Inne katt ja eller nej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zamad
    • May 2003
    • 310

    #16
    Jo det är sant att kattungar är oemotståndliga.. och det skulle vara väldigt trevligt att ha två små krabbater som sällskap.
    Hur lång tid är dom i "pinka på allt period"??

    är det svårt att få katter att pinka i lådan som man har?

    Jag tror nog att jag ska ha två katter.. eftersom jag går i skolan från 9-16 mån-fre. Ska ringa till kattklubben i sundsvall imorrn och se ifall dom har några katter som man kan få testa att ha ett litet tag=) Och jag är inte allergisk så du kan vara lugn Elana=)

    Kommentar

    • Bilbo
      • February 2002
      • 2119

      #17
      Nu för tiden kastreras hankatterna innan dom kommer in i den perioden. Jag rekommenderar dig verkligen att skaffa katt, om du känner att du har tid för den. Jag hade katt på samma yta som du, utan problem.
      // Magnus
      Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

      Kommentar

      • cecilia
        • January 2003
        • 754

        #18
        Jag fick faktiskt besked från djursjukhuset om att man INTE ska kastrera katter förrän de blivit könsmogna pga att det ökar risken för fetma, men det var iofs många år sedan. Efter kastrationen tog det sedan ett tag innan mina katter kom in i normala toalettvanor igen. Organisationer av typ Djurens vänner brukar ju ha trevliga katter som kommit över den perioden!

        Kommentar

        • Bilbo
          • February 2002
          • 2119

          #19
          Den senaste katten vi kastrerade (blev tyvärr överkörd i somras) var under 6 månader vid kastrationen. Dvs ca 3 månader tidigare än de rekommendationer som du nämner. Detta verkar idag vara vedertaget av många veterinärer.
          // Magnus
          Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

          Kommentar

          • Norpan
            • December 2003
            • 679

            #20
            Nu har jag bara honkatter (innekatter) men ingen av dem hade någon "kissa inne" period. En av dem är egentligen vildkatt och av olika anledningar hamnade hon hos mig när hon var kanske 6 veckor, hon lärde sig att gå på låda helt på egen hand..Katter är smarta djur..

            // Jenny
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

            Grodor..lite trevligare, lite bättre

            Kommentar

            • Nina Falkestav
              • November 2002
              • 359

              #21
              numer är rekomendationerna från de flesta veterinärerna att man kastrerar vid 6 månader. Jag har själv fyra katter och numer stor lägenhet, men vi klarade oss i min "lilla" på 50 KVM. Katter utnyttjar och tänker mer i kubik än vad vi gör, så om du inerder så att de har mycket all klättra/ligga på, tex bokhyllor och garderober, så kan det funka bra! Har du sedan balkong så kan du näta in den och låta katten vara där i bland om du vill.
              MVH
              Nina

              Kommentar

              • Zamad
                • May 2003
                • 310

                #22
                hehe jag kan lova att mina katter använder lägenheten i kubik=) de gillar att klättra upp på akvariet sen därifrån hoppa så högt upp de kan i gardinera=) Sen så har de även lyckats klättra upp i min "odlings hylla" vilket jag inte trodde=) De är väldigt förtjusta att sitta och stirra på fiskarna=)

                Ganska roligt att se på=)

                Kommentar

                • Terato
                  • November 2003
                  • 560

                  #23
                  Jag har haft många katter, både inne och utekatter. Vill bara påminna dej om hur jobbigt det är med löpande katter..Jag får inte sova på nätterna just nu..
                  Därför får man nog vara beredd på att kastrera sin katt. Det finns dessutom för många herralösa katter.
                  Katter behöver stimulans.Ser du bara till att den har en masa roligt att göra så går det nog bra..(akvarium är jätterolig sysselsättning för katter, tänk bara på täckglaset)
                  det är oxå bra om dom är två katter.
                  jag skulle nog rekommendera en kattunge. Har en del problem med min rara fyraåring som jag nyss adopterat..älskar henne ändå.
                  Det kräver mer tid åt en vuxen katt som måste vänja om sig.dessutom kan du inte ta en förut utekatt till innekatt.
                  Köp en billig pocketbok om innekatter! Finns en med Behrens som är bra.
                  /Sara Östlund

                  Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                  Kommentar

                  • Morellen
                    • November 2003
                    • 4349

                    #24
                    Zamad; lycka till med tigrarna nu!

