Kattpsykolog som kan förklara märkligt beteende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    Kattpsykolog som kan förklara märkligt beteende?

    Vår katt (Bille) gjorde nåt märkligt i helgen.
    På vardagarn går vi upp vid 8-tiden, ibland vaknar hon innan och går ut genom sin kattdörr (som det tog 3 månader för henne att fundera ut...) eller så går hon ut med oss. Vi bor på landet och hon har massor med plats att vara på. Är det riktigt uselt väder stannar hon inne, och då har hon en "låda" på toa, den har hon använt sedan dag 1 utan problem.

    Nå, i lördags började hon pipa vid 8, det gör hon ofta på helgerna - förmodar att hon tror att vi försovit oss - men hon brukar falla till ro, eller gå ut när hon märker att vi inte går upp. Men denna dagen pep o gnällde hon och vi försökte få tyst på henne ("Kattfan - håll nu ..."), men hon fortsatte o fortsatte och till sist satte hon sig mitt framför mig och pinkade på ett par joggingbrallor som låg på golvet. Då gav jag upp och gick ner o satte på kaffe...Hon gick ut där nere, och var som vanligt hela dagen.

    Nån som kan förklara? Varför pinkar hon på mina kläder, 3 meter från kattdörren (inte låst eller nåt sånt) och med en ren kattlåda som hon alltid använt i nödfall?????????????? Var det bara brist på uppmärksamhet?
  • catwoman
    • February 2004
    • 183

    #2
    Hmm.. Känner igen det där beteendet. jag skulle tippa att det beror på att hon var "sur" över något. Kanske gick ni inte upp fort nog för henne. Var hon kanske hungrig? Dom är inte dumma dom små och vet vad som kan trigga igång matte eller husse... jag förmodar att du flög upp ur sängen som en raket när hon gjorde så. Så nu vet hon till nästa gång hur man ska göra. Katter kan även göra sådana saker om dom är störda över något eller vantrivs etc. Min hankatt har gjort sådär ibland när han varit missnöjd över något. Typ om han har fått fel mat eller kattlådan varit smutsig eller nåt....

    Kommentar

    • ozric
      • March 2004
      • 31

      #3
      Det sägs att katter kan "protest-pissa",men jag tror att det snarare är pga stress! Av sjukdom,värk , bullrig miljö el nästan av vad som helst.
      En katt måste ha lugn och ro när det är dags,och toan måste vara ren.
      Andra funderingar;är hon steriliserad? Om inte så kanske hormonerna börjar spela henne ett spratt. Hon kan även vara dräktig.

      Vad det än är så bli inte arg och "fya" henne.Det leder inte till nån förbättring,snarare tvärtom.

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Hon är steriliserad, och nån bullrig miljö finns inte precis där vi bor. Det mest stökiga är hästarna utanför. Hon kissar nästan alltid ute, och vädret var ok, så hon hade bara behövt att gå ut.

        Mat, kanske. Annars tror jag mest på uppmärksamhetsbehov. Att hon hade tråkigt.

        Jag "fyade" henne inte, jag var så attans förvånad att jag inte kom mig för att säga nåt alls. Vi har haft henne i 1½ år och hon har aldrig "misslyckats".

        Kommentar

        • Mogwai
          • November 2002
          • 3021

          #5
          Friherre von Oliver har ett mycket demonstrativt sätt att visa då han anser att kattlådan inte är tillräckligt rengjord. Är vi hemma så jamar han högt och ljudligt innifrån badrummet. Reagerar vi inte på det, så sätter han sig helt sonika i badkaret och kissar där.
          Då vi var på Gotland i somras så fanns det inget badkar där men väl en plastpåse liggandes på golvet i deras ( Olivers och Musses ) rum i källaren. Den dög också.

          Är det något annat som han är missnöjd med, och det brukar han vara för det ligger i hans natur så att säga, och det kan gälla allt vad som finns mellan himmel och jord och som han kan komma på att vara just missnöjd över....så biter han en i bena.
          Han gillar inte då matte talar i telefon...vilket brukar innebära att den i andra änden mest får höra "Nej Oliver !!" "Fy Oliver !!" " Gå ner därifrån Oliver !!" "Oooooooliveeeeerrrr !!!!!!"

          Musse kan få för sig att göra en riktig race-rusning genom hela lägenheten då jag talar i telefonen, vilket brukar bli frågan från andra änden om det var en hästjord som passerade eller vad ??
          " Nej, det var bara Musse."



          Oliver resonerar helt enkelt som så att det är bättre att vara missnöjd över något än att vara helt förnöjd med tillvaron, för då håller man de där två-benta allerta för de vet aldrig vad en liten missnöjd kisse kan ta sig till att hitta på !!!

          Kommentar

          Arbetssätt...