Bot mot kattallergi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #16
    Vill bara påminna om att denna tråd handlar om kattallergi
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Ursprungligen postat av Jesper Broman
      Ja så smart lär ju tyvärr aldrig en katt bli
      Jodå... Såg ett annat program, där en katt på en ö, som var populär bland turister, hade blivit lite av en turistattraktion själv, eftersom han brukade ta tåget som turisterna åkte med över ön. Han klev av där turisterna klev av, fick lite mat och kel, och se´n åkte han med tillbaka igen.

      Tror inte det finns nå´n större skillnad i intelligens mellan hundar och katter, däremot mellan olika individer, en del hundar är säkert intelligentare än vissa katter, och tvärtom. Liksom hos människor.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Vill bara påminna om att denna tråd handlar om kattallergi
        Tja, men inte är du väl förvånad över att katter som helhet skulle få skit i tråden?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Vill bara påminna om att denna tråd handlar om kattallergi
          Som sagt
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Många allergier är väl ett "välfärdsproblem" - dvs förr när de flesta växte upp på landet och redan från början exponerades för t.ex. katter så var problemet inte alls så stort.
            Det är riktigt. Barn uppvuxna på landet har mycket lägre (men inte noll) risk att få allergier. Man trodde först att de höga allerginivåerna hos barn i städer berodde på att de råkade på mer föroreningar, men då visade det sig att barn i de allra skitigaste och fattigaste industriområdena i centraleuropa i stort sett aldrig har allergi.
            Just nu är en ledande teori att det inte är exponering mot skit & bakterier i allmänhet som ger immunitet, utan att just inälvsparasiter är viktiga, i områden där många har t.ex. spolmask är allergi sällsynt. Det finns lovande experimentella behandlingar baserade på den teorin.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #21
              Och där skall tydligen mekanismen vara att parasiterna sänker immuntröskeln hos värden (dvs oss) enligt vissa hypoteser iaf.
              Ingen hypotes - men väl en skrämmande tanke - skulle kunna vara att förr strök allergiska barn på landet eller i skitiga industriområden med rätt tidigt och föll på sätt ur statistiken.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #22
                Det kanske inte fanns allergiska barn förr i tiden...

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #23
                  Snabbtitt bara i Wikipedia -> "Allergiska sjukdomar beskrevs under antiken men termen allergi introducerades först 1906 av von Pirquet".
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #24
                    Mycket allergi har i vart fall något att göra med hur vi lever idag - får jag ett intryck av. Någon svensk läkare visade på ett samband mellan exponering för bl a tarmbakterier under de första levnadsmånaderna och senare allergier. När min äldste, som nu är 13 var nyfödd (och vi hade kattuppfödning) läste vi på om allergier. Inte för rent. Exponering för katt. Syrade grönsaker och yoghurt. Inget barn har uppvisat någon allergi, men det kan ju bero på tur och genetik.

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #25
                      Man ska inte glömma när larmen går om att vi har för rent, inte utsätter oss för bakterier och virus i tillräcklig mängd, att vi också har sluppit en del obehagliga följder av de bakterier och virus vi nu inte utsätts förr.
                      Barn blir inte hörselskadade av ständiga öronimflammationer, vi ser inte hjärnskador efter hjärnhinneinflammation, en vanlig följdsjukdom efter mässling, våra barn dör inte av scharlakansfeber eller difteri, listan kan göras oändlig.

                      När jag läser om studien rörande barn på landet kontra staden så vill jag ju förstås också veta om hänsyn tagits till att de allergiska föräldrarna kanske redan lämnat landsbygden, etc.....
                      Återrapporteringen av vetenskapliga rön ska alltid tas med en stor nypa salt, se bara hur journalisterna skriver om marmorkräftan just nu: framavlad tropisk akvarieart och tocke dumt.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #26
                        Jo men om nu de barn som nu växer upp på landet har betydligt mindre med allergier än de som växer upp i staden har betydligt mindre allergier så kan det ju inte vara en slump.

