N?gon som vill k?pa en katt???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Terato
    • November 2003
    • 560

    #16
    Nej just det..det är ju klart..Då kan det bli andra problem ja..hmm..
    Det är fan inte lätt det där..Men det finns ju mårdar i Sverige.Dom fungerar väl på samma sätt? Fast det är väl klart, då blir det ju en minkexplosion!
    Ne, ja vet inte vad man ska göra..ser det bara från olika synvinklar..
    Nej, helt klart måste regeringen förbjuda det helt å hllet..
    Men det skulle inte förvåna mej om vissa hade farmar olagligt i nån skog i alla fall..
    Ne, ja e besviken på övermakten..
    /Sara Östlund

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

    Kommentar

    • Ladi
      • January 2004
      • 14

      #17
      Ja det är konstigt? Det finns så många andra materiel att använda vid ex.Pälstillverkning. Att man gjorde kläder av päls innan industrisamhället växte fram, var ju naturligt då! Man hade inget annat som var som höll värmen effektivt nog. Så tog man ju även rätt på de övriga delarna av djuret för att helt enkelt överleva! Dessutom levde dessa djur i frihet i samspel med människan o i det naturliga ekologiska kretsloppet. Nu ska det va så mycket av allting!
      Jag hållet helt o hållet med om att det borde förbjudas enligt lag! Men om det hjälper är ju en annan fråga?

      Ladi

      Kommentar

      • ia2004
        • January 2004
        • 286

        #18
        En förbud som kommer direkt från Sveriges riksdag måste ju respekteras..riktigt hårda straff för dem som inte sedan skulle följa lagen: kraftiga böter+förbud att ha några som helst djur i sin ägo+fängelsestraff.
        Man är alldeles för mesiga i Sverige när det kommer till påföljderna av brottslighet. Här kan du mörda en annan människa och få gå fri på gatan 2år efter fällande dom...vem vill leva i en sådan värld där mördare och våldtäktsmän går fria på gatan,medan brottsoffren får lida resten av sina liv?

        "..Just keep on swimming.."

        Kommentar

        • Makka
          • April 2002
          • 187

          #19
          Själv gillar jag inte pälsindustrin men har svårt att kritisera den på moraliska grunder då jag själv äter kött (och därmed bidrar till köttindustrin som är lika illa).

          Kommentar

          • ia2004
            • January 2004
            • 286

            #20
            Visst är köttindustrin som den skötts i dagens Sverige hemsk, men inte alls samma sak som pälsindustrin. Att jämnföra dessa två är att blanda äpplen och päron.
            Du behöver väl inte minkpäls för att överleva? Däremot finns det forskning som säger att människan behöver äta kött för att överleva. Man har konstaterat att de som inte äter kött mår lika dåligt fysiskt som en anorektiker - eftersom viktiga födoämnen saknas ur systemet. Och de som säger att man kan ersätta dessa ämnen som kommer från kött med andra saker..javisst, men hur länge tror ni att man kan lura kroppen?

            Om man väljer att inte äta kött pga att industrin suger,så finns det ju ett annat sätt att hantera det hela: Man får helt enkelt göra som man gjorde förr..bli självförsörjande hushåll. Alltså ha kossor,höns,får,m.m. för eget bruk. Det är ju faktiskt inte så dålig idé.
            "..Just keep on swimming.."

            Kommentar

            • Norpan
              • December 2003
              • 679

              #21
              När ett djur slaktas för att man ska äta det tar man ju vara på det mesta ändå och äter, skinnet används ju också till kläder och annat, därför tycker jag att äta kött och ha skinnkläder är något helt annat än att bära päls. även om jag har en hel åsikter om djurhållningen i sverige (vad det gäller köttdjur, men även annat)
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

              Grodor..lite trevligare, lite bättre

              Kommentar

              • Makka
                • April 2002
                • 187

                #22
                Faktum är att man inte behöver kött. Det finns vegetariska alternativ för alla de fetter som den mänskliga kroppen behöver.


                Då återstår argumentet:

                <b>Kött är gott!</b>

                Vilket jag tycker att det är.

                Men det är precis samma sak som: <b>Päls är fint!</b>

                Kommentar

                • Norpan
                  • December 2003
                  • 679

                  #23
                  Dessvärre är det svårt att få i sig alla aminosyror kroppen behöver på helt vegetarisk kost (men äter man mjölk och ägg funkar det)

                  //Jenny som tidvis är vegetarian och annars äter väldigt lite kött..
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                  Grodor..lite trevligare, lite bättre

                  Kommentar

                  • Nils och Alva
                    • January 2004
                    • 145

                    #24
                    Hej, jag är vegetarian sedan 7 år tillbaka, och mina föräldrar, mormor, och 3 syskon lika så. Jag kan konstatera att jag inte mår dåligt av det, och känner mig definitivt inte som en anorektiker. Mina föräldrar är läkare så jag kollar mina blodvärden ganska ofta, med jämna mellanrum. Jag har aldrig haft brist på något!

                    jag håller med "Norpan" om att veganer (folk som inte äter mejeriprodukter eller kött) måste tänka på sina kostvanor, särskilt B12-vitamin. men för oss vanliga veggisar är det inget problem.

                    Man kan inte bara hänvsa till forskningen då vem som helst i princip kan forska i en fråga. Forskning är ingen garanti för sanning. Forskare konstaterade för hundra år sedan att svarta var dummare än vita t.ex.

                    Är det dessutom inte hög tid att tänka på köttets nackdelar, tex alla sjukdomar som sprids i köttprodukter, antibiotikaresterna och fettman i samhället?
                    Nils och/eller Alva
                    -------------------------
                    250 l Malawi + Ancistrus & Pleco

                    Kommentar

                    • rebeckastalhammar
                      • May 2004
                      • 24

                      #25
                      Det ÄR ett skämt, först trodde man på det och det var ju jättehemskt! Men sen sa dom ju att allt var ett sjukt skämt. Hemskt var det alltihop iallafall. Knasbollar som hittade på ett så hemskt sjukt skämt..
                      `· .·´.....`· .·´
                      ><((((º> ¯`·.¸¸¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
                      ¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·><((((º > ¯`·.¸¸.·`·.¸><((((º>

                      °oO°oO°oO°oO°oO°oO°oO°oO°oO°oO°o°oO°oO

                      //Rebecka!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...