Turkisk angora?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Terato
    • November 2003
    • 560

    Turkisk angora?

    Någon som vet lite om rasen eller bra länkar?

    Funderar på att införskaffa mej en till katt..
    har en liten fyraårig bondis..

    Angoran är iaf en hemskt vacker ras
    /Sara Östlund

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337
  • Nina Falkestav
    • November 2002
    • 359

    #2
    jaaa de är vackra! Ett tips är att söka på nätet. sedan finns det en hemsida soms går till svenkska klubben för turkiskvan och turkist angora, tror att adressen är : www.vangoran.se eller www.vangoran.com

    Hoppas du hittar något nyttigt
    Nina

    Kommentar

    • Norpan
      • December 2003
      • 679

      #3
      Är turkisk angora samma sak som turkisk van (har inte hört talas om turkisk angora, därför lite nyfiken..)

      //Jenny

      Sen är det ju klart att du ska köpa en katt till, katter är ju det underbaraste som finns
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

      Grodor..lite trevligare, lite bättre

      Kommentar

      • Terato
        • November 2003
        • 560

        #4
        Men jag funderar på om det kan bli problem med å tutta ihop en honkatt som levt ensam i en lägenhet i fyra år med en ny.
        Matten jobbade jämt också..(det var ju därför jag tog hand om den lilla ängeln). Hon är numera livrädd att lämnas ensam.
        Har ju haft flera katter förut och det har inte varit några problem i och försej. Men dom har haft andra förutsättningar.
        Jag bor i ett stort radhus med två våningar och många rum så,.det borde ju funka.

        Några tips om hur man bäst går till väga?
        /Sara Östlund

        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

        Kommentar

        • Norpan
          • December 2003
          • 679

          #5
          Det finns olika bud på hur man ska gå tillväga.. Jag har låtit den nya kattungen fått vara instängd i ett rum med mat och låda någon dag vid ett tillfälle, andra gången (med nästa kattunge) fick de träffas direkt, för att känna sig lite hemmastadd sedan har jag tagit den äldre katten i famnen och gått i i rummet där kattungen är som efter ett tag har blivit nyfiken och gått fram till den stora katten sedan släppte jag ihop den under uppsikt och båda parter fräser en del sedan brukar det lösa sig på egen hand, jag har haft sån tur så att de äldre katterna direkt har börjat ta hand om den lilla och tvättat den..Det går oftast bra att intoducera nya katter enligt min erfarenhet men alla katter är ju olika. Jag tror att den äldre katten gillar att få sällskap om hon är ensam mycket. Lycka till!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

          Grodor..lite trevligare, lite bättre

          Kommentar

          • Nina Falkestav
            • November 2002
            • 359

            #6
            Norpan: nej turkisk van och turkisk angora är inte samma sak. Enkelt beskrivet är turkisk van en vit att med röda ( vanligast) eller ( tror det är godkänt) svarta fläckar, oftast vid öronen och i bland även på övriga kroppen. De är "långhåriga" (räknas som semilånghår på utställningar då bara perser och syskon rasen exotic räknas som "långhår".)

            Turkisk angora är ganska lik i typen, men en aning ( efter vad jag sett) smäckrare och smalare i kropp och huvud. De är "hel färgade" ( tror inte att "fläckiga" angoror är tillåtna annat än sköldpaddsfägrade.)

            Gå gärna in på www.sverak.se där de har beskriviningar av de flesta godkända raserna inom fifé , eller sök på independent+ kattklubb ( ett annat förbund med fler godkända fäger och raser.)

            Hopas du hittar något bra!

            Nina

            Kommentar

            • Sund
              • January 2009
              • 1

              #7
              Ursprungligen postat av Terato
              Någon som vet lite om rasen eller bra länkar?

              Funderar på att införskaffa mej en till katt..
              har en liten fyraårig bondis..

              Angoran är iaf en hemskt vacker ras
              Ja, jag har en liten turkdam på snart 3 år hemma, det är en underbar ras, dock så är det inte så många som föder upp dom. Dom är lite smalare än vad en Bondkatt är, så är lite ovant då man klappar dom och man känner höftbenen.
              Dom är väldigt sociala och timida. Pratar gärna.

              Kommentar

              Arbetssätt...