kattkrake som lider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    kattkrake som lider?

    Jag fattar inte hur de kan behandla henne så här det är ju sjukt!!!!!! har nu jagat en *hemlös* katt för att få tag på den så att den inte blir uppäten av en grävling. räv etc.
    *Mamma* Fick tag på den i lördags fick då smeka den och kela med den hon fick en chock katten är som ett levande benrangel cirka 1år gammal honkatt Ägare:Grannen. som fullständigt skiter i katten ska prata med hyresvärden idag då ägaren inte tar hand om katten har varit ute 1½ månad nu om inte hyrsevärden tar saken i händer tänker mor, far och jag ta saken i egna händer och avliva den hos en veterinär den är helt utorkad och så himla kelig. igår fick jag sitta på en sten med den och kela efter det att den ätit sedan sprang den och jagade mig hela tiden och jag ville ta in den men det går dock ej pga. att den pissar och skiter i sängen ni skulle bara känna på katten det är precis som att smeka ett skelett
  • schizo
    • August 2003
    • 259

    #2
    Om katten inte är märkt är det bara att ta den till veterinären.

    Se dock till så att den inte är chippad eller har id märkning i örat. detta kan dock veterinären hjälpa er med.
    - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

    Kommentar

    • Gustav
      • February 2004
      • 377

      #3
      Att bara ta den till veterinären utan att säga till grannen känns ju rätt dumt eftersom ingen då säger till grannen om de fel han/hon gjort.

      Jag skulle nog gjort en sagt till den kommunala djurskyddsenheten och så får de komma o kolla grannen. Även om de kanske inte gör något så lär grannen få sig en tankeställare.
      http://www.svekub.se
      Min Zoon

      Kommentar

      • Haplo
        • November 2002
        • 126

        #4
        påminner mig om min gammla granne som vi fick vräkt. Hon hade 2 hundar 4 katter tror att det var ca 10-16 kaniner råttor marsvin möss osv osv hon städade aldrig ur burarna osv och tydligen så använde hon sitt sovrum som hundbur....
        JÅJä

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Det är så tråkigt med alla kattägare som ej tar sitt ansvar, jag vet ej hur man ska lösa detta problem.
          Felet är att så många bönder och andra kattägare ej kastrerar sina katter (både han och hon katter). Att de ej bryr sig vem de ger sin katt till. För många har katten 0 värde. Bara skaffa ny när katten vuxit upp och ej är söt längre...
          Kattägare till 3st 8, 10 och 11 år gamla alla kastrerade. Vi har till och med kastrerat vår hund fast den är renrasig (har bettfel)
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Mitt råd är att ta katten till vet och avliva om inte ni kan ta hand om den, det är säkert svårt att få den rumsren om den är vuxen. Jag tror ej myndigheter bryr sig över katten, det ska "värre" saker till då. Som det Haplo skrev. De åker säkert bara och avlivar den. En del tror att om ej katt får mat så klarar de sig änndå.
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • Mogwai
              • November 2002
              • 3021

              #7
              Tag kontakt med kommunens Miljötekniska kontor.
              Det är de som har ansvaret för att lösspringande katter i kommunen fångas in, eventuella ägare kan spåras och tas kontakt med och eventuellt varnas.

              Hälsn.

              Mogwai

              Ägare till Friherre von Oliver samt Musse af Galenpanna. 2 st störtsköna långsvansade herrar på 4 vårar, som mest bor inne men går ut i sele och koppel för "luftning av pälsen samt på-plats-sättande av grannskapets hundar".
              Hittekatter och omplacerade via dels en privatperson samt Föreningen Kattvärnet.

              Tips:
              http://hem.lidnet.se/~maria.kres/
              www.kattvarnet.nu

              Kommentar

              • catwoman
                • February 2004
                • 183

                #8
                Alla verkar vara inne på avlivning. Varför inte kolla upp katthem som ett första alternativ istället???Sen undrar jag:får man verkligen bara ta en katt som inte är ens egen och avliva den?? (Om man är privatperson alltså)Säger bara:stackars djur.

