katt som skvätter inne. vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rymdis
    • December 2003
    • 67

    katt som skvätter inne. vad göra?

    Hejsan! jag har en ca 6 mån + katthane som börjat skvätta inne. Oftast verkar det som att han dras till blöta fläckar. handfat/diskho har han skvättat i ett par gånger, sedan ovansidan av ett akvarium efter att jag varit och grejjat där var det lite blött på ovansidan så fann han sin chans.. sedan har han varit på hallgolvet där man dragit in snö..

    Jag misstänker att det är för att katten kanske börjar bli könsmogen, men när ska man isf. kastrera katten, och vad skall man tills dess göra för att den skall hålla sig till sin låda?
  • Norpan
    • December 2003
    • 679

    #2
    Det låter som det är dags för kastrering vad du ska göra tills dess vet jag dock inte..
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

    Grodor..lite trevligare, lite bättre

    Kommentar

    • pepsi
      • May 2003
      • 38

      #3
      Du får väl försöka "tala om" för din katt att han minsan snällt får gå till kattlådan och göra det han ska. Men säg till honom när du verkligen ser att han gör nåt, inte flera timmar efter.

      Jag måste ha haft tur min hankatt skvätte inte ett dugg varken före eller nu efter kastreringen.
      2 Katter
      1st 375liters Akvarium

      Kommentar

      • johan_lindgren
        • September 2002
        • 194

        #4
        tror att det är svårt för en katt att bli tilltalad till rätta att inte pinka inne. 9 av tio fall är det säkert kastrerings dags och det brukar vare mellan 6 månader till ett år berorende på hur snabbt katten mognar. du bör ha märk om kattens urin luktar starkt. det är nog bara att boka tid hos farbror doktorn för lite nötknäppning
        720l
        7 c.moori
        10 d.compressiceps
        6 livinstonii
        5 L.caeruleus
        2 crystal r20 (940 L/h)

        Kommentar

        • Niizze
          • February 2003
          • 206

          #5
          OM han är 6 mån +. är det inga problem att kastrera nu.
          MIn lille kompis Charlie slutade skvätta på direkten .....
          /Niizze

          Kommentar

          • ia2004
            • January 2004
            • 286

            #6
            Katter bör man inte kastrera förrän 9månaders ålder...men därefter ska det gå bra. Det du gör är att du ringer en veterinär och bokar en tid..brukar kosta någonstans runt 800-900kr för en kastrering.
            Efter det bör du vara noga med en hankatts diet..de kan få njurstenar eller få fetma om du ger honom samma mat som du gett honom hittills..specialfoder för kastrerade hankatter hittar du hos veterinären eller i en välsorterad djuraffär.
            "..Just keep on swimming.."

            Kommentar

            • grimreaper
              • December 2003
              • 40

              #7
              Prova med att lägga lite torrfoder på de ställen du inte vill han skall pinka. Katter pinkar helst inte där mat finns.
              720, 110, 95.
              / Johnny

              Kommentar

              • Rymdis
                • December 2003
                • 67

                #8
                oj. tack för alla svar.. =) känns alltid bäst att kunna fråga folk som haft katter med samma problem.. mm.. har ju haft katt förut men den var minsann vuxen när jag tog hand om den..

                Kommentar

                • Terato
                  • November 2003
                  • 560

                  #9
                  Haha!!tog över en honkatt för ett halvår sen-hon har aldrig varit nå jobbig med det men när hon kom hem till mej sate hon igång att pinka överallt!!
                  Jag har helt enkelt stått ut och torkat..fast mamma har varit tokig..brukar inte hjälpa att bråka på dom..det är helt klart en revirgrej!hon ville väl kissa in sig i sitt nya revir..
                  nuhar vi kastrerat henne(en mån sen)och hon slutade på en gång!
                  Men räkna med att det kan pågå ett tag om du inte vill kastrera honom för tidigt..dom kan stanna i växten om man gör det..
                  ett tips:torka inte upp pisset med något medel med ammoniak!!!Då kommer han att pissa ännu mer!
                  tips 2:lägg lite prylar på akvarieglaset..(som är synliga för en katts ögon)då brukar dom inte vilja hoppa upp. kan ju inte vara så hälsosamt för fiskarna med katpiss!!haha
                  /Sara Östlund

                  Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                  Kommentar

                  • panzerkat
                    • November 2003
                    • 170

                    #10
                    ställ ut fler kattlådor där det inträffar. min slutade när jag gjorde det.

                    det där med 9 månaders gräns är bara blaj, när katten är könsmogen så är den. man kan kastrera katten vid 6 mån ålder om den är tillräckligt utvecklad fysiskt, är den fortfarande barnslig i sin byggnad kan man vänta ett par månader, men det spelar ingen större roll. mitt råd är att du gör det illa kvickt innan katten börjar vänja sig för mkt vid att pinka på fel ställen, en sån här grej kan vara svår att få stopp på.
                    se till att lådan är absolut ren. om det inte hjälper att ställa ut lådor kan du prova med att låta katten bara vistas i ett rum med ett par lådor. han kan fatta lättare vad det ä'r frågan om när det inte finns en massa vrår att pinka i. men i vilket fall som helst, kastrera katten genast innan det blir en vana av saken.
                    för övrigt är det inte så dyrt som ovanstående säger, beroende på vart man kastrerar. jag gjorde det på djursjukhuset i örebro och då kostade det ca 350-400. det är honor som är dyrare.
                    black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                    Kommentar

                    • Rymdis
                      • December 2003
                      • 67

                      #11
                      lite svårt att ställa ut kattlådor när den gör sina behov i diskhon. mm.. det har aldrig hänt att den skvättat på nått ställe där det inte först har varit en blöt fläck..

                      som att den kan vara på diskbänken utan att göra sina behov men så snart det är en blöt fläck som den trampar i med tassen så sätter den som den ska pissa.. då får man illa kvickt lyfta den till kattlådan om man inte vill att det ska hända nån olycka..

                      sen har den varit i badkaret som sagt, men detta oxå bara när det varit blött, badrumsgolvet om det varit blött etc.

                      ingen som haft samma problem?

                      Kommentar

                      • Tires
                        • February 2004
                        • 27

                        #12
                        Jag lärde min lille skogiskille att tidigt gå i koppel. När han sen visade tecken på att börja kissa runt i lägenheten gick jag helt enkelt ut med honom. Morgon å kväll, varje dag tills det var dags för kastrering vid 1 års ålder. Ville inte ta honom för tidigt. Hur det än är så måste vissa hormoner få verka så naturligt som möjligt.

                        Hur som, pinkandet inne upphörde och han älskade att få gå till sina invanda markeringsställen ute! Som en hund!

                        // Therese

                        Kommentar

                        • elinj
                          • July 2007
                          • 1100

                          #13
                          jag skulle tänka att kastera katten eftersom den är så pass gammal att göra det.
                          men är det stora eller små skvättar, för är det små skvättar kan det vara urinsten eller urininfektion, min kisse hade samma problem, och nu äter han speciell kost på bestämda tider.

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Har det hänt nånting som kan ha gjort honom missnöjd? Är han ensam mycket? Det kan finnas en del orsaker till att katter gör så.

                            Du kan testa Feliway som innehåller kattferomoner. Det har en lugnande verkan. Annars är det kastrering som gäller. Och tvätta ALDRIG bort kisset med klorin. Det gör bara saken värre.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Tomiso
                              • July 2007
                              • 82

                              #15
                              Ursprungligen postat av batski
                              Och tvätta ALDRIG bort kisset med klorin. Det gör bara saken värre.
                              Varför blir det värre

                              Kommentar

                              Arbetssätt...