Har era katter nån lustiga egenheter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    Har era katter nån lustiga egenheter?

    Vi har en katt som var "halv-vild" när vi fick henne och det tog lång tid innan hon kunde slappna av ordentligt. Nu har hon däremot fullständigt blivit en i flocken och är väldigt noga med att tex hålla oss rena... Hon kan sitta o slicka oss i håret och i ansiktet hur länge som helst, och det gör ont efter en stund kan jag säga!
    Hon väntar också på oss när vi kommer hem (hon är ute på dagarna) och sen sitter hon o jamar irriterat medans vi bär in mat o packar upp osv för då ska hon "gå tur". Det innebär att vi ska runt i trädgården (3500 m2) och inspektera. Hon går som en hund efter oss och ska alltid upp i sina speciella träd och blir sur om vi hoppar över nåt. Sen är det lugnt och hon går in o äter! Märkligaste katt jag träffat!
  • Emotional
    • January 2004
    • 475

    #2
    Katter är personliga! =)

    Min katt är lite egen han också. Till en början ville han inte erkänna att han ville gosa,så han brukade ligga på mina fötter och se söt ut. Sen började han "ramla" ner i knät i fotöljen.
    Men det knepigaste jag tycker han gör nu för tiden är att när jag sitter på toaletten så ska han antingen ligga ner på golvet vid mina fötter och gosas med. Eller (som han precis börjat med) halvvägs hoppa upp i mitt knä (ställer framtassarna på mitt ben). Han gör så på först det ena benet,och sen på det andra. Varannan gång,..

    Hans tvilling,en hona hon är rolig hon också. På kvällen ska hon köra sin kvällsrutin. Min mamma går och lägger sig,och katten hoppar upp och tramar först på magen,sen ner för ena benet och sen upp tillbaks,och sedan andra benet. Det ser för roligt ut!
    Om mamma någon gång skulle lägga sig senare,muttrar katten på henne och försöker få henne att gå och lägga sig. *ler*
    O
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      En små-knasig katt, Maddis, som jag levde med i 14 år hade tokigheter för sig. Bl a stod hon alltid med ena tassen i vattenskålen då hon drack. Sen hoppade hon upp i fönstret och stoppade den våta tassen mellan väggen och elementet tills den torkat. Jag skulle kunna skriva en tjock bok om hennes ideér.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • AndreasBK
        • December 2003
        • 374

        #4
        Min katt är lite egen, han väcker mig vid 3 varje morgon för att få frukost. Han knackar på min sovrumsdörr ända tills jag stiger upp och är jättegosig när man öppnar dörren och sticker nosen i ögat på en å sånt trevligt. Det är bara mig av de fyra i familjen som han utsätter för den hemska behandlingen också.
        Jag satte upp en serie på dörren på lämplig katthöjd så att han skulle förstå att man inte gör så, men den rev han bara ner.=)
        En annan egenhet är att han är galen i glass och klättrar upp i knät på en och sträcker sig efter glasstalriken så snart det är glass. Då är han också jättegosig.
        / Andreas
        Andreas akvariesida

        Kommentar

        • ake
          • January 2003
          • 67

          #5
          Sonja...Berätta mer om Maddis. Jag korrekturläser, förresten, gärna boken om henne.
          Mvh
          //AnnKristin

          Kommentar

          • AndreasBK
            • December 2003
            • 374

            #6
            Mina föräldrar hade en katt som fiskade sjögräs på landet och drog upp det till huset där vi bor.
            Först hittade de bara sjögräs tovorna uppe på gårdsplanen och visste inte hur de kommit dit. Det hela avslöjades då någon fick syn på katten som satt en bit ut i sjön på en sten och fiskade sjögräs. =)
            Andreas akvariesida

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              • May 2003
              • 1831

              #7
              Vi har en katt på Åland som våran mormor sköter om. Den äter vad som helst, från pepparkaksdeg till gelé hallon.
              Sen så varje morgon kl. 04.00 så ska den väcka en för att få komma ut och jaga råttor. Först så hoppar den upp på sängen, smyger sig fram och gallskriker i örat!!!
              Man blir van efter ett tag...

              Med vänlig hälsning
              Alexander

              Kommentar

              • Lenita
                • June 2003
                • 850

                #8
                Min Allis vill ligga och "tutta" i min armhåla när hon är mys-sugen. Bästa är om man har en fleecetröja på sig som hon kan slicka och blöta ner. Hon kan ligga halva natten och trampa och sutta, men har tack och lov nu lärt sig att det inte är ok att använda klorna...
                ____________________________________
                Pax vobiscum!

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Min lilla Maddis jagade inte fåglar och möss som andra mer normala katter. Nej, hon kom hem med ödlor, grodor, orm, gräshoppor (stora) och jättefeta nattfjärilar. Och en sak som hon var helt suverän på var att fånga lågflygande stora trollsländor i luften. Hon hoppade upp som en handbollsmålvakt och tog dom mellan tassarna. Sen bar hon stolt in dom till mig och visade. Föresten kom hon in med en fladdermus en gång, men den måste hon väl ha hittat död.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Morellen
                    • November 2003
                    • 4349

                    #10
                    Har en äldre kattherre (10 år) hemma. Han är övertygad om att det inte går att äta den sista maten i skålen om botten syns. Fyller man på så är det inga problem alls... Enda gången han kan äta även om botten syns är om han är ensam hemma utan service och blir riktigt hungrig men helt inte ens då...
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Hej

                      Har en 10-årig skogskatt som heter Kajsa. Hon är rätt egen hon också. Nu på äldre dagar har hon blivit så kelig så hon är jobbig. Det började med att hon antastade en om man satt i en viss fåtölj, nu gör hon det lite varstans, särskilt om man sätter sig framför akvariet och ska titta på fiskarna. Hon snor runt, kurrar och har sig. Och visar man henne inte tillräckligt med uppmärksamhet, så börjar hon bitas. När hon var yngre apporterade hon suddgummin, men tröttnade rätt snart på att komma tillbaka med dem. I gengäld har hon blivit mer lätthanterlig, och slappnar av när man håller henne. Förutom när syrrans och hennes killes katter är här, då blir hon mer stingslig. Men hon har blivit lite bättre med det på senare tid. De är för övrigt här nu. Sessan, deras äldsta katt, som väl är ca 2 år, visade ingen respekt mot Kajsa när hon var liten, så Kajsa har varit mindre förtjust i henne. Men det är lite bättre nu, nu är det lilla Zelda som är mest mopsig.

