Sterilisering vs. p-piller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    Sterilisering vs. p-piller?

    Dags att starta en ny tråd här på kattsidorna. Nu när "vi" ändå har så många intresserade kattälskare här!
    Undrar lite över det här med att en del menar att det skulle vara skadligt att låta honkatter löpa utan att få ungar? Någon som vet vad detta resonemang grundar sig på? Är det bättre med p-piller?
    Har själv inte steriliserat mina två missar ännu och är tveksam till alla sorters operationer, men vill ju att de ska må bra.
    ____________________________________
    Pax vobiscum!
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    P-piller är inte bra att ge under lång tid. Kattorna får ofta tumörer av dom. Något/några år är väl ok, men ska man inte ha ungar är det bättre att operera honan. Att inte ge p-piller och inte operera är väldigt frustrerand för i alla fall ägaren. Tror inte kattan mår så bra av det heller. Hon blir ju så himla stressad när hon inte hittar någon hane att para sig med. Jag antar att du pratar om innekatter som inte kan bli tjuvparade.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Lenita
      • June 2003
      • 850

      #3
      Ja, jag pratar om innekatter. Å andra sidan steriliserar man ju inte hundar utan de får löpa. Så vad är skillnaden mellan en hund och katt egentligen? Håller med om att p-piller inte kan vara bra. Det är ju inte bra för människor heller. Men jag förstår stressen över att inte hitta någon att para sig med - been there done that Men stressen varar ju för en katt ett par veckor om året...

      I naturen får ju inte alla djur para sig heller på grund av rangordning etc. Är det skillnad för katter?
      ____________________________________
      Pax vobiscum!

      Kommentar

      • miimon
        • January 2003
        • 50

        #4
        Skillnaden mellan en hund som löper och en katt som löper är att hunden slutar löpa efter ett tag. Medans katten fortsätter löpa mer eller mindre hela tiden.
        Våran katt mår definitivt bättre nu efter vi steriliserat henne, hon var bara stressad förut mär hon löpte hela tiden.

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Jo, så är det. Kattan löper mer eller mindre hela tiden. Jättejobbigt för både henne och husse/matte.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Lenita
            • June 2003
            • 850

            #6
            Hmm, hur då menar ni?
            Mina katter löper ungefär två veckor åt gången (med en paus på 1-2 dagar i mitten), två gånger om året. Det är ju ganska normalt för huskatter, men det kan variera bland olikas katter. Har haft katter som löpt ända upp till fyra gånger om året. Raskatter löper ofta färre gånger om året än vanlig bondkatt.

            Jag har inte speciellt ont av att de jamar högt heller. Emellan löpningarna är de som vanligt. Leker och busar och äter duktigt.
            ____________________________________
            Pax vobiscum!

            Kommentar

            • Tiger
              • May 2003
              • 81

              #7
              Min Heliga Birma-tjej löpte med bara några dagars mellanrum hela våren, feb-april innan jag bestämmde mig för att börja ge henne piller. Löpperioden var otroligt jobbig för henne. Hon var rastlös och hade ingen aptit alls. Gick ner mycket i vikt, vilket jag inte märkte först för hennes tjocka päls.

              Om är det som du säger att de bara löper två gånger om året, tycker jag inte att det är nödvändigt med p-piller. Men du kan lite på att vetrinärvårdeni sverige är bra, att kastrera en katt är en enkel operation. Och ja, man kan kastrera även honkatter. Då tas äggstockar och livmoder bort, istället för vid sterilisering, då man man bara "knippsar av" så de ej kan få bebisar. Jag har en hona som är kastrerad och jag märker ingen skillnad på humör eller så, hon är fortfarande busig. Det är bättre med kastrering för då riskerar inte kattan att få livmoderinflammation som är rätt så vanligt hos steriliserade honkatter och även hos tikar (hundtjejer).

              Tack för mig // Lotta
              375L 1 JD, 1 jaguar, 1 pleco, 1 gibbis, 1 pictus, 1 fengädda, 1 skednosmal, 1 chokladmal
              Tre katter, 2 huskissar och en Helig Birma.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=89116

              Kommentar

              • Lenita
                • June 2003
                • 850

                #8
                Wow! Det låter mycket! Har haft katt hela livet och aldrig råkat ut för en så segdragen löpperiod. Har hört talas om det från bekanta men jag trodde det hörde till ovanligheterna... Där ser man! Det kanske är mina missar som är ovanliga

                Tidigare rekommenderade man ju att en honkatt hade fått en eller två kullar innan man steriliserade/kastrerade, är det något som man inte gör längre?
                ____________________________________
                Pax vobiscum!

                Kommentar

                • Rosa
                  • September 2002
                  • 435

                  #9
                  Jag tror den rekomendationen om ungar är som den när det gäller hundar, mest gammalt "skrock" (eller vad man ska kalla det) det finns ingen medicinsk anledning att ta ungar efter varken katt eller hund innan en kastraktion.
                  I Sverige är det ovanligt att kastrera hundar men inte i tex. USA och England.

                  Det är vi ägare som ev. lider av att våra djur inte har fått ungar och tror att djuret har gått miste om något.
                  Ska man inte ha ungar efter katt eller hund är det bästa att kastrera för djuret och sin egen skull, djuret blir oftast lugnare och mer harmoniskt när det slipper löpen.
                  Eva

                  Kommentar

                  • Annika
                    • January 2002
                    • 2518

                    #10
                    Det är mer och mer vanligt att man även låter strilisera tikar i Sverige. Det är jobbigt för en tik med löp och skendräktighet. Ska man inte ta valpar från tiken så rekommenderar de flesta veterinärer sterilisering.

                    //Annika

                    Kommentar

                    • Roger O
                      • May 2004
                      • 83

                      #11
                      jag har 2 honkatter som löpte i varanann vecka i typ 6 månader och dom mådde inte alls bra av det men nu när jag sterilliserade dom så blev dom lika underbara som dom var innan dom löpte....

                      Kommentar

                      • Lenita
                        • June 2003
                        • 850

                        #12
                        Jag ska nog se tiden an lite. Det kan hända att nästa gång de löper blir värre, men om det är lika lugnt som det var nu i mars så ser jag ingen anledning till att sterilisera dem.
                        ____________________________________
                        Pax vobiscum!

                        Kommentar

                        • Norpan
                          • December 2003
                          • 679

                          #13
                          Som nämns tidigare brukar man inte sterilisera honkatter utan man kastrerar dem.. Men löper katterna så lite och du inte störs så kan du ju vänta, fördelen med att kastrera ändå är ju att genom att ta bort livmodern kan inte honan få inflammationer och elände där vilket inte är helt ovanligt (hur vanligt kan jag inte svara på..)

                          //Jenny
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                          Grodor..lite trevligare, lite bättre

                          Kommentar

                          Arbetssätt...