                        Sedan - som artikeln jag länkade till i första inlägget gör att det kommer fram bra mediciner mot allergier så är det väl bara bra, eller?
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #27
                          Vem har sagt att det är en slump? Men förklaringen som det pratas om IDAG behöver ju inte vara sanning - det är bara dagens sanning
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #28
                            Tanken bakom de experimentella behandlingar mot olika autoimmuna sjukdomar (däribland allergi) som testas just nu, är att vårt immunförsvar är inställt på att ha en viss normal aktivitet. Om immunsystemet inte hittar några fiender "tror" kroppen att det beror på att det inte söker tillräcklig bra och ökar känsligheten tills det hittar något att slåss mot. Dvs finns det inga parasiter ger sig immunförsvaret på pollen eller kroppens egna celler istället. Genom att smitta patienten med en ofarlig parasit (t.ex. grisens spolmask, som kan leva i människa men inte fortplanta sig) så kan immunförsvaret kalibrera sin normalnivå och slutar slåss mot pollen. Hoppas man.

                            Det har gjorts en del mer eller mindre seriösa kliniska studier där folk med autoimmuna sjukdomar fått dricka spolmaskägg, och det ser lovande ut. Men det är svårt att tjäna pengar på att folk äter parasiter, så det här är ett mycket lågprioriterat och låg-budgeterat fält, och den mesta riktiga forskningen ligger istället på att hitta exakt vilka faktorer hos parasiter det är som har den här effekten på immunförsvaret. När man hittar de faktorerna, och har lärt sig renframställa dem, måste medicinen testas, vilket tar cirka tio år. Dvs räkna inte med att kunna köpa botemedel mot allergi på apoteket inom de närmaste 15 åren.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Rambo
                              • February 2004
                              • 672

                              #29
                              Tycker det har blivit lite av en "allergi epedemi" senaste deceniet bland folk jag träffar. Vissa kan nog säkert bero på att allergier har blivit vanligare (t.ex. att några av mina syskonbarn är allergiska mot katter) medans andra känns mer som att folk har läst förmycket skvallertidiningar (gluten och laktos intolleranta kollegor)
                              Hypersensibilisering gör att man blir betydligt mindre allergisk men det tar en väldigt mycket tid, minns inte exakt men har för mig att brorsdottern skulle få sprutor i upp till 5år för att bli av med sin kattallergi (varje vecka i början för att sedan få dem allt mer sällan). Men det fungerar - farsan hade jätte problem med allergier för, listan på vad han inte var ellergisk mot var nog kortare än den med vad han var allergisk mot, men har nu för tiden ganska lite problem och det lilla som han har kvar kan han medicinera bort. En intressant detalj i sammanhanget är att farsan är uppväxt på en gård och var bonde fram till början av 70-talet och själv är jag den enda av tre syskon som inte har någon allergi (kan bero på att jag inte har testat mig...) - bra miljö är inte alltid nått bot mot taskigt arv.

                              Och om man är allergisk mot att katter bajsar i ens rabbater så finns det ett antal produkter på marknaden som håller katter borta utan att skada djuren. Om det luktar om din altan så är det en hankatt som har revirmarkerat, vilket du ganska lätt får bort genom att spraya ättika på det. Sluta gnälla börja googla...
                              575l Åleds
                              80l JAD
                              Tiffany - perser/norskskogskatt
                              Lizton - renrasig Bengal

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                #30
                                Sv: Bot mot kattallergi

                                Det är inte bara en hankatt utan ett helt gäng.
                                Bara för att jag inte tycker att dom hör hemma här så betyder det inte att jag inte kan nåt om katter. Sluta idiotförklara folk och börja tänka istället.

                                Är det nån som ska ta bort kattpisslukten så är det kattägaren eller hyresvärden som tillåter katter i fastigheterna.
                                Inte min katt, inte mitt ansvar!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...