan vara väldigt goda att tugga på... Inte så bra om de skulle vara giftiga. Brukar plantera lite kattgräs relativt regelbundet. Väldigt bra att ge katten om han/hon har ätit något som kan fastna, för gräs binder väldigt bra.



            Hade lite problem i början med att vänja min katt vid att gå i koppel. Träna på att sätta på selen/halsbandet inomhus kortare stunder i början. Och då du ger dig ut första gången är det nog bra att bara röra sig i ett litet område och sedan utöka det mer och mer, så att katten känner igen sig. Och angående halsband med bjällra i... Min katt kommer springande då han hör den bjällran. Fast han vill inte gå för länge med det på. Lite synd, för då hör man var han är någonstans.



            Katten kan få smak på att vara ute. Syrrans katt är balkongberoende. Han sträcker ut sig i full längd (ganska imponerade längd dessutom) mot balkongdörren och jamar. Funkar inte det kan man alltid gå till ytterdörren och skrika lite där. Då vi släpper ut dem på balkongen brukar vi försöka ha bra uppsikt över dem, så att de inte försöker hoppa upp på balkongräcket och gå över till grannen, eller något annat dumt. Som tur är bor vi på tredje våningen, så risken är nog liten att de skulle försöka hoppa ner.


            Bered dig på att katten kommer att lägga sig på de mest otroliga ställena. Hade en gammal delicato-kartong som syrrans katt marodörade lite granna. Denna ställdes på min frys och där tycker båda katterna om att ligga. Min har även flyttat upp på hatthyllan. Inte så kul, eftersom man trodde man kunde ställa sina skor där så att han inte kom åt att tugga på skosnörena...

            Något väldigt gulligt med katter är att de kommer springande och välkomnar en hem. Tacksam så länge mina fiskar inte gör något sådant... Visserligen har jag något av en problemkatt, men jag skulle inte byta honom mot allt i världen!

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              minns en katt vars favoritplats va "tredje våningen"
              tredje hyllan i klädskåpet.

              kablar kommer att stripas där utstickande del tas bort och sen skruvas fast i bordet så dom inte kan hänga å dingla.
              kablar på golvet vilket jag naturligtvis har överallt ska tejpas fast i golvet.
              bara högtalarna mina har 9 kablar

              tänkte införskaffa en bunt plastlådor som jag kan lägga allt småplock ja har i och in i garderob.

              ta nån tygbit och lägga över chassit till datorn och sätta fast då en katt mycke väl skulle kunna lägga sej där då de är varmt 33-37 grader.

              såg ett bra tips på klösgrej.
              ta en cocos dörrmatta och sätt upp på väggen ska tydligen en del katter gilla.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Ohlsson
                • April 2005
                • 176

                #8
                Hej! Jag igen... (bara en parantes.. det är jag som är Lexy's syster )

                8. vad för problem kan man mötas av om man har en hona som innekatt ?
                läst att hannar börjar pinka överallt när dom blir könsmogna.

                Honor OCH hanar skriker inomhus när de blir könsmogna mer eller mindre, min kisse är inte kastrerad än då jag hoppas kunna använda honom i avel. Han sprayar INTE, ingen tendens till det ens på den övertäckta lådan. Han är en snäll kisse på den punkten, däremot pratar han lite på natten, jag kopplar bort honom å kan sova ändå, syrran är förbannad på honom men hon börjar vänja sig...
                Något som inte alla tänker på är att även honor kan spraya, ibland kan de t.o.m vara värre än hanarna... Kastrering brukar oftast lösa problemet i de fall jag känner till.
                Både honor och hanar har en rekomenderad ålder på kastrering vid 6 mån ålder (rel nya rön). Kastrerar man dem då stöter man oftast inte på några problem med sparyande eller skrik. Det finns inga tecken på att honan skulle må dåligt av en kastrering vid denna ålder utan att ha löpt en gång först (man steriliserar inte katter som många tror, man tar bort hela livmodern = kastrering, jag har aldrig varit med om att man steriliserat en katt, man vill ju bli av med löpbeteendet det blir man inte om man steriliserar). Biverkning på hankatter med kastrering vid 6 mån är att de kan få lite längre ben och tendens till hängbuk, dvs inget som katten lider av. Syrrans kisse har nästan ingen hängbuk alls och han är kastrerad någon dag över 6 månadersdagen.
                Om man istället sätter honan på p-piller (ett piller i veckan) slipper man löpen, men ökar risken för juvertumörer. Så har man inte tänkt skaffa bebbar på kissen så rekomenderas det att kastrera henne.


