Hur vänjer man katten vid en kattdörr?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    Hur vänjer man katten vid en kattdörr?

    Vi ska sätta in en kattdörr, en sån med en liten magnetremsa nertill så den håller tätt, men har inte kommit längre än att vi gjort hål i väggen. Än så länge är det ju inga problem, men när vi sätter upp dörren...Hur har ni fått era katter att begripa att man ska gå rakt på den här plastskivan, och knuffa upp den med huvudet? Jag o min man har sett oss själva sittandes på varsin sida av dörren och försöka knuffa en motsträvig katt fram o tillbaka.

    Bra knep?
  • sammy
    • March 2004
    • 282

    #2
    Låt den stå öppen ett tag så kanske katten fattar vinken... men vad vet jag.

    Nåt lite kul: Mina pappas två malteserhundar har en egen "hunddörr" den funkar fin fint bortsett från att jag själv förmodligen skulle kunna ta mig igenom den om jag inte vaså rund om magen.
    240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
    270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
    54 l. Fiskhotell

    Kommentar

    • Mogwai
      • November 2002
      • 3021

      #3
      Då vi skaffade Musse af Galenpanna så hade vi första dagen en sån där öppen vanlig kattlåda med kattsand i. Sen efter det att han hade varit första gången iden och med sina stora breda grävskopstassar fyllt resten av badrummet med sand så var det jag som satte expressfart till Zoo-affären och skaffade en sån där täckt kattlåda med vipplucka.
      Musse vart skiträdd för luckan då den ju slog till mot hans svans då han klev in, så vi tog helt enkel bort den under de första dagarna.
      Sen så satte vi dit den igen då Friherre von Oliver kom med i bilden ca 10 dagar senare.
      Då Musse såg att Oliver klarade att gå in där utan problem så försvann även hans rädsla för luckan.
      Det går aldrig att tvinga en katt att göra något, då blir den rädd och man har ett större problem att lösa än vad man hade från början.
      En iddé kan ju vara att leka med katten med ett snöra och sedan få den att jaga snöret genom luckan.
      Sen så brukar katter vara smartare än vad vi tror och de flesta kissar listar lätt ut vad luckan ska vara till för.
      Hoppas nu bara att ni kommer att slippa problemet att eran kisse tar med sig egna kattpolare hem som ni inte visste att den hade.
      Lycka till.

      Kommentar

      • NaObie
        • December 2003
        • 126

        #4
        Har oxå en sån kattlåda med lucka...de första dagarna var vi tvungna att ta bort den, men efter ett tag satte vi dit den och katten vande sig till slut..ha tålamod så ska du se att katten lär sig efter ett tag.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=145638

        Kommentar

        • mats m
          • September 2002
          • 515

          #5
          Hej Mohlin.
          Köpte en 1st. kattlucka Staywell 32( tror jag gav 600.-)i höstas till mina katter,har 4 st.Med satsen medföljde 2st. magneter så jag fick köpa 2 st. extra för 90 Kr.Det var inga bekymmer med att få dom att gå ut och in,för på insidan stod en skål med mat(mycket omtyckt).En dag kom en katt hem utan halsband och magnet,skit också men det löste sig katten tryckte helt enkelt upp luckan utan störe bekymmer så jag tog bort dom övriga magneterna.Så nu springer dom allla ut och in utan magneter.Har ringt till dogman och frågat om det skall gå och göra så,dom säger att det är fel på luckan,efter 6 månader det kallar jag dålig kvalitet,man kan ju inte plocka bort den för att dom skall kolla den fasten det är garanti kvar,tror det var 3 år för vad skall man ha under tiden och HUR LÄNGE SKALL EN NY HÅLLA.
          MVH Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Våra katter lärde sig fort hur man skulle hantera en kattlucka. Vi satt brevid och hölle den uppe och lät katten gå igenom. Senare lät vi den "ramla ner" lite lätt på kattens rygg. Våra 3 katter beter sig olika med luckan, en öppnar den med tassen och går försiktigt ut, medan vår andra spränger kattluckan full fart med huvudet först. En gång när han skulle till vet. och vi läste den så fördärvade han hela luckan så vi fick köpa en ny!
            Men det var lätt att lära katterna denna nya sak och de uppskattar friheten som det innebär!
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...