                      Nu satte hon igång att yla igen. "jag är så ensam och övergiven!" Så gör hon när hon tycker att hon är alldeles ensam, gärna när alla har gått och lagt sig. Men även nu, när man sitter vid datorn. Och hon kompletterar gärna ylandet med att stå med en "snuttefilt" i munnen, som kan vara antingen ett långt, grovt snöre, eller en kidnappad handske, som bara hon vet var de är.

                      MVH Micke
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12

                        När jag var liten så hade jag en kompis som hade en totalt vrickad katt. Om han tappade upp ett bad och gick därifrån utan att stänga dörren så tog sig katten en simtur !!!

                        Helt klart vrickad katt !
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          När min Maddis var ungkatt lekte hon gärna i badkaret. Man skulle hälla upp 15 cm ljummet vatten och slänga i diverse leksaker, både flytande och såna som sjönk. Sen rusare hon fram och tillbaka till badkaret och "räddade" alla leksaker. De som sjunkit fick hon tag i genom att stoppa huvudet under vattnet och ta tag med munnen. Sen hade jag en våt "stig" till t ex köket där hon släppte prylarna innan hon hoppade ner i vattnet igen.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Mogwai
                            • November 2002
                            • 3021

                            #14
                            Friherre von Oliver, som tror att världen är till just för att dyrka honom. "Älska mig eller flytta till ett annat Universum" är hans motto. Kan sitta en kvart och se störtförnärmad ut om någon passerat honom då han är ute, och passerat utan att ha hälsat på han !! Oförskämt !!
                            Igår så förklarades högljutt för matte, hur oerhört angeläget det var att få gå ut på prommis. Och har Friherren fått det för sig att han ska ut på prommis så....är det bara att ta herr Friherre på sin prommis om man ens ska få sova på kvällen.
                            Sen så bär det iväg i full fart, med raka framben och svansen stolt i vädret. De flesta som ser han tror inte att det är en katt.

                            Musse af Galenpanna, var först ute på sin lilla runda kring ute-platsen, sen så hade ju matte tagit med sig ett sånt där lajbans långt grässtrå med sig in. Världens bästa Musse-leksak.
                            Vi är numera övertygade om att Musse måste ha svalt ett kärnkraftverk som kattunge. Då han börjar att leka med ett intaget grässtrå så, tar det liksom aldrig slut.
                            Musse är och förblir en kattunge i sinnet, hur gammal han än blir.

                            Både Musse och Oliver är hitte-katter, och de har verkligen haft olika början på sina liv.
                            Musse som hittades i ett buskage, liten, mager, smutsig och full med fästingar. Rädd för allt och alla, det har tagit tid, men det är det verkligen värt. Numera en trygg storväxt kille som är snällare än Bamse. Har dock fortfarande svårt för främmande människor.
                            Oliver som tydligen har fötts och växt upp hos nån familj, tills nån glömde att stänga en dörr ordentligt eller så.
                            Trygg och övertygad om att resten av världen enkom är till för hans skull. Ringer det på dörren hemma, så är Oliver först fram. "Det måste vara till mig !!"
                            Går inte att köpa en chips-påse utan att Oliver är där och begär sin del av innehållet.
                            "Ursäkte men det måste ha skett ett misstag här, ni har bara satt fram två tallrikar till middagen, var är min ??"
                            "Okej matte du har köpt oxfilé, vad ska ni ha till middag då ??"
                            Och det finns ingen anna som kan se ut som ett fullkomligt vrak som Oliver, då man går opp enligt honom "på tok för tidigt".
                            Han är morgontrött som få.
                            Musse kommer skuttandes på alla fyra "Är ni vakna nu ?? Ska vi leka ??" Hur tidigt än väckarklockan ringer. Sova enligt Musse är fullkomligt onödigt. När man kan leka istället !!

                            Oliver är en "fluktare". Då matte lägger sig i ett varmt bad så vips är han där och ska ligga på handduken på rullvagnen brevid karet. Och kika runt dusch-draperiet. Händer aldrig då husse badar.
                            Musse tassar in och lägger sig på locket på toastolen, men bara då matte badar. Händer aldrig då husse sjunker ner i badkaret.

                            Oliver kan sköta fjärrkontrollen till TV, då den ligger i soffan eller på soffbordet. Hur många gånger har inte TV:n stått på hemma då man kommer hem, och det är inte vilken kanal som helst som duger. Nejdå, det ska helst vara Animal Planet !! Han sitter och trycker med tassen på kontrollen tills han hittar något som duger.
                            Musse gillar mer att studera invånarna i akvarierna istället.
                            Varför kolla på inspelat då man kan kolla "direktsändning lajv" ju !!

                            Kommentar

                            • Neptun
                              • March 2004
                              • 719

                              #15
                              Min katt är väldigt försiktig av sig och rädd för det mesta. Dessutom dreglar hon massor när man gosar med henne. Rinner floder från hennes lilla svarta nos.
                              "Failure does not require planning"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...