Katten leker alldeles för lite för att va innekatt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    Katten leker alldeles för lite för att va innekatt

    Katten är frisk, äter bra men är svår att aktivera. Är en Europeisk innekatt som är rätt sällskaplig, mycket nyfiken och gosig. Han behöver få stimulans och motion och är lite trög att få igång. Vad kan detta bero på och hur ska man få lite mer fart i honom?
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.
  • Niizze
    • February 2003
    • 206

    #2
    Är det en kattunge eller en äldre katt??
    /Niizze

    Kommentar

    • gugges
      • May 2003
      • 893

      #3
      Känner igen det där med "lek lat"
      Jag brukar proppa en strumpa halvfull med kattmynta ibland och ge till katten.. han blir skogstokig! håller igång hela kvällen med strumpan
      Guardians Of Catfish - www.goc.se

      Kommentar

      • kampfisken
        • September 2003
        • 666

        #4
        Ursprungligen skickat av Niizze
        Är det en kattunge eller en äldre katt??
        Det är en kattunge på 6 månader.
        Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

        Kommentar

        • Niizze
          • February 2003
          • 206

          #5
          OK, Hos mig är det tvärt om. Mina katter är helvilda.
          Men gör som gugges säger och testa kattmyntan. brukar funka fint.
          Min minste är nästan 9 mån.
          Men eftersom jag har 2 st aktiverar de varandra.
          Jag brukar göra bollar av aluminiumfolie det gillar dom.
          Den minste är med alltid har bada i akvariet 3 gånger.
          /Niizze

          Kommentar

          • ia2004
            • January 2004
            • 286

            #6
            Har både haft och träffat ett flertal kattungar i denna ålder och tycker att det låter något ovanligt (för mig alltså) att en katt inte leker eller har lust med detta. Nu behöver det ju inte betyda at din katt på något sätt är sjuk..kan ju bara vara att den rent ut av inte tycker om att leka..katter är ju personligheter de också =)

            Vet du i fall han leker när du inte är hemma eller när du sover? Hade en kattunge som inte alls lekte på dagarna, men när det väl var läggdags för mig,så började han springa omkring som en galning. Han kunde leka hela natten med bollar och annat skoj och det var inte förrän på småtimmarna när han kröp in i sängen och somnade tryggt vid mina fötter.

            "..Just keep on swimming.."

            Kommentar

            • kampfisken
              • September 2003
              • 666

              #7
              Mysis tackar för svaren. Mjao! ;-)
              Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

              Kommentar

              • Norpan
                • December 2003
                • 679

                #8
                Är missen frisk för övrigt kan jag rekommendera en kattkompis, då brukar det bli röj
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                Grodor..lite trevligare, lite bättre

                Kommentar

                • Morellen
                  • November 2003
                  • 4349

                  #9
                  min är ien äldre herre nu och tycker att det är lite pinsamt om någon ser honom leka... däremot kan han röja runt som en kattunge om han tror att ingen ser. Bästa leksaken hitills var en råtta som lär när han slog till den. Det triggade jakinstinkterna..
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                  "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                  (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                  Kommentar

                  • kampfisken
                    • September 2003
                    • 666

                    #10
                    Så det bästa vore kanske då att skaffa en katt till? Kan tillägga att jag inte har katten personligen utan att det är min mor som har Mysis och undrar, om ni funderar och undrar varför min signatur står med. Mysis kan vara rätt trög att få igång, men då och då får han fnatt och leker så mattorna flyger, han blir också sprallig då min mor och hennes man går och lägger sig. Men vi undrar ändå över hans "lathet", han ligger och sover merparten av dagarna. Men det är väl rätt normalt för en kattunge?
                    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                    Kommentar

                    • Terato
                      • November 2003
                      • 560

                      #11
                      precis som andra har sagt här så kan katter vara "blyga"..
                      Låter knäppt, men..Dom har ju alla personligheter..Men jag har märkt att katter som har svårt att leka, verkar krypa undan för andra katter och ha svårt för att skaffa sig ett revir som stora..Jag tror att det har lite med självkänsla och göra-vet inte riktigt men jag har fått för mig det..människor mår ju också ofta bättre av att kunna "släppa loss"..
                      Min flicka är lekblyg..(en 4-åring som jag adopterat)hon tror att hon gör något fult..(förra ägaren var antagligen lite för hård)men jag brukar uppmuntra henne när hon är på g. Hon gör fina framsteg..
                      Men uppmuntra alltid till lek..det är mitt råd..det bästa är förstås en till katt..då kan dom leka jaga!.
                      /Sara Östlund

                      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                      Kommentar

                      • Rosa
                        • September 2002
                        • 435

                        #12
                        Katter sover mycket ibland känns det som de alltid sover
                        Men Kattungar och valpar behöver ju mycket sömn så..
                        Det gäller att hitta vad som kan tänkas bli Mysis favoritlek, en av mina katter älskade att jaga långa snören, alltså man fick gå och dra runt med det så jagade hon, en annan älskade bollar,
                        nån katt var inte busig alls skulle bara kela.
                        eftersom Mysis har sina ryck med lek tror inte jag att det är något fel på henne lite understimulerad kanske det är nog allt.
                        Säger so de tidigare försök med kattmynta finns tygmöss som kattmynta är insytt i.
                        Eva

                        Kommentar

                        • coony
                          • January 2004
                          • 90

                          #13
                          Ibland får man vara ganska raffinerad när man leker med dem (speciellt om det är en lat katt!) jag brukar låta en kattvippa sakta försvinna under en matta eller runt ett hörn och det kan inte min hankatt motstå. Små rörelser där man härmar ett låtsat byte: fågel eller råtta, går alltid hem. katte gillar ju att ligga och spana på sitt byte och det kan verka tråkigt för människan som agerar -men det gäller att ha tålamod...
                          Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

                          Kommentar

                          • mohlin
                            • January 2004
                            • 1487

                            #14
                            Vad med favoriten "fånga mattes tår under täcket"?
                            Alla mina katter har älskat det! Problemet är när de börjar "smyga" på en mitt i natten och man sitter i taket när ett gäng sylvassa klor hittar "bytet".

                            Kommentar

                            • Fija

                              #15
                              Vi brukar "smyga runt hörn", dvs jag gömmer mig snabbt bakom ett hörn, sen tittar man fram snabbt några gånger så katten precis hinner se och när han har smygit sig fram så hoppar han en meter rakt upp längs med dörrkanten, sen springer han och då ska man gömma sig bakom ett annat hörn osv. Man blir rejält rädd ibland för han tycker de e kul att skrämmas när han hoppar fram.
                              Silkespapper är rätt populärt oxå att kasta sig runt i och skrynkla med.
                              Det gäller väl att hitta vad ens egen katt tycker e kul, för de verkar som de har olika intressen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...