Rädd kisse

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • S Lovén
    • February 2005
    • 1

    Rädd kisse

    Har köpt en mycket söt katt, som uppfödaren beskrev som snäll och mycket kärvänlig, kelig. Sessan är en inne och utekatt, men ska stanna inne en tid i sitt nya hem. Detta är givetvis en omställning för henne just nu, eftersom hon inte varit ute på 3 veckor, men...

    Sessan är hysteriskt rädd. Går man förbi henne, skyggar hon, gömmer sig på alla möjliga ställen, har koll på oss i familjen hela tiden. Vi får inte röra henne, inte ens komma i närheten. Efter 3 veckor bordo hon kommit över chocken av flytten, och har troligen ett lugnare hem nu, utan konkurrans från andra katter och hundar. Vet någon vad vi ska göra för att få henne trygg. Jag har i alla fall aldrig varit med om katter som är rädda. Hon leker med de lekasaker vi roar henne med, får mat som hon tycks gilla, men är troligen också lite understimmulerad eftersom hon är van vid att komma ut varje dag. Detta vågar jag dock inte, så länge hon inte litar på oss. för då kommer hon ju givetvis aldrig tillbaka.
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Ge henne tid.
    Vår katt var likadan och det tog lång tid innan hon inte fullstädigt hysteriskt kastade sig undan om vi tex kom in i köket när hon stod o åt. Nu får vi kliva över henne och putta bort henne i fall vi ska in i det skåpet vid hennes matplats. Sakta men säkert har hon accepterat att vi är snälla o vänliga och nu kommer hon upp i soffan ibland när vi tittar på TV. Vi lät dock henne gå ut som hon ville redan från starten, skillnaden mot din katt är att Billie var född "vild" nånstans runt där vi bor, och alltså känner till omgivningarna. Hon kom hem till oss en dag mager o eländig och bodde under trappan i 2 veckor och vägrade komma fram.

    Din katt är fullt på det klara med var maten finns, så jag tror nog att hon kommer tillbaka. Problemet är snarare om det finns trafik eller annat i närheten som hon blir rädd för och inte vågar sig fram, utan ligger o trycker under en buske.

    Kommentar

    • Morellen
      • November 2003
      • 4349

      #3
      Det kan ta sin lilla tid med rädda katter... Min har först vid tio års ålder blivit riktigt social och kelig men fortfarande livrädd för främlingar. Han hade dock en rätt taskig start i livet tror jag eftersom han är en hittekatt.
      Eftersom katter är vanedjur är tre veckor inte så lång tid - speciellt inte för en som är feg av sig.
      Ett tips är att försöka se till att hon förknippar er med maten. Var i samma rum när hon äter och försöka muta henne att ta kontakt genom att erbjuda godbitar. Försök tänja på tålamodet och låt henne ta intiativ till kontakter.
      Tror att det kan vara bra att hålla henne inne lite till så ni märker att hon ser bostaden som sin trygghet. Det är ju lättare om hon börjat uppfatta er som trygga med för då blir ni en orsak att komma tillbaka och inte något som man måste gömma sig för.
      Lycka till!
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

      Kommentar

      • Cujo
        • December 2004
        • 54

        #4
        Vår ena katt är också en kyckling. gömde sig för oss den första månaden. men hon är otroligt kärvänlig nu, har problem med främlingar dock, men kommer fram efter en stund. de vänjer sig till slut.

        Kommentar

        Arbetssätt...