Hur får man katten att sluta sitta på bilen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hemma
    • October 2003
    • 141

    #46
    Ursprungligen postat av lennart wiklund
    det är tillåtet att avliva lösspringande katter..

    jakttid året om.
    enligt jantelagen
    i vårt område "försvinner" en o annan katt efter nerpissade sandlådor,men konstigt nog kommer det flera o flera..
    vissa skaffar nya på löpande band.

    lennart
    Ursäkta men nu börjar det spåra ur!! Det är INTE tillåtet att avliva lösspringande katter! Må vara att vissa personer tar saken i egna händer men det är inte TILLÅTET. Man ska anmäla problemet till först och främst kattinnehavaren (om man vet vem det är) eller till kommunen. Sedan har kommunen personer som är berättigade att skjuta av skadedjur.

    Trodde vi hade en diskussion under lättsammare/sarkastiska former!
    Usch och fy att komma med så hemska påståenden!
    När till och med vissa tycker det är hemskt att ha ihjäl en fisk-usling, men att ha ihjäl en katt är visst okej!!!

    som gillar fiskar !

    Kommentar

    • Tottofagrin
      • July 2003
      • 330

      #47
      När jag blir stor och skaffar eget hus.
      Då ska jag bjuda katterna på gräddbakelse och igelkottarna på gelemaskar. Ekorrarna ska få nötpaj och mössen ostkaka med hallonsylt. Sparvarna ska få frukost på sängen och kråkan en lakritspipa. Hägern bjuder jag på fiskbullar i hummersås och daggmasken en couscoussallad.

      Och om jag, på väg till jobbet en dag, upptäcker små tassavtryck på min bil, så ska jag bocka och buga och säga: - Väl bekomme!

      /Kalle
      MVH Kalle
      "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #48
        När du blir stor och skaffar eget hus så irriterar du dig på dom där rådjuren som äter upp allt i trädgården istället för på nyttodjuren katterna.
        Inte heller rådjuren får man skjuta
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Tottofagrin
          • July 2003
          • 330

          #49
          Rådjuren ska få en all-you-can-eat-salladsbuffé!

          Nä, skämt åsido, visst kan man irritera sig på saker och ting här i världen, man är ju trots allt bara en människa. Men jag tycke att de flesta varelser har rätt till en plats här i världen och råkar en katt välja min bil som sovplats så är inte jag den som kommer jaga bort den. Jag kanske skaffar en elekrisktuppvärmd filt till den i garaget istället i så fall... hehe

          /Kalle
          MVH Kalle
          "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #50
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Ursprungligen postat av Raven
            dom kattägare jag träffat som verklige har brytt sej om sina katter har hållt dom hemma och i koppel utomhus.
            katter klarar sej inte själva.
            dom blir överkörda till både höger och vänster till exempel.
            Får väl ta åt mig då eftersom jag tydligen inte bryr mig om mina katter eftersom jag anser att katter själva skall få välja om de skall vara inne eller ute.
            I vårt villaområde så finns det ett antal katter som alla får gå utomhus om de vill och de gör rejäl nytta genom att se till att hålla ner antalet möss och råttor i området.
            I området bor såväl allergiker som andra och ingen har klagat över katterna. Visst jag kan ibland reta mig på kattfotspåren på min bil om den skulle vara nytvättad på samma sätt som jag retar mig på måsskiten som släpps på den nytvättade bilen men om jag retar mig alltför mycket så får jag väl ställa in bilen i garaget och stänga till dörren efterom varken katter eller måsar kan öppna stängda dörrar.
            som jag skrev så har jag inte träffat många kattägare som haft nåt vett.
            hade en granne med 2 katter som sprang lösa.
            hon sparka ut dom en gång mitt i vintern då hon skulle åka bort 4 dagar till exempel.

            en före detta arbetskollega har 4 katter och när dom är utomhus är dom alltid i koppel.

            när jag tänker efter har jag bara träffat 3 lösspringande katter IRL som haft vettiga ägare.
            2 katter norr om kungälv mitt ute i skogen och närmaste väg va 1km bort.
            1 katt i närheten av sjötofta också mitt ute i skogen.

            min definition på träffat är dom jag träffat i verkliga livet och inte dom jag träffat över internet.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Sara1982
              • March 2005
              • 315

              #51
              för att få en katt att låta bli bilen vilket inte är omörjligt men ganska nära så måste man visa lite vart skåpet ska stå...vi har alltid haft katter hemma o det bästa de visste var när bilarna kom hem o motorn va varm men med nya bilar blev det oxå hårdare tag mot katten, de blev inte skjutna nån gång men många slagsmål blev det, nackskinnet = de blev arga, greppa teg om benen = dom blev arga...man hade mycket rivmärken ett tag men det lönde sig plus att de fick ett helfodrat hus på vintern efter ett tag..

              om en kattägare är vettig eller inte är väl svårt att säga men visst...i lägenhet är det nog inte så kul för grannarna med en katt som springer ut och in, tycker själv att det inte är s kul när hgrannens katt följer med till tvättstugan varje gång.

              Och att kasta ut katten när man ska åka bort anser inte jag vara ovettigt...de kanske är vana att vara ute och då klarar de sig ute även om ägaren är bortrest ett par dagar.
              Senast redigerad av Sara1982; 29 April 2005, 22:18.

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #52
                har en elfilt 20x30cm eller nåt i den storleken och drar 30w på half effekt och 60w på full effekt.
                en katt skulle nog älska att ligga på en sån när den är satt till 30w.

                kan kanske va nåt för en del.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                Arbetssätt...