Nu är min katt borta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    Nu är min katt borta



    Ja Elliott som är på avataren. 4 år och kastrerad hankatt, väldigt kelig katt som gillar att fånga möss på nätterna. Vi hade problem med möss innan vi skaffade katt, bor nära åkrarna.

    Började i lördags, kom inte hem på morgonen som han alltid gör. Annars är han väldigt förutsägbar.
    På eftermiddagen kom han hem, helt klart medtagen, åt inget, gick bara och la sig.

    I söndags vara han inte som vanligt men inga andra symtom. Han smet ut på fm och hade fortfarande inte ätit något, sedan dess har vi inte sett honom.

    Jag misstänker att han inte mår bra och har gått och gömt sig, svårt att hjälpa en katt som gömt sig..

    Behövde skriva lite...
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    #2
    Kan han blivit huggormsbiten? Om han inte är nedsatt på annat vis, brukar de klara av ormbett. De blir slagna ett par dagar men sedan ska de repa sig! Håller tummarna. Skriv hur det går!
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

    Kommentar

    • Micke L
      • December 2013
      • 456

      #3
      Jobbigt att behöva bekymra sig om sina husdjur på det viset och det värsta är ovisshet och väntan....
      Håller tummarna för Elliott!

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Borde han inte gömma sej i närheten då? När jag hade katter tränade jag in dom på en signal - pellets i en speciell plastburk som jag skakade vid behov. Det var en tanke. Matvägran? Kan han ha satt något på tvären i munnen/matstrupen???
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Nu har vi varit en lång runda och letat utan framgång. Huggorm har vi bara i Smyge och så långt går han inte men det kan vara vad som helst, sjukdom, förgiftning, skada. Han är vaccinerad så lite skulle han väl tåla. Fast vi har fästingar här, kanske något från dom.
          Hoppas också han repar sig och kommer tillbaka. Det har varit ett massivt oväder här idag så jag trodde det kunde hjälpa på att få honom hem.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Han brukar komma när vi kallar på honom och han har ett favoritbuskage men där är han inte. Det kan det vara men vi märkte inget som tydde på det och nu kan jag inte kolla.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Tråkigt men sådant händer när man har katt och speciellt om man har dom som "utekatt". Vi har 2 katter och speciellt när de är yngre så har de försvunnit ibland och oftast har de kommit tillbaka (någon gång har det tagit uppåt en vecka) och man har inte en susning på vad för äventyr det varit ute på. Dock så finns det faror som lurar och även vi har ibland råkat ut för att en katt inte kommit tillbaka och det är ju sorgligt.
              Men som sagt oftast kommer de tillbaka och man kan inte göra annat än vänta och hoppas
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Absolut är det så, jag inser att det är mer risker för en utekatt men som jag ser det upplever jag att katten trivs bättre som utekatt än innekatt (vi har haft honom i dryga året och han var innekatt innan)
                Vi har en katt till , Svea, som kom från samma hem (de såldes pga av allergi) , hon är också kastrerad fd innekatt, hon var lite försiktigare i början men det märks att hon trivs med att få gå ute.
                Fast nu beter hon sig som hon lagt en kull hon inte kan hitta...
                Vi väntar och ser.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ja vi har också alltid haft utekatter fast de kommer in på natten om de vill (vilket de inte alltid vill en varm sommardag) och är sedan ute en stor del av dagen. Ju äldre de blir ju mer vill de hålla sig inne - våran gamla tant (ca. 19 år) går inte längre många meter från huset.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    Veterinären ringde mig, Elliot är chippad.
                    Någon hade hittat honom död på en gräsmatta och lämnat till veterinären, guld till människor som tänker att någon vill veta om sin katt.
                    Jag ska strax köra dit för att vi ska se vad han kan dött av.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Tråkigt att höra - men som du skriver ändå skönt att få veta.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • tazzrat

                        • July 2012
                        • 211

                        #12
                        Så tråkigt att höra! :'( Beklagar sorgen!

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          #13
                          Tråkigt att höra!
                          Här hemma har vi en katt som går ute och är ofta nervös för att han ska "försvinna" och man inte får veta vad som hänt.
                          Skönt att höra att det finns människor som bryr sig och lämnar in katten - det finns ju nästan alltid någon som saknar djuret!
                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          • Apistojohan
                            • January 2014
                            • 262

                            #14
                            Jag beklagar sorgen!
                            Haninge akvarieförening

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              #15
                              Tack alla för stödet.
                              Nu är jag verkligen ledsen.
                              Varit och pratat med veterinären och hennes kvalificerade gissning var först och främst hjärta därefter förgiftning.
                              Likstelheten hade satt in när han hittades och var kvar ännu, det såg ut som han dött mitt i ett steg och bara lagt sig rakt fram med frambenen sträckta under sig. Jag är så tacksam till killen som lämnat in honom, ska hitta på något sätt för att tacka honom.
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...