Hur undviker man tassavtrycken på akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils och Alva
    • January 2004
    • 145

    Hur undviker man tassavtrycken på akvariet?

    Vår charmiga katt älskar att titta på fiskarna. När en fisk kommer nära rutan labbar hon till den 10-20 gånger och blir alldeles exaltrerad. Sedan ställer hon sig beskedligt med två ben på golvet och två tryckta mot glaset och väntar på nästa fisk.

    Kvar på rutan blir en massa fettfläckar från trampdynorna. Det börjar bli jobbigt att putsa akvariet varje morgon.
    Så, har något ett bra tips på hur man undgår dessa tassavtryck?
    Nils och/eller Alva
    -------------------------
    250 l Malawi + Ancistrus & Pleco
  • cool
    • October 2002
    • 1869

    #2
    de enda e att inte katten får stå me assarna mot akvariet eller lägg en liten pall kanske hon hoppar upp på denm o står o tittar
    Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    NY MSN:t__skate@hotmail.com
    Skorpion och amfibie fantast

    Kommentar

    • Fija

      #3
      *haha* Samma här, fast det är mer att han är uppe på akvariet och blir blöt om tassarna när han dricker ur det. Sedan hänger han över kanten och jagar så då blir det stora tassplaskmönster.. Fiskarna har vant sig vid det här laget så de bryr sig nästan inte. Han brukar "hjälpa till" oxå vid vattenbyten och så.
      Men något tips att undgå det.. Bura in hela akvariet? =P
      Tycker nog man kan låta katten ha sitt intresse och så vill man inte putsa varje dag så får man leva med fläckarna, men de e ju bara vad jag tycker..

      mvh

      Kommentar

      • pepsi
        • May 2003
        • 38

        #4
        Jag låter mina katter hållas när dem står tryckta med nos och ett par tassar /katt tryckte mot akvariet. Fläckarna stör inte nämnvärt.. Då är det värre när dem får för sig att äta med tassarna (alltså ta upp kattmatsbitar med tassen och gå iväg en bit från matskålen)
        2 Katter
        1st 375liters Akvarium

        Kommentar

        • Quartex
          • November 2003
          • 539

          #5
          Har satt en stol vid karets ena kortsida, där ligger våran "kajsa" och studerar fisk, men hon kan få sina tokil ibland då dansar hon på bakbenen på golvet och framtassarna på rutan längs med framrutan efter mina stora ansictrus malar, scalarerna bryr hon sig inte alls om. Samt att putsa rutan får jag ändå göra 3-4 ggr i veckan, de blir så när man har småbarn som älskar att hänga på framrutan och som i kör skriker - Titta isken !. Tar ju som bara ett par sekunder att torka rutan ändå så vad spelar de för roll....

          Mvh Jesper
          To boldly go where no fish gone before!

          Kommentar

          • e_cat
            • August 2003
            • 263

            #6
            Fläckar hör till vardagen. Men det går att göra som de andra säger.. stol, eller låt fläckarna vara kvar. Är du så städgalen att du måste ha kliniskt rent? Dags att kanske skaffa sig ett annat liv.. =)
            Mvh Sandra

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Har en hund som trycker sin blöta nos mot karet. Han försöker nosa på fiskarna. En gång försökte han slicka på den =)

              Hundarna är mina familjemedlemar så det är kul att en till tycker om det där med akvarium =)

              Fast detta stör mig inte förutom när vi får besök som undrar vad det är för fläckar på karet. Putsar bara glasen en gång i veckan i samband med vattenbytet.
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              Arbetssätt...