3årig katt + kattunge?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emotional
    • January 2004
    • 475

    3årig katt + kattunge?

    Hej!
    Jag har en 3årig katt som alltid haft sällskap av en lika gammal katt.
    När jag sedan kommer att flytta,kommer min lilla juvel att bli ensamkatt.
    Går det då att köpa en kattunge? Eller kommer min gamla katt inte acceptera det? Någon som har erfarenheter? Han är en perser/norsk skogskatt,och OM jag skulle köpa en katt till skulle det bli en perser.(eller en blandning).
    Tror ni att min katt skulle acceptera en nykomling? Hane eller hona isåfall,vilket vore bäst? Min hane är inte kastrerad. (Han visar inga större tendenser till könsmogenhet,bara skvätter lite). Borde jag isåfall låta kastrera honom?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251
  • muppins
    • September 2002
    • 1629

    #2
    I somras tog jag hem en 12 veckors kattunge ( hane ) till min 5-åriga kastrerade hankatt.
    Visst, de fräste lite åt varandra ett par dagar ( mest den lille faktiskt, den stora var mest nyfiken på nykomlingen men vågade inte gå fram eftersom han lät så otäckt ). Men nu funkar det hur bra som helst.
    Nu är den lille inte så liten längre och även den kastrerad.
    Oftast funkar det om de får lite tid på sig att vänja sig vid varandra.
    Och om en ( eller båda ) är kattunge så brukar det oftast gå ännu smidigare.
    Visst finns det katter som inte accepterar andra katter och vill vara ensammma, men väldigt ofta så tycker de om varandras sällskap när de vant sig vid varandra.
    Hona eller hane spelar nog inte någon större roll, men jag tycker absolut att du ska kastrera din andra katt först.
    /muppins


    Kommentar

    • HiiLDaa
      • December 2004
      • 24

      #3
      Har två katter själv, (två bondkatter). Min hankatt var fem när vi tog hem en liten kattunge (hona), visst i början händer det att de fräser lite och blir lite reserverade, men med tiden vänjer de sig och så småningom trivs de jättebra ihop. Jag tycker defenitivt att du ska köpa en hona och kastrera din hane, för två hanar går inte alltid bra ihop, speciellt om de inte är kastrerade. Hälsningar en van kattägare.

      Kommentar

      Arbetssätt...