Fästing-medicin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hemma
    • October 2003
    • 141

    Fästing-medicin

    Fick tips på veterinären om några droppar man har i nackskinnet på katten, som inte fästingarna gillar. Nu var det några hundägare som sa att halsbanden funkar mycket bättre.

    Någon som har erfarenhet?

    Förra året hade Jesper hur många som helst på sig. De flesta kröp bara ovanpå honom, vilket gjorde att han spred dem till oss istället. Ääääh!
    som gillar fiskar !
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    #2
    Fästingmedlena har ju sina för och nackdelar. Medlet man har i nacken på djuret är effektivt. Jag har själv haft det på mina hundar och det har fungerat bra. Det som gör det olustigt är att det är så giftigt att man själv inte får komma i kontakt med det och DET har man på sin hund. Men det ska tydligen vara okej, och hellre det än att de får en fästingsjukdom vilket är väldigt vanligt.
    Däremot bytte vi förra sommaren till halsband på hundarna. Enda nackdelen denna har är att de inte får kunna få i sig av medlet på halsbandet. På hundarna har det funkat bra, fått ta bort det när det leker med varandra eller andra bara så att de inte bitit tag/slickat på halsbandet. Men som fästingskydd är det lika effektivt som medlet man har i nacken. För min del känns det även snällare mot hunden då detta får du röra vid även om det inte är bra att göra det.
    Katter borde kunna ha halsband också och det borde fungera lika bra. Däremot tvättar sig katter mycket mer än hundar så jag vet inte om det skulle orsaka några problem. Saken med både medlet och halsbandet är att de är receptbelagda så du måste till veterinären i vilket fall. Han/hon kan säkert råda dig till vilket som är bäst. Men kan du ha halsband så rekommenderar jag det.
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

    Kommentar

    • Marlin
      • January 2005
      • 156

      #3
      Jag prövade ett medel som hette Frontline (tror jag) som man droppar i nacken på katten förra sommaren. Har för mig att det var receptfritt faktiskt. En veterinär som jag har pratat med tyckte att halsbanden inte var något att ha när jag frågade om det var bra. Det är svårt att säga hur bra de där dropparna fungerade, min katt fick en hel del fästingar ändå. Men veterinären sa att det skulle funka så kanske fick han färre än han annars hade fått.
      Mvh,
      Malin

      Kommentar

      • mckvinnan
        • December 2004
        • 760

        #4
        Stora hunden vi har klarade sig inte med halsband men småhundarna (yorkar - kattstorlek) funkade det utmärkt på. De brukade ha massor m fästingar utan halsband och inte EN enda när de hade halsbandet på och de fullkomligen ÄLSKAR att springa i gräs! Så det beror nog mycket på hur stort djur man ska ha halsbandet på. Mindre hundar och katter tror jag det funkar kanon på.
        Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

        Kommentar

        • Marlin
          • January 2005
          • 156

          #5
          Man kanske ska pröva ett sånt där halsband. Tycker att det är väldigt obehagligt med alla fästingarna som kissen brukar få.
          Mvh,
          Malin

          Kommentar

          • Hemma
            • October 2003
            • 141

            #6
            Det var Frontline som veterinären rekomenderade nu när vi var där.
            Halsband är kanske inget bra då katten tvättar sig lite mer, som MCkvinnan skriver.
            Får välan pröva Frontline och se......

            Tack för alla svar i allafall. Kul att det finns fler som även gillar katter!
            som gillar fiskar !

            Kommentar

            Arbetssätt...