Bot mot kattallergi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Bot mot kattallergi

    Ja enligt denna artikel så kommer det snart att finnas bot mot kattallergi
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det gör det redan: desensitivisering.
    Sen finns det ganska starka ekomiska skäl att INTE ta fram eller marknadsföra faktiska botemedel mot allergi, nämligen att det är så lönsamt att istället behandla symptomen.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Sv: Bot mot kattallergi

      Det har funnits ett botemedel i ett par hundra år. En metod som inte accepteras av alla. Dvs ett hagelgevär

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Jesper Broman
        Det har funnits ett botemedel i ett par hundra år. En metod som inte accepteras av alla. Dvs ett hagelgevär
        Det är olagligt att skjuta allergiska människor (och även att skjuta andra)
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av Jesper Broman
          Det har funnits ett botemedel i ett par hundra år. En metod som inte accepteras av alla. Dvs ett hagelgevär
          Nej, jag tror inte att folk som skaffar katt, och märker att de är allergiska, är villiga att ta till den metoden... Det botar dessutom inte kattallergi, det lindrar väl bara tillfälligt en annan åkomma, kallad kliande avtryckarfinger
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Det är olagligt att skjuta allergiska människor (och även att skjuta andra)
            Hehe...
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #7
              Sv: Bot mot kattallergi

              Haha, ja det var ett bra svar

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Många allergier är väl ett "välfärdsproblem" - dvs förr när de flesta växte upp på landet och redan från början exponerades för t.ex. katter så var problemet inte alls så stort.

                Jag läste också för några år sedan en undersökning som visade att de barn som idag växer upp på landet eller har pälshusdjur i mindre grad blir allergiker när de blir vuxna än de som växer upp utan att exponeras för pälsdjur.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Många allergier är väl ett "välfärdsproblem" - dvs förr när de flesta växte upp på landet och redan från början exponerades för t.ex. katter så var problemet inte alls så stort.

                  Jag läste också för några år sedan en undersökning som visade att de barn som idag växer upp på landet eller har pälshusdjur i mindre grad blir allergiker när de blir vuxna än de som växer upp utan att exponeras för pälsdjur.
                  Ja, när vi blir för hygieniska, så att det nästan blir till en hysteri, då blir vi också lättare sjuka och allergiska, för att immunförsvaret blir bortklemat, och tappar stinget. Så vi gör oss själva en björntjänst genom att försöka avskärma oss från allt vad pälsdjur och baciller heter.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Sv: Bot mot kattallergi

                    Men det är också konstigt att forskning om diverse virus som katter sprider aldrig blir känt.

                    Har egentligen inget emot katter. Men det är inte tillåtet för en hund att sitta i grannens land och skita.
                    När solen ligger på min veranda så går det inte vistas där på grund av den fräna kattpisslukten.
                    Katter är en sanitär olägenhet men det går inte att göra nåt åt det.
                    Har även fått bilar repade på grund av att dessa ölägenheter ska ligga där och sola.

                    Det finns lagar och regler för hur hundar ska hållas. Men katter tillåts va över allt.

                    Dessa djur hör hemma på landet. Inte i tätbebyggt område.
                    Det absolut konstigaste är att man knappt tillåts va förbannad för att det är så här.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jesper Broman
                      .

                      Det finns lagar och regler för hur hundar ska hållas. Men katter tillåts va över allt.

                      Dessa djur hör hemma på landet. Inte i tätbebyggt område.
                      Det absolut konstigaste är att man knappt tillåts va förbannad för att det är så här.
                      Det är möjligt att det finns lagar och regler för hundar men vad spelar det för roll när alldeles för många skiter i dom. Katter gräver åtminstone ner sin skit själva och det gör inte hundarna och alldeles för många hundägare skiter i att hålla rent efter dom.

                      Kommer ihåg att det för några år sedan var SM för polishundar på Jonsereds idrottsplats (hade då mitt kontor precis bredvid) och efteåt gick det inte att gå på gräsplättarna runt idrottsplatsen för där låg det drivor med hundskit
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Allt som skrivs skall intagas med en så kallad nypa salt. Barn som växer upp med två katter har jag läst. Men tydligen inte min sons immunsystem...
                        Och om lagar och förordningar - När jag var hemläkarjour i Uppsala en gång i tiden berättade en patient för mej följande historia. Hon bodde med sin hyperallergiska son i ett särskilt allergiområde med skyltar vid infarten om att katter och hundar var förbjudna. Men då undrade hennes son om katter verkligen säkert kunde läsa skyltarna.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Det är möjligt att det finns lagar och regler för hundar men vad spelar det för roll när alldeles för många skiter i dom. Katter gräver åtminstone ner sin skit själva och det gör inte hundarna och alldeles för många hundägare skiter i att hålla rent efter dom.

                          Kommer ihåg att det för några år sedan var SM för polishundar på Jonsereds idrottsplats (hade då mitt kontor precis bredvid) och efteåt gick det inte att gå på gräsplättarna runt idrottsplatsen för där låg det drivor med hundskit

                          Även om dom gräver ner skiten så ligger den fortfarande där när du ska rensa ogräs.
                          Kattpisset luktar fortfarande.

                          Tycker ändå att katter är ett mycket större problem än hundägare som inte tar sitt ansvar.
                          Har sagt till min hyresvärd, som också är kattägare att min veranda i mitt radhus inte går att använda.Och svaret man får är att det går inte att göra något åt det.

                          Men jag har tröttnat och tänker ta strid för detta är rent ut sagt äckligt.

                          Säger det igen. Katter hör hemma på landet där dom kan springa fritt utan att störa nån.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            I en del andra länder har de väl lite samma åsikt om lösspringande hundar som många här har om lösspringande katter, eftersom de där har samma problem med hundar som vi har med katter, det springer en hel del hundar lösa, vind för våg. Förmodligen för att hundar där har lika låg status i många människors ögon, som katter har här, så folk tar inte hand om dem som de borde. I slutändan är det som vanligt ett människoskapat problem. Såg på TV om lösa hundar i Moskva, som var så gatsmarta att de hade lärt sig åka tunnelbana.
                            Senast redigerad av Shepard; 27 July 2013, 18:25.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              #15
                              Ursprungligen postat av Animaniac
                              I en del andra länder har de väl lite samma åsikt om lösspringande hundar som många här har om lösspringande katter, eftersom de där har samma problem med hundar som vi har med katter, det springer en hel del hundar lösa, vind för våg. Förmodligen för att hundar där har lika låg status i många människors ögon, som katter har här, så folk tar inte hand om dem som de borde. I slutändan är det som vanligt ett människoskapat problem. Såg på TV om lösa hundar i Moskva, som var så gatsmarta att de hade lärt sig åka tunnelbana.
                              Ja så smart lär ju tyvärr aldrig en katt bli

                              Kommentar

                              Arbetssätt...