pris på raskatt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zingo_boy
    • August 2002
    • 983

    pris på raskatt?

    hur mycket kostar en raskatt, generellt?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Tusentals kronor - mycket mera än de 20 kr du kanske måste lägga ut för en normal europeisk blandkatt. Men det finns två kommentarer att tillfoga.

    Jag hade en gång en auskultant från USA (kusin till Ariel Sharon förresten) och när han fick se mina "europeiska blandraskatter" - 1/4 norsk skogskatt i alla fall - kommenterade han att vi måste ha riktigt stora råttor här i Europa...

    Och om katterna är stora så äter de mer - och kattmat är dyrare än hundmat. Mina två katter kostade mer att föda upp än Trädgårds-Fridas 40 kg plus hund... Och min syster köpte en liten Birma för 4000 tror jag och det var en bättre affär i längden än min pga matkostnaderna. Dessutom fick hon mycket mera mjau för pengarna - den katten hade mycket större ljudvolym än mina två tillsammans.

    Katter lever dessutom längre än du tror. Den ena av mina katter lever fortfarande 14 år gammal och är fortfarande innerst inne en kattunge - men han är kvar i Uppsala och kanske lever 5 år till.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • zingo_boy
      • August 2002
      • 983

      #3
      i själva inköpet menar jag nu. men i längden så beror det på vilken mat man köper och vilken ekonomi man själv har. allt beror på.

      vi har själv haft katter, tills en viss pojkvän till morsan kom (allergiker), då fick våra underbara skapelser som är en trevlig blandning mellan alla raser som finns, med andra ord, en bondkatt. visserligen fick våra 2 äldsta njursten repsektiva gulsot och dog kort därefter, men deras små barn verkar vara av den friskare sorten, föddes 94 och lever än. plus att 1 av dom har njurproblem och att en annan har varit bort i 6 månader (vilket kanske inte spelar någon större roll)

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ursprungligen skickat av erikthur
        Tusentals kronor
        I inköp
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Nina Falkestav
          • November 2002
          • 359

          #5
          beror på vilken ras du vill ha. Någonstans mellan 3000 ( väldigt lågt pris) till 15000-20 000

          Nina

          Kommentar

          • Zeloth
            • May 2004
            • 88

            #6
            Jag har en chinchillaperser som jag köpte till sällskap av en uppfödare som inte ville att jag skulle ställa ut honom på grund av att han inte uppfyller rasstandarden. Han är alltså inte tillräckligt typad och lite för liten - vilket jag tycker är bra i båda avseendena. Jag betalade 2.500:- för honom, medan en katt för utställning/avel kan gå loss på allt mellan 3.000:- till 10.000:- beroende på vad kissen bär för anlag. Jag har länge varit intresserad av att skaffa en Ragdoll men de kostar omkring 7.000:- och blir inte alls särskillt mycket billigare då de ej är riktigt rastypiska. Den stora fördelen med att köpa raskatt tycker jag är att man vet innan vad man får för typ av katt. Vill man ha en ösig kisse - köp en oriental, vill man ha en myskompis och gillar att pyssla med pälsvård så är det smart att satsa på Perser t ex.
            ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

            // Jenny

            Kommentar

            • Lord Elvenstar
              • April 2004
              • 37

              #7
              Det beror på. Är rasen väldigt sällsynt så kostar den otroligt mycket, mindre sällsynt mindre otroligt mycket. Det beror också på hur berömd uppfödaren är och hur berömd kattens föräldrar är.
              Pälsteckningen spelar också en stor roll. Vissa är mer önskvärda, andra mindre önskvärda. Ska du köpa en katt och ställa ut den, kolla att pälsteckningen är rätt och att det inte finns några "defekter".
              Som Nina sa 3000 till 15 000-20 000kr(i vissa fall mer).
              Allt beroende på vad du vill ha och vad katten ska användas till.

              Kommentar

              • mats41
                • February 2004
                • 593

                #8
                Beror på vilken ras jag har norskaskogisar och dom ligger på 3000-5000:- st beroende på om föräldrarna är utställda mm.
                Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                Kommentar

                • Emotional
                  • January 2004
                  • 475

                  #9
                  Mina perser/norsk skogskatt,som ioförsig inte är renrasiga men världens finaste ändå kostade mig 500kr/st.
                  Bara talar om det *ler*
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

                  Kommentar

                  • Lygna
                    • May 2004
                    • 9

                    #10
                    Jag har Abesinier och denna kattras kan jag starkt rekomendera. Kostar ca 5,500:-/inköp.
                    O det var någon här som nämnde Oriental *dreggel*, dom är oxå väldigt väldigt vackra.

                    O kostnaden för mat tror jag beror lite på vad man köper för sort, det blir dyrt och ger ofta njurproblem till katten om man köper "skräpmat" som det görs reklam för jämt o ständigt. Själv håller jag mig till Royal Canin, det innehåller i stort sett allt katten behöver, o så är det drygt oxå.

                    //Lygna.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...