                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                    Kommentar

                    • Balder
                      • January 2004
                      • 8

                      #25
                      Jag tror nog att det går super att ha en katt i en lägenhet! ... men om jag vore du så skulle jag passa mig för en okastrerad hankatt då de rör sig över stora ytor och kissar överallt.
                      Om du köper en katt som liten unge kan du ju alltid vänja den vid att gå i sele, det kan ta tid men det går om man börgar i tid. Så då kan du gå ut med kissen.
                      Jag har 2 katter varav den ena är super smart,hon kan sitt, sitt vackert, vacker tass,hopp och snart ligg på kommando så det kan du ju testa om din katt verkar understimulerad.
                      2 Kamphanar
                      3 Kamphonor
                      4 Guppy hannar
                      6 Guppy honor
                      2 Blackmolly
                      8 Sorgmantlar

                      Kommentar

                      • Tecknat rules
                        • January 2004
                        • 18

                        #26
                        Måste lägga en kommentar om att innekatter får urinsten... Så är absolut inte fallet... urinsten får katter när dom blir äldre, och då främst hanar... Och det är inte nåt dom får bara sådär, ofta måste dom ha blivit väldigt stressade eller cvara väldigt nervösa för att detta skall utvecklas...

                        Det finns vissa raser som passar bättre som innekatt än andra... Men om du vill prova på så är det en jättebra idé att fungera som stödhem under en period...

                        Och så får vi ju inte heller glömma att katter e det mest udnerbara som finns...
                        110L: 1 st Gibbiceps, 3 st Skäggmunsmal, 2 st Elefantnosfisk, 4 st Praktbotia, 4 st Scalar, 4 st Fantomtetra, 4 st Indisk Glasmal.

                        63,5 kvm: 1 st Pojkvän, 2 st Katter.

                        Kommentar

                        • kottpower
                          • January 2004
                          • 26

                          #27
                          hE He en katt som väcker en på morgonen kl: 6:00 ä ju alltid trevligt.
                          Black molly och Platy är fina fiskar!

                          Kommentar

                          • Ulla
                            • April 2002
                            • 1163

                            #28
                            Har 6 innekatter på 65 kvadratmeter. + en golden retriever (och kompisens stora retriever-hane när hon jobbar) + 7 akvarier.

                            Lite trångt blir det och katterna har fått mitt sovrum till sina sandlådor och matplats. Själv sover jag i ett sängskåp i vardagsrummet. Balkongen är innätad och inredd med massor av klätterhyllor och liggplatser, sen har vi en kattlucka i dörren så att katterna kan gå ut och in som det passar dem. Favoritplatsen är uppe på lysrörsramperna till de 2 största akvarierna, värmer bra om magarna!

                            Alla verkar trivas och några pinkperioder har ingen av dem haft, 5 av dem är hankatter.

                            Alla katter har IAMS torrfoder som huvudfoder och jag har aldrig haft urinsten på någon katt, inte ens 14-, 13- eller 19-åringen. De har ätit samma foder i hela sitt liv och älskar sina torrisar.
                            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                            Kommentar

                            • Lindgren
                              • January 2004
                              • 6

                              #29
                              Hej!
                              Jag har en vanlig "bondkatt" som är 7 år....Hon funkar jättebra både ute och inne. Med det vill jag mena att hon är ute på somrarna (på dagtid...kommer alltid in på natten) så fort det har blivit vitt på marken så VÄGRAR hon att gå ut.

                              Och alla innekatter har inte alls "en tendens" att bli feta och behöva specialfoder.... Min äter "vanligt" torrfoder och lite rester från vår mat samt folk som kommre och hälsar på tror att hon fortfarande är en kattunge....liten och smärt!

                              Lycka till med din framtida katt!
                              MVH Ann

                              Kommentar

                              • coony
                                • January 2004
                                • 90

                                #30
                                Det första du bör fundera på är hur mycket tid du spenderar hemma. Om du jobbar eller är borta 6-8 h om dagen så är det garanterat bättre med två katter än en. På så vis har de kul och sällskap också när du inte ärh emma, och sitter inte bara och väntar på att matte/husse skall komma...

                                Katter måste få röra sig, men katter tänker i volym inte i golvyta. alltså går det bra att ha två katter i en liten lägenhet, men då måste man också låta dem klättra och hoppa, samt kanske satsa på ett rejält klösträd, modell golv till tak samt ge dem tillgång till mattklädda vägghyllor o dyl. Med andra ord, räkna inte med att ha en massa prydnader framme!!

                                En lösning är att köpa raskatt och då gärna en ras som lämpar sig för att vara inne, tex perser, birma, britt, ragdoll osv. Man kanske inte skall fastna för den jätteaktiva rasen med rörelsebehov. Katten bör oxå vara självständig till sitt temperament.

                                man kan också ta sig an en katt som räddats från ett tufft uteliv via en kattförening (www.kks.nu) En sådan katt vill oftast inte gå ut eftersom den har så negativa minnen från sitt uteliv. De blir ofta mycket harmoniska innekatter. Och så är det ju skönt att veta att man har gjort en god gärning. En katt mindre som fryser och är hungrig och inte har något hem...

                                Lycka till!!

                                ett hem utan en katt är inget hem, bara ett hus.
                                Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...