Flytta med katt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Freja
    • February 2005
    • 1

    #16
    Hej!

    Jag har ett jätteproblem, min familj och min katt på 7 år har flyttat till ett nytt hus, 6 km bort.

    Min katt spinger dessa 6 kilometer hem till det gamla reviret och står utanför det gamla huset och mjaoar! Det tar ungefär tre dagar för honom att komma fram.
    Nu under vintern har han inte kunnat göra detta för snön.

    Men i höstas fick vi åka och hämta honom hela tiden. När han varit på det nya stället en dag så rymmer han "hem" igen. Detta har nu börjat igen och det är säkert jobbigt både för honom och oss.

    Katten har alla sina saker på det nya stället och vi kelar mycket med honom och ger honom mat och godis för att han ska stanna men icke....
    Och det är omöjligt att stänga honom inne när han är utekatt, även om han har låda så jamar han oss till vansinne tills vi släpper ut honom!

    Om någon har något tips hur jag skulle kunna få honom att vilja stanna skulle jag bli jätteglad

    Tack på förhand!!!
    /tjej 15
    lev å va glá, imorrn kan va din din sista dá!

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #17
      Hej Freja. Var det längesedan ni flyttade? Om det är nydligen så kan ni försöka ha katten inne några månader. Annars finns det inget att göra katten kommer att gå tillbaka hela tiden. Det är svårt när man inte flyttar tillräckligt långt i väg.

      Hej Emotional. Jag skulle också ge tips att åka med tåg, egen kupe så det blir lugnast och går fortast. Jag skulle inte ta ut katten ur sin bur, tänk om den smiter! Katter är otroligt snabba! Bara se till att den har vatten, fast jag tror inte att den kommer att dricka. Katten kommer också att klaga högt för att den är instängd så man får försöka prata med den. Troligtvis kommer den också att bajsa/kissa pga att den är nervös. Våra katter gör ofta det, de åker bara kattbur när de ska till veterinär.
      Så om det går att vänja den vid buren är det bra, jag har inte gett mina lugnande men det skulle nog vara bra vid en sådan lång resa. Varför ska du inte ta båda katterna? Katter är inte flockdjur men visst trivs de i varandras sällskap (oftast)
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • Marlin
        • January 2005
        • 156

        #18
        Freja: Jag känner igen problemet men den katten slutade springa hem efter någon månad. Förstår också om det inte går att hålla den inne. Försökte själv hålla en utekatt inne vilket fungerade i några veckor sen fick vi båda psykiska besvär. Ledsen att jag inte har något bra tips. Hoppas att det löser sig.
        Mvh,
        Malin

        Kommentar

        • Emotional
          • January 2004
          • 475

          #19
          Hej

          Hej Solbacka!
          Tackar för dina råd. Den andra katten är inte min,utan är min brors. Det är därför den inte kommer att följa med.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

          Kommentar

          Arbetssätt...