Hej!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emotional
    • January 2004
    • 475

    Hej!

    Jag har en långhårig perser/norsk skogskatt. Det är svårt att hålla pälsen fin,någon som har tips på vilka "redskap" man kan avända?
    Jag har en karda. Och katten tycker inte om att bli kammad. Någon som har något bra tips?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Hejsan!
    Jag har en gammal perserhona hemma som jag har hållt på å pysslat med ända sedan hon var bebis. Jag har även haft fler perserkatter så jag har lite vana och rutin och vet även att katter pecis som människor utrustade med egen vilja.

    Det är viktigt att du tränar katten på att bli borstad och kammad. Du måste visa att det är du som bestämmer. Låt katten morra och ha sej, det går över efter ett tag. Kanske extra viktigt att visa vem som bestämmer när det är trimdags. Sköter man inte pälsen ordentligt så får katten tovor som kan vara väldigt plågsamma så det är lika bra att börja med en gång. Tovorna i sig gör att katten får ont när den skall kammas. Kammr och borstar man katten innan tovorna dyker upp kommer den tycka att det är riktigt njutbart. Om man har en långhårig katt så måste man ta hand om pälsen daglidags, speciellt om den får gå ute. I början avsatte jag dagligen ca 2 x 1 timme för pälsvård och gos och det har gått bra nu i efterhand. Min katt älskar att bli borstad och ompysslad. Fast det kan ju som sagt ta ett tag. Kan ju inte påstå att katterna jag har haft har älskat det från första stund utan det är något jag har fått träna in och det har tagit olika lång tid beroende på temperament. Karda och kam är det bästa du kan ha. Bara du inte endast använder dem när pälsen blivit tovig, använd även när det "inte behövs".

    Mvh // Jenny
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • mam
      • May 2004
      • 1064

      #3
      Man kan även snagga katten om det är jättestora problem med pälsen. Vet en tjej som gjorde det med sin ena perserkatt. Hur snygg katten blir kan jag inte uttala mig om....

      Min skogskatt jag hade förut fick inga tovor, men hon hårade nåt enormt. Jag började med att ge henne godis när jag borstade henne. Till slut fick jag borsta flera minuter i taget innan hon kröp iväg. Men på henne räckte det att borsta en gång i veckan. En perserpäls måste skötas dagligen.
      /Nina

      Kommentar

      Arbetssätt...