Beroende av matte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hooboo

    Beroende av matte

    Jag har en perserkatt, hon beter sig som om han skulle vara väldigt självständig och söker inte särskilt ofta upp mig för att gosa. Men när jag reser bort, om så bara över en natt och lämnar henne med mina rumskompisar, blir hon alldeles uppriven. Efter vad mina rumskamrater berättat ligger hon och väntar vid dörren mest hela tiden, och på nätterna går hon runt och jamar.
    Vad ska jag göra? Jag har haft henne i ca 14 månader. Hennes förra matte, som hade henne i tolv år, kunde inte ha kvar henne. Kan hon vara rädd för att det ska hända igen?
    Jag har försökt berätta för min katt att nu åker jag, så att hon inte tror att jag är försvunnen, men det funkar inte. Först trodde jag att det skulle gå över med tiden när hon märker att jag alltid kommer tillbaka, men det gör det inte.
    Snälla, är det någon som har något tips? Jag vill kunna resa bort en helg utan att behöva ha dåligt samvete.
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    #2
    Är det bara om du lämnar henne på natten som hon blir uppriven? Eller händer detta även när du lämnar henne på dagen?
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

    Kommentar

    • Ohlsson
      • April 2005
      • 176

      #3
      Känner igen det där... Har en Maine coon som är lite mer än året. Han tycker inte heller om när matte inte är hemma, ingen skillnad om jag är bortrest en längre tid eller bara har en riktigt låååång skoldag m kvällskurs eller så. Detta märker jag själv inget av utan det är min syster som klagar (delar lgh med henne). Kissen pratar rätt mycket när jag inte är där å trajar runt i lägenheten, vilket upphör så fort jag stiger innanför dörren. Kinkigare med maten kan han oxå bli... Han tar det troligen rätt lugnt när lägenheten är dag-tom från både syster och mig, men då har han förståss sällskap av syrrans katt...

      Det är svårt att inte få dåligt samvete när man vet att ens hjärtebarn blir på detta vis när man inte är hemma... Men måste man så måste man. Jag vet ju att min kisse har det bra med syrran å hennes katt, tyvärr är han bara "lite" mattefixerad. :-) Se det som något positivt att kissen uppenbarligen saknar dig, ett tecken på att han/hon trivs mycket bra hos dig även om kissen bott större delen av sitt liv hos någon annan...

      Har ingen "lösning" på problemet, jag har fått lära mig att leva med det faktum att han inte kan vara med överallt jämnt och att han är sur över det. Tyvärr...

      /Åsa
      "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

      Besök gärna min zoon...

      Kommentar

      • hooboo

        #4
        Det är bara på nätterna och om jag lämnar henne mer än en dag.

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          #5
          I början när jag var borta fick jag en utskällning av mina katter när jag kom hem. Nu verkar de ha vant sig och vet att jag kommer tillbaka. De kan tjura lite om jag har varit borta för länge, men leker vi och myser en stund så är det snart glömt och förlåtet (?) Dessutom är vi en stor "flock" även om man säger att katter inte är flockdjur. De har alltid någon hemma som tar hand om dem - även om det bara är hunden. Hunden har också blivit lugnare sen vi skaffade katterna. Innan var han väldigt orolig när vi skulle iväg och skällde vid dörren länge efter vi gått. Kanske skaffa något sällskap till katten så den inte blir så bunden vid just dig?

          Tror att det är individuellt för varje katt hur man löser det. Din katt har ju säkert ett trauma sen tidigare med sin förra matte, så det är förståeligt om det finns en rädsla för att det ska hända igen. Det bästa kanske vore om du har en möjlighet att ta med dig katten när du åker bort.
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          Arbetssätt...