Getingstick på katt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    Getingstick på katt?

    Min katt Gizmo, 4månader gammal har blivit getingstucken på tassen. Kan det vara farligt? Jag har plockat bort gadden.
    Oscar Cederqvist
  • maliin
    • June 2003
    • 167

    #2
    Det är inte farligt om inte katten, liksom en del människor kan vara, är allergisk mot insektsbett. Då kan den få en chock och får tas till veterinären. Men du kan lindra (neutralisera sticket) med att badda med vinäger blandat med vatten. Getingstick är basiska och baddas med vinägerlösning.

    Om den hade blivit stucken av ett bi så skulle du badda med bikarbonat upplöst i vatten, eftersom bistick är sura. Men det där färstår du ju, eftersom du är akvarist.

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Synd bara att man injte vet om det är geting eller bi. Tack för hjälpen.
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Antagligen är det geting om ni inte har någon biodling i närheten eller har mycket humlor (som är en sorts bi). Getingar är ju som bekant rätt aggresiva jämfört med bin. Dessutom är det väl bara getingens gadd som fastnar i huden?
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • maliin
          • June 2003
          • 167

          #5
          Hände det utomhus eller innomhus?

          Om det var innomhus så bör du hitta ett dött bi någonstans, eftersom bin dör när de har stuckit.

          Kommentar

          • maliin
            • June 2003
            • 167

            #6
            Även biets gadd fastnar i huden. Hur det är med humlor vet jag inte.

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Ok, är det getingens som inte sitter kvar då?
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • TaNk girL
                • July 2003
                • 153

                #8
                Som dotter till en biodlare är jag helt säker på att bigadden fastnar och biet dör, och nästan säker på att getinggadden inte fastnar och att getingen flyger iväg, glad i hågen. De gånger jag har blivit getingstucken har det inte funnits någon gadd kvar.
                ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  Jag visste att det var någon som inte lämnade kvar gadden. Getingen är ju rätt aggresiv också det kan ju förklaras av att den gärna sticker till eftersom den inte dör då. Humlan är ett bi. Bin vill i alla fall jag ha i trädgården för de är fina och harmlösa. Då odlar jag gärna mynta eller om det var citronmeliss som lockar till sig bin.
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • ami
                    • March 2002
                    • 294

                    #10
                    Kolla temp. o titta på tandkött o tunga.Är den allergisk brukar dessa saker bli nästan vita.Är detta okay,är det nog ingen fara.Har 2st.hundar som är allergiska.

                    Kommentar

                    • maliin
                      • June 2003
                      • 167

                      #11
                      Om kattungrn har ont kan du ju lindra det med lite antihistaminsalva.

                      Men det är väl ingen idé att skriva några fler råd i den här tråden. Mrsonk har ju födelsedagsfest ikväll eftersom han fyller år imorgon och lär väl inte surfa på Zoopet då.

                      Grattis i förskott !!!!

                      Kommentar

                      • Oscar Cederqvist
                        • November 2002
                        • 6546

                        #12
                        Idag ser katten ut som vanligt, lite svullen på tassen bara. Det var ett bi eftersom gadden satt kvar, hittade dock inte djuret. Ja jag hade lite fest igår och missade då lite zoopet. Tack för hjälpen.
                        Oscar Cederqvist

                        Kommentar

                        • maliin
                          • June 2003
                          • 167

                          #13
                          Bra att katten är bättre nu. Han/hon har nog ätit upp biet.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...