Köpa katter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amalia
    • October 2004
    • 601

    Köpa katter?

    OM man ska ha 2 st katter, är de bäst att de är syskon, eller spelar de ingen rolll?
    /Amalia
    1 Kampfisk
    1 Otto
  • join4t
    • October 2003
    • 854

    #2
    Om katterna är små när du skaffar dem så går det "alltid" bra. Det kan gå bra annars med men det kan bli häftiga rangstrider.

    En spontan tanke jag får är: Du kanske skulle lägga slantarna på ett större akvarium istället!?
    "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

    Kommentar

    • Lenita
      • June 2003
      • 850

      #3
      Det spelar ingen roll om de är syskon. Det är alltid lättare med två kattungar eller en vuxen och en kattunge, men i vissa fall kan det gå bra med två vuxna individer också. Mina katter var 7-8 månader när de träffade varandra första gången.
      ____________________________________
      Pax vobiscum!

      Kommentar

      • Amalia
        • October 2004
        • 601

        #4
        Okej, då vet jag att katterma inte behöver vara syskon. OM vi ska köpa, ska vi köpa kattungar.

        svar till join4t: Det är min mamma som ska köpa katterna eller katten. Jag har en kanin nu, han mådde väldigt dåligt, åt inte och är jätte mager + att han hade en böld. Så vi tänkte avliva honom. Och då ville jag såklart ha ett nytt djur. Min kanin mår bättre nu, hans böld har sprukigt. Men vi vet ej om han blir bättre.

        Men kan katter bli ensamma om man bara har 1?
        Ingen är ju hemma hos oss om dagarna.
        Senast redigerad av Amalia; 25 January 2005, 07:50.
        /Amalia
        1 Kampfisk
        1 Otto

        Kommentar

        • join4t
          • October 2003
          • 854

          #5
          Åk genast till veterinär med kaninstackaren så den kan få medicin och läka ihop utan infektioner (om du inte redan gjort det).

          Även om det är din mamma som tänker betala för katterna så låter det som om hon ska köpa dem TILL DIG för att minska förlusten för en kanin som inte ens är död!?
          "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

          Kommentar

          • Adnan_
            • November 2004
            • 126

            #6
            Njae, katter brukar klara sig ganska bra på egen hand, mycket med tanke på att dem sover ca 14-16 timmar om dygnet. Har 4a kattungar på uppväxt här hemma... Dem är 3 veckor gamla nu och såååååå söta
            63 L - Guppy, Ancistrus
            240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
            720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
            Min zoon

            Kommentar

            • angelica2220
              • October 2004
              • 110

              #7
              små kattungar tycker inte om att vara ensamma, så det är bättre att skaffa katt på sommaren eller någon annan gång när man kan vara ledig en längre tid. Jag tror att det beror på katten (när den har växt på sig) sen om den vill vara ensam eller inte, alla katter är ju olika.
              "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly

              Kommentar

              • Amalia
                • October 2004
                • 601

                #8
                Okej, vi får se hur de blir.

                svar till join4t: alltså vi ska inte köpa katt så länge som vi har kaninen. De är jag och min syster som vill ha katt. Och då undrarde vi om de var bäst med 1 eller 2. Men de verkar ju inte spela så stor roll.

                Kaninen äter redan medecin sedan 2 månader tillbaka. Veterinären skulle säga att de enda var att avliva honom. eftersom man inte skulle kunna operera. Han är ganska gamal. Fyllde 7 år i onsdags. Jag vill inte ha en katt för att minska förlusten av min kanin (om vi skulle avliva honom, som jag ej vill) utan för att jag inte kan tänka mig att leva utan ett djur. Men en katt skulle aldrig nånsin kunna ersätt min älskade lilla Putt.
                /Amalia
                1 Kampfisk
                1 Otto

                Kommentar

                • rennicke
                  • November 2003
                  • 335

                  #9
                  Min morsas katt klarar inte av att vara ensam längre stunder. Den är så jäkla bortklemad... När morsan är bortrest får jag gå dit varje dag, inte bara för att ge den mat utan för att umgås med den Den är väldigt fjompig och måste alltid vara med. Den får gå ut men vill inte, stannar alltid inne i sängen istället ;D Behöver jag säga att den bara äter sheba och annan lyxmat?

                  Fast den är bra jäkla söt när den pratar med en när man kommer
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


                  Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #10
                    Vissa katter föredrar att vara mer självständiga medans andra ska sitta i knät jämnt. Det är så olika. Har växt upp med katter. Om jag får säga mitt ord så skulle jag rekomendera två katter om ägaren inte är hemma så mycket och om de ska vara inne katter. Att ha radion på på låg volym uppskattar många katter, men man ska inte se radion som en lösning på ensamheten. Hade en ensam hane i lägenhet några år som jag fick ta efter en missbrukare. (räddade honom från avlivning). Han kunde bete sig lite underligt ibland... såg "spöken" sa doktorn. (typiskt för innekatter) och försökte ge han en vän... Gustav emellertid tyckte att den nya var en latjo lajbans leksak medans den nya inte tyckte om honom. Gav den lilla nya till min syster som även hon bor i lägenhet. Efter tre år räddade min syster en kattunge från avlivning. Det var lite tryckt i början men nu är de båda katterna bästa kompisar!
                    Skaffa två och gör katterna glada. Det finns så många "föräldralösa" katter som väntar på ett kärleksfullt hem!

                    //Camilla
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • Cujo
                      • December 2004
                      • 54

                      #11
                      ja katter är verkligen olika. Vår katt skaffades när jag var hemma mycket. sen när jag börjae jobba så kände hon sig ensam, så hon fick en kompis, men de är som natt o dag när det gäller beteedne, självständighet mm. denen aär orädd, den andra harig, mm mm.
                      Vår katt var över 1 år gammal när vi skaffade nr 2. Rekommenderar sterilisering dock om de ska vara inne mycket. Visserligen så är det bra även om de äör ute, så blir det inga oönskade kattungar. De får inte stryk så mycket ute heller när de är kastrerade.
                      ppilelr till katt rekommederar jag inte. de är inte gjorda för katter egentligen och de utvekclar oftast cancer och bölkder efter ett par år. Har bekanta som ett par gånger har fått katter som bara levde 4 5 år bara för att de fick cancer. Så operation är bättre, om man inte ska avla på dem. man kan skaffa en kull ch sedan sterilisera.
                      Hanar är det nästan ett måste på då de pinkar överallt då de blir könsmogna. Honorna låter för jävligt när de löper, det gör de inte när de är steriliserade.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...