Vad ska jag göra? snälla hjälp mig...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fashion
    • February 2005
    • 85

    Vad ska jag göra? snälla hjälp mig...

    Jag har haft min katt i ungefär 8mån. Hon var rumsren när vi köpte henne och har aldrig gjort något utanför lådan. Men nu är hon hemma hos min mamma på grund av flytt och hon har börjat kissa och bajsa överallt där hon inte ska! Det bor redan en annan katt där med dom har träffats förut och det har aldrig varit något problem med lådan. Katten som bor där är inte så förtjust i min katt men det är mi katt som har kontrollen i huset, förutom i låad verkar det som. Jag vet inte vad jag ska göra! Vill inte att hon ska bli en problemkatt!

    hälsningar Stephanie
    Fina Fisken
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    #2
    Inget expertsvar men mer en gissning. det skulle ju kunna vara nått övergående. Dels har hon bytt bostad pga flytten - och katter gillar INTE förändringar... Dels är hon väl förmodligen i puberteten och är allmänt förvirrad...
    har ni försökt med varsin låda för katterna? Vissa katter vägrar ju kissa i en "använd" låda?
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

    Kommentar

    • fashion
      • February 2005
      • 85

      #3
      Vi har haft henne där förut rätt många gånger och hon har alltid gått på lådan. Vi har prövat med två lådor men hon har ändå bara gått i andra kattens låda, tills nu, då hon inte går i någon låda alls. Kan det vara för att jag inte är där? det låter ju lite knasigt men hon bor bara med mamma nu, annars har jag alltid varit där när katten har varit där. Kan det vara så att hon är förvirrad då? HOn kissade dock en gång på golvet när jag var där nu när vi lämnade henne, men efter att jag åkt så har det blivit värre.

      hälsningar Stephanie
      Fina Fisken

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Min katt gjorde precis så där i samband med en flytt. Vår lösning var att se till att alla sovrumsdörrar var stängda och även förbjuda henne tillgång till vardagsrummet, alla mattor plockades bort och vi satte lock på tvättkorgen. När hon inte hade något mjukt att göra sina behov på, så började hon gå på lådan igen... efter en par månader kunde vi släppa på alla stängda dörrar... och det funkade.

        Ja, just det... vi hade en sån där vanlig kattlåda i plast... över den satte jag en upp och ner vänd kartong med ingångshål, så att hon inte skulle känna sig iaktagen när hon gick på lådan.
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Sådana täckta kattsandlådor som finns i butikerna minskar även mängden utkrafsat grus och mängden kissande över kanten.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • fashion
            • February 2005
            • 85

            #6
            Det är dock rätt svårt att neka ingång till vardagsrummet eftresom vi har öppen planlösning. Lådan står under ett bord på en inglasad balkong och över bordet händer en vaxduk så man ser inte lådan så bra. Men jag får se när jag kommer dit imorgon, hon kanske känner sig bättre när jag är där. I julas hade vi henne där med den andra katteni tre veckor utan problem nu har honbara varit där i en vecka.

            hälsningar Stephanie
            Fina Fisken

            Kommentar

            • dilutenz
              • April 2005
              • 34

              #7
              när katten är "valp" så kan det gå bra med delad låda men när den växer upp o börjar lukta egen identitet så kan det vara svårt med at dela låda, ge egen låda o se till att den andra katten som antagligen är dominant i hushållet INTE går dit!
              Dilutenz
              Från smått till stort:
              guldfiskar,sköldpadda,igelkott,höns,katter,hundar, får,stutar,häst
              Djuren har högsta prio, huset är ostädat

              Kommentar

              • fashion
                • February 2005
                • 85

                #8
                Det konstiga är ju att den andra katten är den som håller sig borta, medan lillkatten har tagit över hushållet helt. Gammelkatten kan inte ens vara på golvet utan att lillkatten ger sig på den. Och hon går på lådan ibland, hon kissar bara på ställen hon inte får. Häromdagen så gjorde hon det mitt framför ögonen på mig!
                Fina Fisken

                Kommentar

                • Lenita
                  • June 2003
                  • 850

                  #9
                  Lite sent att svara nu kanske, men men... man är väl lite långsam.

                  Lillkatten tror antingen att hon är den "dominanta", vilket ju stämmer med vad du säger om den andra katten. Dominanta hankatter krafsar tydligen inte över sitt kiss och bajs eftersom andra katter ska kunna lukta och veta att det är deras revir. Det är en teori.
                  En annan teori är just det som andra påpekat här att katten är osäker över flytten och att det kan gå över med tiden, men du får nog "potträna" henne igen.
                  En tredje teori är att hon börjat löpa för första gången. Även honkatter kan då skvätta inne, kanske särskilt om de känner sig osäkra. Då är det tålamod som gäller - och tvätta, tvätta, tvätta....
                  ____________________________________
                  Pax vobiscum!

                  Kommentar

                  • fashion
                    • February 2005
                    • 85

                    #10
                    Det har blivit bättre nu när jag är här igen. Efter att hon kissat framför ögonen på mig, vågar hon inte göra det igen verkar det som. Jag blev ruskigt förbannad då. Han är kastrerad så löper gör hon nog inte. Är nog förmodligen för att vi flyttade och att det hänt en massa grejjer. Stackaren måste snart flytta igen då jag inte känner för att dela sovrum med min mamma så länge till

                    Jag hoppas iaf att det ska gå bättre eftersom jag är med då hela tiden och hon är en riktig mammagris.

                    Tack för alla tips! Jag fick iaf svar på vad som skulle kunna ligga bakom, annars hade jag varit ännu oroligare!
                    Fina Fisken

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Om jag fattat denna historia rätt...
                      Honkatten blir givetvis brunstig oavsett om hankatten är kastrerad eller inte.
                      Och det är ju den tiden på året just nu.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • fashion
                        • February 2005
                        • 85

                        #12
                        nej nej..båda är honkatter å båda är kastrerade...en är gammal (11) och en är ung (10mån.) Råkade skriva "han är kastrerad" fast det skulle vara "hon"
                        Fina Fisken

                        Kommentar

                        • Anna_84
                          • May 2005
                          • 86

                          #13
                          Tror också det kan vara något övergående. Hon har bytt hem, plus att din mamma har en annan katt. Katter gillar inte hastiga förändringar och börjar då gärna protestera på detta sätt.
                          Förhoppnnigsvis blri det bättre när du hämtar hem henne igen.
                          // Anna
                          AnnaAndersson84@hotmail.com
                          http://hem.bredband.net/anna_84/
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=375021

                          Kommentar

                          Arbetssätt...