                9. har katter nåt emot ett halsband med bjällra i ?

                Ska din kisse vara utekisse? Tänk i så fall på att halsbandet ska ha ett parti med gummiband så att kissen kan kränga sig ur halsbandet om den fastnar någonstans, så den inte blir strypt.

                10. bor på bottenvåningen är runt 2meter från fönstren ner till marken.
                nån risk att katten hoppar ut om man har fönstren öppna sommartid ?

                Håller med Morellen på denna punkt. Dessutom minskar en kastrering lusten av att dra iväg hemifrån å då ev minska lusten att hoppa från balkongen.

                11. hur problematiskt är det att använda koppel när katten vistas utomhus ?

                Vänj den som sagt tidigt, men sen är det ju så att inte alla katter tycker om det där med koppel. Min kisse föredrar att få sitta på balkongen...

                12. vad finns det för orsaker att kastrera en honkatt bortsett det mest uppenbara (undvika graviditet) ?
                Se ovan

                13. kan rätt lätt sätta upp lite "landgångar" kan dom göras av obehandlat trä eller ska de behandlas på nåt sätt typ slipas målas ?

                Kolla att det inte finns för mkt flisor, passa även på att bygga i tryckimpregnerat om du vill att det ska hålla i några år, obehandlat ruttnar relativt snabbt...

                /Åsa
                "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

                Besök gärna min zoon...

                Kommentar

                • Mayweed
                  • November 2004
                  • 73

                  #9
                  1.
                  vad kostar mat kattsand och dylikt ungefär per månad ?

                  Jag köper mest Royal torrfoder och det går väl en sådan 1,5 kg säck á 179 Sek på 1½-2 månader. Sedan funkar pussy compact finfint till kattlådan. Så jag snittar väl på ca 200-300 i månaden på två katter.

                  2.
                  hur känsliga är katter mot damm ?

                  Tja, finns säkert katter som är känsliga, men mest försöker de äta upp det. De är väldigt bra på att skapa det dock. Katthår överallt får man räkna med.

                  3.
                  hur känsliga är katter mot musik/filmer/dataspel's ljud ?

                  De vänjer sig. Mina brukar sova jämte högtalarna om jag spelar musik samt mellan datorhögtalarna när vi spelar.

                  4.
                  har en hel drös med kablar hängandes bakom datorn.
                  är det nåt problem med katt ?

                  Mer damm åt folket!

                  8.
                  vad för problem kan man mötas av om man har en hona som innekatt ?
                  läst att hannar börjar pinka överallt när dom blir könsmogna.

                  Personligen har jag inte haft problem med mina flickor utom just när de löpt. Två honkatter som växlar om att löpa kan bli jobbigt i längden

                  9.
                  har katter nåt emot ett halsband med bjällra i ?

                  Tvivlar jag på bara de får vänja sig vid det.

                  10.
                  bor på bottenvåningen är runt 2meter från fönstren ner till marken.
                  nån risk att katten hoppar ut om man har fönstren öppna sommartid ?

                  Jupps, men det får man riskera om man vill ha fönstren vidöppna. De brukar sitta nedanför och gnälla lite om de inte är vana vid att vara ute. Min Saga har än så länge ramlat ut två ggr och hoppat en, och hon är 6 år nu. båda gångerna hon ramlade var det två våningar och asfalt nedanför och hon satt beskedligt och väntade på att jag skulle hämta henne.

                  11.
                  hur problematiskt är det att använda koppel när katten vistas utomhus ?

                  Om de vänjer sig som små går det finfint. Att göra det vid äldre åldrar kan innebära vissa komiska scener som en katt som klamrar sig fast sidleds i dörren på väg ut.

                  12.
                  vad finns det för orsaker att kastrera en honkatt bortsett det mest uppenbara(undvika graviditet) ?

