Färger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Afrodite9
    • July 2002
    • 12

    Färger

    Tjenna

    Jag har tre katter, varav en är tecknad i svart/vitt/gult...

    Jag blev mycket fundersam när en dam sa till mig att hon hört att just den teckningen och färgkombinationen på en katt var väldigt ovanlig och därför värd pengar.

    Jag ifrågasatte detta eftersom min katt endast är en bondkatt, och de brukar juh räknas som ganska värdelösa tyvärr, men hon stod på sig och sa att med den kombinationen så var det väldigt attraktivt i fråga om uppfödning och att de kunde betala stora pengar för detta.

    Så jag undrar verkligen om detta påståendet kan vara sant *skeptisk* Någon som vet hur det ligger till? Vore kul att veta

    Mvh Izza
  • Igelkott
    • June 2003
    • 214

    #2
    Hmm. Ja jag vet bara att trefärgade hankatter är eftertraktade.....
    Då skulle den kunna vara värd många tusenlappar.. Det vill till att han inte är kastrerad bara.
    Är inte detta en japan?

    Kommentar

    • Afrodite9
      • July 2002
      • 12

      #3
      Finns det trefärgade hankatter?? Har hört att är en katt trefärgad så kan man vara säker på att det är en hona, eftersom en hankatt inte kan ha tre färger.
      *fundersam* Fast det kanske finns undantag som allt annat.

      Kommentar

      • Igelkott
        • June 2003
        • 214

        #4
        Ja alltså om du har en hankatt på tre färger så är det minst sagt otroligt och alltså mycket värdefullt.
        Är inte detta en japan?

        Kommentar

        • Igelkott
          • June 2003
          • 214

          #5
          Jag letade lite nyfiket efter ett svar och hittade denna sida.
          hankatt - http://www.kattgenetik.net/artiklar/kattgenetik11.htm
          honkatt - http://www.kattgenetik.net/artiklar/kattgenetik2.htm
          Är inte detta en japan?

          Kommentar

          • Mona
            • October 2002
            • 840

            #6
            Hej Izza

            Vad du har är en sköldpaddsfärgad katt. Det är ovanligt att hanar har denna färger eftersom rött och svart är dominanta gener som kommer med X-kromosomen. För att få båda färgerna krävs det två X-kromosomer som honor har, hanar med denna färgen är oftast sterila då de har XXY isf XY. Sköldpaddsfärgade katter är inte så ovanliga(annat än för hanar), det går däremot rykten om att de har ett speciellt temprament - mer bestämda katter. Oavsett så påverkar det inte värdet på din katt.

            /Mona
            Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

            Kommentar

            • Ulla
              • April 2002
              • 1163

              #7
              En på tusen av de sköldpaddsfärgade katterna är en hane, de allra flesta av dem är dessutom sterila.
              Har hört talas om EN perserkatt i Tyskland, den var svartsköldpadd, alltså svart/orange och dessutom fertil.
              Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

              Kommentar

              • Igelkott
                • June 2003
                • 214

                #8
                Ja alltså svindyr? Möjligheten är kanske lite långt borta...
                Är inte detta en japan?

                Kommentar

                Arbetssätt...