                Kommentar

                • Lenita
                  • June 2003
                  • 850

                  #9
                  Man kan ju iallafall försöka med ett katthem i första hand. Eller sätta ut en annons, vilket är billigare än en avlivning. Men jag tycker definitivt att ni bör ta kontakt med Miljökontoret eller polisen. En anmälan om djurmisshandel kan vara på sin plats. Någon som uppenbarligen missköter sitt/sina djur ska kunna hindras från att skaffa nya genom att myndigheterna får upp ögonen för dem.
                  ____________________________________
                  Pax vobiscum!

                  Kommentar

                  • Mogwai
                    • November 2002
                    • 3021

                    #10
                    De flesta katthem/föreningar rekomenderar att man försöker att sätta ett halsband på katten, med en hylsa på där man stoppat i en lapp med ett meddelande skrivet på. Så att en eventuell ägare kan läsa detta och ta kontakt med den person som skrivit meddelandet.
                    Detta just för att förhindra "kattnappning" av välmenande personer som ska rädda en lösspringande katt.
                    Det är ju så att vissa katter tycker om att ta sig en egen promenad på ibland upp till en vecka, utan att för denna skull vara lösspringande eller herrelösa.
                    Tyvärr är det så att nu inför sommaren så ökar antalet "lösspringande" katter då många inte ids ta med sig katten, eller kosta på att sätta in den på ett kattpensionat under sina semestrar.


                    Tips:

                    www.katter.nu

                    Kommentar

                    • catwoman
                      • February 2004
                      • 183

                      #11
                      Det bör ju vara lite större chans att hitta ett katthem som kan ta emot en katt i början av sommaren än i slutet av sommaren-då brukar det vara helkört tyvärr.. Hoppas iaf att det löser sig för lilla kraken. För övrigt tycker jag att alla som vanvårdar/plågar sina djur bör anmälas...

                      Kommentar

                      • skogstrollet
                        • June 2004
                        • 14

                        #12
                        Försök att hitta ett katthem..de kan ordna så att katten hamnar i ett tillfälligt hem tills vidare, då deras mål är att katterna överlever i första hand.

                        Har själv sex katter varav 4 från katthem...
                        De sex små liven är det underbaraste jag har!

                        Lycka till

                        Kommentar

                        • soh2saka
                          • February 2004
                          • 141

                          #13
                          Tycker det är jättebra att du engagerar dig i den lille kissen. Håller dock med de andra om att du bör ta kontakt med ett katthem, förhoppningsvis finns det ett i närheten.
                          Varför kissar/bajsar katten i sängen?
                          Finns inga platser lediga på något katthem så rekomenderar jag att ni sätter ut mat och vatten till kissen så den får något i sig, i väntan på en ledig plats. Detta brukar vi rekomendera de i vår närhet som hittar katter som vi inte kan ta emot för tillfället. (Jobbar själv på katthem)
                          Själva fick vi in en kisse förra året som hade hittats på en soptipp. Bara skinn och ben, hade tilloch med börjat tappa pälsen på huvudet. Men med lite extra värme, lagom med mat och vitaminer så åt hon upp sig på ett par månader och fick sedan ett jättebra hem. man känner inte ens igen katten när man kollar på bilder av hur hon ser ut nu.
                          Alltså, ta reda på om det finns något katthem eller liknande som kan ta sig an henne, innan ni åker för att avliva. Förresten vet jag inte ens om ni som privatpersoner får göra det själva.

                          hoppas det fixar sig!!

                          //Karin
                          152 L:
                          2 Platy
                          2 Fantomtetra
                          2 Scalare
                          1 Eldstjärt
                          3 Ancistrusmal

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Koppeltvång och ID-märkning skulle kanske öka deras värde? Då borde det ju inte bli många "sommarkatter".

                            Mvh Erik
                            Ägare till en kastrerad äkta bondkatt på 16 år

                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • solbacka
                              • January 2004
                              • 3952

                              #15
                              Koppeltvång skulle jag inte vilja ha, men krav på id märkning skulle det finnas precis som för hundar. Jag förstår ej att inte vuxna människor kan ta ansvar för djur de skaffar. Jag slutar aldrig att förvåna mig.
                              Kattägare till 3 kastrerade, 8, 10 och 11 år gamla helmysiga katter
                              350l Diskus 275l SA växt
                              100l tanganynika
                              Min dagbok Mina bilder
                              Min alldeles egna zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...