                  En löpande hona är ren terror! (iaf om de löper konstant i tre månader som min gjorde framåt slutet...)
                  En orsak upptäckte jag nyligen nr jag var iväg och kastrerade mina nu vid ca 6 års ålder. Båda hade kraftigt förstorade livmödrar (ca 5 ggr för stor.. :/ ) och det bidde... dyrt.. för att inte tala om ett mycket större ingrepp på kissarna.

                  // Helena
                  180L blandad fisk som sällan syns
                  110L kulfisk med vänner
                  54L snäckskalslekare (L. Stappersi)
                  20L med dvärgkulfisk samt
                  12L växter med sniglar och lite endlersyngel

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    tack för alla svar

                    har 2 frågor till.

                    gillar å ta långa duschar (rekordet ligger på 3timmar men mer eller mindre alla brukar ta 20-35min) då kan inte en katt komma åt lådan om den står inne på toaletten.
                    kan det bli problem eller väntar katten ?

                    nattetid blir det väldigt mörkt i lägenheten speciellt på vintern.
                    behöver katten en lampa för att "hitta lådan" ?
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Schwartzi
                      • May 2005
                      • 32

                      #11
                      Jag kan tänka mig att långduscharna kan vara ett problem när katten är liten, men för en vuxen katt ska det inte vara några problem (om den är frisk). Vår granne har en katt som hellre väntar mer än ett halvt dygn tills någon släpper ut henne, än att hon går på lådan...
                      Om katten vill in till lådan när dörren är stängd så tror jag att han/hon kommer att krafsa på dörren eller riva i tapeten så att du måste gå och öppna, i stället för att göra sina behov någon annanstans.

                      Någon lampa ska inte behövas, katter har ju väldigt bra mörkerseende och ränner gärna ute mitt i natten när ingen annan ser något alls...
                      // Maria
                      Min zoon Hemsidan med bl.a. akvarium och katter

                      Kommentar

                      • HazelCR

                        #12
                        Hur är det nu då? Är du med katt Raven?

                        Iaf jag har läst igenom hela tråden med all dina frågor. Va bra att jag inte behöver ställa dem själv. Jag kan nog hitta på några till. Tyvärr är jag helt novis på detta med katter och då är det t.o.m. svårt att ställa frågor.
                        Mina barn har önskat sig katter länge. Ja just pluralis, två vill de ha.

                        Till sist en fråga. Hur ska man bete sig om man måste åka bort över en helg, en vecka eller kanske två veckor? Hur löser man det? (Jag menar med fiskar är det inte något problem alls, utom för möjligen yngel.)

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          nä ingen katt än beroende på vad som händer å sker kan jag ha katt om 4 dagar eller 4 månader.

                          en katt kan inte lämnas som fiskar utan behöver tillsyn minst 2ggr per dag som jag fattat de.
                          kan dessutom bli sura å griniga om dom lämnas ensamma för mycket.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Morellen
                            • November 2003
                            • 4349

                            #14
                            Hur man skall göra med katten när man reser bort beror mkt på viklken katt man har. Som regel så trivs katten bäst i invanda miljöer så gäller det några dagar då och då kan man ordna att någon kommer och tittar till katten. Matar, kelar och umgås lite (samt tömmer kattlåda).
                            Men en ensam katt tröttnar på att vara ensam och man märker att den haft tråkigt när man kommer hem igen.
                            Alternativet är att ta med katten om du skall vara på samma ställe ett tag 8rundresor är ingen hit om det inte rör sig om en väldigt hundlik katt)
                            Är du borta länge och ofta så kanske inte katt är det bästa husdjursalternativet.
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                            Kommentar

                            • HazelCR

                              #15
                              Nja, vi är nog inte borta särsklit ofta men en veckas charterresa brukar det allt bli.
                              En annan fråga är:
                              Hur mycket förstörelse får man räkna med? Tapeter, blommor, skinnsoffan mm är det så jäkligt att det bara är så med katter?
                              Å en fråga till:
                              Om man skall ha två katter, vilket kön, passar bäst om man är novis som jag?

                              Utekatter gäller min fråga. Säger man så? Iaf jag bor i ett hus med inte allt för mycket trafik runt omkring.

                              Tacksam om någon orkar svara på novisfrågor är Gunnar i Gävle.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...