Inne katt ja eller nej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Terato
    • November 2003
    • 560

    #31
    Du ska helst skaffa katter som är bra på lådan..om dom inte har lärt sig det bör dom nog stanna hos mamma ett tag till.
    Dom brukar börja med pissandet vid ca 6mån ålder(könsmogna)..
    Det kan pågå i månader..Vid 8 mån kan du kastrera dom. rekommenderas.
    har du honkatt så kolla upp att det är nyare metoder veterinären använder..det är bättre..med stygn som man inte behöver ta bort..

    åhh va roligt att skaffa kattungar!!Du kommer inte att vara syssellös en sekund!!jag tycker absolut att du ska ha två,Det är skitroligt!

    lycka till!!

    Förresten gud va hemskt för henne som avr tvungen att ta bort sina!!Jag sörjer verkligen med dig!!

    /Sara Östlund

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

    Kommentar

    • miaskitfia
      • January 2009
      • 1

      #32
      En stinkande kattlåda behöver inte existera numera.Köp Cats choice svensk inportör www.gibbon.se Helt super för oss med innekatter,i kombination med hård mat räcker en sån kartong i 1,5 månader minst .Dessutom luktar det barn-puder,alltså inte stinkade kattlåda=(

      Kommentar

      • NathalieBorgman
        • June 2008
        • 218

        #33
        Nu säger jag bara vad jag tycker:
        Katter är ett rovdjur, alltså dom ska jaga och äta det dom jagat.
        Så själv tycker jag det är hemskt med inne katter.
        Det första jag fick lära mig på kattlektionen (djurvårdare) var att
        det är inte katten som bor hos dig uten du som bor hos katten.
        Katten gör vad den vill och känner för.
        Att förbjuda en katt att vara ute är hemskt.
        Och visst vi håller våra hundar inne och i koppel MEN
        hunden är så präglad efter människans livsstil och domersiserades långt före katten.
        Katten är inte alls präglad efter människan. förrutom inne katter som måste ha mat
        eftersom de inte får jaga.
        Klaga aldrig på en innerkatt som klättrar i gardinerna, klöser sönder soffan/sängen, kissar bajsar i blomkrukor, äter upp blommor, kissar på saker, enligt mej beror det endast på understimulans.

        Och säg vad ni vill med det är så jag tycker!
        Och jag har katter och dom är inne på vintern, händer att dom går ut 10 min om dagen, men dom är inte inlåsta och tvingas vara inne 24/7!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #34
          Ursprungligen postat av NathalieBorgman
          Katten är inte alls präglad efter människan.
          Det hör man ofta, men det är inte sant. Katten har varit tämjd i över 5000 år, och är hårt präglad på människa, kanske särskilt raskatter, som är lika sociala som nånsin en hund.
          Jämför med akvariefisk, ödla, eller hamster får du se hur ett djur som inte är domesticerat är.

          Däremot har du alldeles rätt i att innekatter ofta får tråkigt. Katter är inte särskilt bra på att sysselsätta sig själva, och när de sysselsätter sig blir det ofta i form av ofog, välta blomkrukor etc.

          Man bör inte skaffa innekatt om den skall vara ensam mycket - katter klarar inte det bättre än vad hundar gör. Då är det nog snarare just en hamster, akvariefisk, eller ödla som gäller, djur som aldrig känner sig ensamma och inte behöver aktiveras.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • NathalieBorgman
            • June 2008
            • 218

            #35
            Men raskatter har vi avlat fram efter våra behov, alltså att vi vill ha en gosig katt!
            Många säger också " Men min raskatt kan inte gå ut för han fryser" Te.x Devon rex.
            Vad gör då denna ras i Sverige om den inte klarar vårt klimat?
            Det är som att stoppa en kanin i en hamster bur, eller en skäggagam i ett vandrandepinne terrarie.

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #36
              Japp till innekatt. Skaffa 2st katter så slipper dom vara ensamma när husse/matte inte är hemma. Använd sele och gå på tur med dom så får dom vara ute utan risk för bilar eller kattskit i tex sandlådor. Vill ha katter men går inte pga allergi tyvärr
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #37
                älskar när 5 år gamla trådar väcks till liv!
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #38
                  Jomenvisst är det lite småmysigt sisådär. Det kan nog iofs vara bra trådar som "väcks" ibland
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • Inka
                    • July 2005
                    • 1233

                    #39
                    Ursprungligen postat av eriahl
                    Japp till innekatt. Skaffa 2st katter så slipper dom vara ensamma när husse/matte inte är hemma. Använd sele och gå på tur med dom så får dom vara ute utan risk för bilar eller kattskit i tex sandlådor. Vill ha katter men går inte pga allergi tyvärr
                    Trist att du inte kan ha katt. Själv har jag en bunt just nu och himmel vad dom sysselsätter sig! Nu är ju kattungarna mer extrema än dom vuxna och ger sig på blomkrukor och allt möjligt. Men ja, att ha fler än en katt är det bästa. Mina katter härjar på med varann och verkar ha roligt! Jag skulle definitivt inte vilja ha bara en katt.

                    För mig känns det som att det är alldeles för många risker med utekatter. Elaka människor och bilar. Sen ute på landet kan dom också råka ut för allt möjligt. Dessutom är det ju inte direkt ovanligt att dom stör folk med pissande och skitande. Idealet för mig är en rejäl rastgård, så katterna får vara ute i skyddad miljö, utan att råka ut för något och utan att störa människor runt omkring.
                    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                    www.kvitter.n.nu

                    Kommentar

                    • anna7607
                      • November 2005
                      • 1440

                      #40
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Japp till innekatt. Skaffa 2st katter så slipper dom vara ensamma när husse/matte inte är hemma. Använd sele och gå på tur med dom så får dom vara ute utan risk för bilar eller kattskit i tex sandlådor. Vill ha katter men går inte pga allergi tyvärr
                      Det finns en ras som 70% av allergiker tål, jag har 2 st hemma, min son är hyperalergisk mot pälsdjur. Så om du gärna vill ha en katt så prova på att åka till ett testhem med Sibirer, jag har testhem så att allergiker kan få komma och prova


                      Jag tycker att du ska skaffa en katt och inreda ditt hem i kubik åt din kisse, gärna 2 om du jobbar så dom har sällskap av varandra,
                      Jag har mina katter inne, vill inte släppa ut en så dyr katt, och vill inte att dom kissar och bajsar i barnens sandlådor ute, sover på grannarnas altaner osv, så vi använder koppel och går ut en sväng nästan varje dag. Min hona går gärna ut och min hane lägger sig i hallen och vill inte.

                      Jag har visseligen 125 kvm för dom att ränna runt på, men jag har tunnel, jätte klätter träd och en as rolig gardinstång. Massor med små prylar som dom bär runt på. Köper man nya leksaker, råttor, bollar mm så stimulerar man sin katts doft sinne. Hanar är oftast mer sociala och keliga än honor, billigare att sterilisera.

                      Visst är katten en bra jägare, men TAM katten som vi har här i sverige är inte någon super jägare, visst är dom duktiga men om man tittar på större delen av hemlösa katter så är dom mestadels skinn och ben. Det är skillnad på vildkatt ( europeiskvildkatt )och tam katt, i sverige finns inga vildkatter utan det är herrelösa tamkatter och dom klarar sig tyvärr inte så bra i det fria som den europeiska vildkatten.
                      lev livet medans de är värt att levas

                      Kommentar

                      Arbetssätt...