Katter och mat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kentk
    • January 2004
    • 865

    #16
    Sorry, menade inte att hänga ut någon viss sort hos någon viss affär, tog bara ett exempel taget ur luften, typ ICA.

    Jag tror att man får prova sig fram och se vad katten tycker om helt enkelt..

    Smaken är som baken
    Vision 180L

    Kommentar

    • Marlin
      • January 2005
      • 156

      #17
      Jag tycker inte att man ska gå på vad katten gillar bäst utan kolla upp vad som är bra för den. Mina föräldrar gav gamla familjekatten det han gillade bäst (en matsort som tydligen innehöll för lite taurin). Nu blev han rätt gammal men han hade kanske mått bättre om han fått annan mat trots att den inte var lika god. Dessutom blev han väldigt fet på äldre dar vilket jag tror att han led en del av. Det jag vill få fram är väl att jag inte tycker att katten ska få bestämma helt själv vad den äter och i vissa fall inte heller hur mycket.

      Det verkar ju som att minst en torrfodersort i mataffären har för mycket magnesium och kolhydrater om de inte rättat till det(se Råd och röns test förra året). Något som kan leda till urinsten.
      Mvh,
      Malin

      Kommentar

      • kentk
        • January 2004
        • 865

        #18
        Då kanske jag hade lite rätt ändå om att en del torrfoder kan ge urinsten
        Vision 180L

        Kommentar

        • Maethor
          • December 2004
          • 675

          #19
          Ursprungligen postat av Marlin
          Jag tycker inte att man ska gå på vad katten gillar bäst utan kolla upp vad som är bra för den. Mina föräldrar gav gamla familjekatten det han gillade bäst (en matsort som tydligen innehöll för lite taurin). Nu blev han rätt gammal men han hade kanske mått bättre om han fått annan mat trots att den inte var lika god. Dessutom blev han väldigt fet på äldre dar vilket jag tror att han led en del av. Det jag vill få fram är väl att jag inte tycker att katten ska få bestämma helt själv vad den äter och i vissa fall inte heller hur mycket.

          Det verkar ju som att minst en torrfodersort i mataffären har för mycket magnesium och kolhydrater om de inte rättat till det(se Råd och röns test förra året). Något som kan leda till urinsten.
          Kolhydrater har inget med njur/urinsten att göra, men det är klart om det inne håller för mycket kolhydrater så blir ju katten fet. DEt är som sagt mineraler som är boven i dramat eftersom det blir till kristaller som sedan om man har otur klumpar ihop sig till stenar.
          112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
          105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
          54L: ca 15 kamphanar
          90L: 3kamphanar
          90L: 3kamphanar
          90L (marin): 3kamphanar
          6x2L: Kamphanar

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

          Kommentar

          • Marlin
            • January 2005
            • 156

            #20
            Okej, jag vet inte så jättemycket om ämnet. Enligt testet som jag länkade till ska mycket magnesium i kombination med mycket kolhydrater vara mer farligt än bara mycket magnesium om jag förstod det rätt. Men det kanske inte stämmer.
            Mvh,
            Malin

            Kommentar

            Arbetssätt...