Kattpest!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    Kattpest!

    För ett tag sedan åkte jag till veterinären för att vaccinera mina två små kissar mot kattpest. En vecka senare insjuknade en av katterna i just kattpest. Hon fick ligga inlagd på djursjukhuset med dropp i fem dagar och sedan var jag tvungen att tvångsmata henne med näringslösning i ytterligare tre dagar innan hon mot alla odds blev bättre. Det var givetvis fruktansvärt.
    Vad jag undrar är om någon annan har haft den erfarenheten att katten/hunden insjuknat efter en vaccinationsspruta? På djursjukhuset säger man att det är troligt att hon fått det av sprutan, men att det omöjligen går att bevisa. Så kostnaderna för sjukhuset får jag själv stå för...
    ____________________________________
    Pax vobiscum!
  • tep
    • March 2004
    • 77

    #2
    Prata med almänna reklamations. i din kommun..
    Tycker det låter som om din veterinär försöker sig på en fuling.
    tep

    Kommentar

    • deso
      • May 2004
      • 1

      #3
      Varje vaccination medför en viss risk.
      När jag skulle åka utomlands så frågade läkaren mig hur länge jag skulle vara borta eftersom det var större risk att bli sjuk av vaccinet än av sjukdomen om man bara var borta några veckor.
      Jag tror inte att det varveterinärens fel att din katt blev sjuk utan bara slumpen.

      Kommentar

      • Lenita
        • June 2003
        • 850

        #4
        Nej det var inte veterinärens fel. Visst kan de ha klantat sig vid vaccinationstillfället, men som jag fick det förklarat för mig så är det troligare att vaccinet inte var helt avdött, d.v.s. kattpest-vaccin är ett s.k. levande vaccin, men för att det ska funka måste pestviruset vara "halvdött". Så det är vaccintillverkarens fel i så fall. Men som sagt inget går att bevisa...
        ____________________________________
        Pax vobiscum!

        Kommentar

        • Puffbum
          • January 2004
          • 85

          #5
          Mig veterligen förefaller det sig så at t vaccinering innebär injecition av just de bakterier, eller vad det nu än är av det man vaccinerar sig emot, rakt in i blodet. Således är det inte konstigt att man blir aningens risig i samband med injektionen.
          Själv blev jag något darrig efter attt jag tagit spruta mot gula febern av just de anledningen.
          Tråkigt däremot att katten blev sjukare än brukligt.

          Kommentar

          • Lenita
            • June 2003
            • 850

            #6
            Jo det är olycksaligt med tanke på att för en 7-månaders kattunge är det 80-90% dödlighet om de får kattpest. Ett rent mirakel med andra ord att hon överlevde...
            ____________________________________
            Pax vobiscum!

            Kommentar

            • kung_royne
              • May 2003
              • 78

              #7
              Ett vaccin är antingen "levande" eller "avdödat". Jag tror man kan sammanfatta det med att man i ett avdödat vaccin har "slagit sönder" viruset i större utsträckning än i ett levande. Det som individen oftast reagerar på är faktiskt lösningen man blandar viruset i och inte viruset i sig. Vanligast är en allergisk reaktion.Nu vet jag inte så mkt om katten som blev sjuk men det kan vara så att katten kan ha fått det innan vaccinationen eller strax efter. En tanke är att kanske vaccineringen "blev droppen som fick bägaren att rinna över". Annars kan han/hon exponerats för smitta innan vaccineringen tagit (antingen om den fått gå ut direkt efter första sprutan eller om man haft otur att dra med sig det hem via skorna). Det tar ju åtminstone en månad för en tidigare ovaccinerad kattunge att bygga upp ett skydd mot smittan.

              Kommentar

              • Lenita
                • June 2003
                • 850

                #8
                Hmm, jo jag trodde också först att det var en allergisk reaktion, vilket de avfärdade på djursjukhuset. Symptomen är vitt skilda. Att hon burit på smittan innan var tydligen inte heller troligt eftersom symptomen vanligtvis visar sig inom åtta timmar. Att vaccineringen blev droppen som fick bägaren att rinna över är troligare. Hon kan ha haft en infektion i kroppen. Samtidigt kan man ju tycka att jag borde ha märkt av några symptom ex. på kattsnuva. Och om inte jag gjorde det borde kanske veterinären ha upptäckt det. Men det fanns inga som helst symptom på att hon skulle ha varit sjuk innan och min andra katt som vaccinerades vid samma tillfälle blev inte sjuk. Eftersom de använder samma toalett och äter ur samma skål borde ju även hon ha haft samma infektion i kroppen i så fall, eller hur?

                Jag har hört talas om att detta även hände en hundägare för ett par år sedan. Samma situation och inga tidigare tecken på infektion etc, tyvärr klarade sig inte hunden. Vterinären menade även då att det inte gick att bevisa att det var vaccinets "fel".
                ____________________________________
                Pax vobiscum!

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #9
                  Nån som har koll på hur ofta man ska vaccinera? Vi har hört att det ska göras varje år, men det har också ryktats att det är fullt tillräckligt med vart annat.

                  Kommentar

                  • Lenita
                    • June 2003
                    • 850

                    #10
                    Innekatter ska vaccineras varje år. Utekatter menar man har ofta ett bättre immunförsva och kan därför klara sig med att vaccineras vartannat år, men rekommendationerna går isär...
                    ____________________________________
                    Pax vobiscum!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...