Vågar man att chansa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zamad
    • May 2003
    • 310

    Vågar man att chansa?

    Nu kommer jag med mina katt frågor igen:P

    Det är så att jag har ringt runt lite och hört efter lite om kattungar.. Fick napp ganska fort från en kvinna i timrå som hade tagit hand om en "sommarkatt" som de hade börjat mata. Nu hade hon fått två st kattungar som hon inte kunde ha kvar. förmodligen inte katt honan heller eftersom hon blev allergisk. Det är väl ingen mening att ta emot en vuxen hon katt som är van att vara ute och ta in den eller hur?

    I alla fall, katten är tydligen av slaget "bondkatt" och kattungarna har inte varit utomhus ännu. Eftersom jag aldrig kommer ha råd att ha en raskatt så måste det bli nått liknande de här.

    Ska jag chansa och testa ha dessa två kattungar som innekatter i min lägenhet även fast jag inte vet dess bakgrund??

    Behöver svar så fort som möjligt tack!

    Mvh Daniel
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    #2
    Tänk igenom en sak först Vad skall du göra om det inte funkar?



    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

    Kommentar

    • Zamad
      • May 2003
      • 310

      #3
      Jag har tänkt genom saken ganska väl, och ifall det inte skulle fungera så är jag ju tvungen att försöka se till så nån annan kan ta hand om dom, så de har möjlighet att gå ut.

      Grejen är ju den att jag inte vet hur det kommer fungera, det kan ju fungera jätte bra eller så gör det inte. Det måste man nog testa..

      Men ifall det finns nån som har erfarenhet av att ta hand om kattungar vars föräldrar har varit utekatter och göra innekatter av ungarna så berätta gärna hur det har fungerat. Eller ni kanske vet ändå?

      Kommentar

      • Zamad
        • May 2003
        • 310

        #4
        har några till frågor också som jag inte har hittat nått svar på!

        1. De här katterna är varken vaccinerade eller kastrerade. Och de är nu 3 månader gammla. När ska man vaccinera och kastrera dom?

        2. Hon som hade katten var inte heller säker på könen. Men ifall det skulle vara en hane och en hona fungerar de ändå? Ifall man nu kastrera båda.

        3. Ska jag ha två eller en kattlåda?? Och vart är bäst att placera den? Går det att ha den på min toalett??

        Mvh Daniel

        Kommentar

        • aquafirren
          • May 2003
          • 130

          #5
          Den katt som jag tog hand om var en utekatt i vuxen ålder (1år) jag har den som innekatt nu och det fungera fint.

          Jag tog honom till veterinären ganska så snabb efter att tagit upp den, för vaccinering och kastrering. Han fick vaccineras 2 gånger med ett par veckors mellanrum.

          Du får räknar med att betala för 4 vaccinationer totalt om du ska ha 2 katter + avmaskningsmedel. När ska man kastrera dem? Tja, det råder nog blandade meningar, men jag kastrerade min andre katt när den var ca 1 år gammal - fick det rådet från uppfödaren.

          Eftersom de är syskon så tror jag inte det blir några problem.

          1 kattlåda borde räcka, jag har min inne på badrummet.

          mvh
          Mi

          Kommentar

          • Morellen
            • November 2003
            • 4349

            #6
            svårt att vara generell... katter är ju individer och kan förvåna en oerhört. Men jag har bekanta vars katter är födda som "stallkatter" och det funkar bra.
            Är nog klokt att kolla hur ungar och mamma verkar i tempramentet. Keliga, sociala och lugna (så lugn nu en kattunge är *s* ) så tror jag att förutsättningarna är bättre än om de är skygga och rädda
            Är dom vana att dela på en kattlåda räcker det nog med en. Toaletten är ett bra ställe att ha den på - glöm bara inte att hålla dörren öppen.. :-/
            Har för mig att man kastrera när de är ett år ungefär, ta en sväng förbi biblioteket imorgon och kolla utbudet på kattböcker.
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

            Kommentar

            • Zamad
              • May 2003
              • 310

              #7
              Okej! Tack så hemskt mycket för svaren, och jag ska definitivt kika förbi på biblioteket imorgon!!

              Kommentar

              Arbetssätt...