Visst är katten det mest perfekta husdjuret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elektronikfreak
    • February 2013
    • 55

    Visst är katten det mest perfekta husdjuret

    Visst måste ni hålla med mig om att katten är det mest perfekta husdjuret åtminstone för oss som bor på landet. Katten kan komma o gå som den själv vill o dessutom behöver man aldrig fundera över skogsmöss. Katten är den bästa jagaren. Däremot är jag betydligt mer tveksam till alla som bor i lägenhet o har katter.

    Visst ser min äldsta katt mysig ut ute i snön?

    Bild: http://img87.imageshack.us/img87/5624/19mars2006.jpg
    Elektronikfreak
    Elektronikfreaks fotoalbum
    Videofotografen
    Stoned Records
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag skulle aldrig kunna ha katt. gillar de inte alls. jag är hundmänniska

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Jag gillar både katter och hundar. Det var en mycket stilig katt du har elektronikfreak.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Har haft katt se´n jag var liten, och måste säga att det är väldigt speciella djur som inte går att tycka illa om, med komplexa små personligheter. Med det sagt, så går jag i starka funderingar på att skaffa hund, även om det inte går, just för tillfället... Jag är inte hund eller kattmänniska, jag är djurmänniska. När man ser på vissa bilder på hundar och katter tillsammans, så tänker man, att om människor var lite mer som "hund och katt" så skulle världen vara en mycket bättre plats.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Som villaägare kan jag förstå att mina grannar tycker katter är perfekta husdjur, de slipper ju plocka skit efter dem, för det gör jag. De slipper borsta hår från stolsdynor och hammock, för det gör jag. De slipper plocka bort döda möss och fågelungar från altanen, för det gör jag. De slipper höra sina älsklingars brunstvrål under vårnätterna, för det gör jag. De slipper känna lukten av kattpiss i sina jordgubbsland, för det gör jag.
          Så visst verkar katten vara ett perfekt husdjur......
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1022

            #6
            Ursprungligen postat av Animaniac
            Har haft katt se´n jag var liten, och måste säga att det är väldigt speciella djur som inte går att tycka illa om, med komplexa små personligheter. Jag är inte hund eller kattmänniska, jag är djurmänniska. När man ser på vissa bilder på hundar och katter tillsammans, så tänker man, att om människor var lite mer som "hund och katt" så skulle världen vara en mycket bättre plats.
            Kloka ord!

            Kommentar

            • stefanr72
              • November 2010
              • 1022

              #7
              Ursprungligen postat av Mumin
              Som villaägare kan jag förstå att mina grannar tycker katter är perfekta husdjur, de slipper ju plocka skit efter dem, för det gör jag. De slipper borsta hår från stolsdynor och hammock, för det gör jag. De slipper plocka bort döda möss och fågelungar från altanen, för det gör jag. De slipper höra sina älsklingars brunstvrål under vårnätterna, för det gör jag. De slipper känna lukten av kattpiss i sina jordgubbsland, för det gör jag.
              Så visst verkar katten vara ett perfekt husdjur......
              Tyvärr också en sida av kattägandet..

              Kommentar

              • elektronikfreak
                • February 2013
                • 55

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                jag skulle aldrig kunna ha katt. gillar de inte alls. jag är hundmänniska
                Jag är "född" med hund dvs när jag föddes så var vår collie 1 år gammal. Var min bästa o trognaste vän under hela min barndom. Ska skaffa hund vartefter... troligen en Dansk Svensk Gårdshund.

                Ursprungligen postat av svea
                Jag gillar både katter och hundar. Det var en mycket stilig katt du har elektronikfreak.
                Roligt att höra o tack för berömmet. Här hittar du några fler bilder på mina 4 katter:



                Ursprungligen postat av Animaniac
                Har haft katt se´n jag var liten, och måste säga att det är väldigt speciella djur som inte går att tycka illa om, med komplexa små personligheter. Med det sagt, så går jag i starka funderingar på att skaffa hund, även om det inte går, just för tillfället... Jag är inte hund eller kattmänniska, jag är djurmänniska. När man ser på vissa bilder på hundar och katter tillsammans, så tänker man, att om människor var lite mer som "hund och katt" så skulle världen vara en mycket bättre plats.
                Jo, jag förstår vad du menar med djurmänniska. Men man kan ha en betydligt mer fysisk kontakt med en katt o hund. Man kan ligga o gosa med dom i soffan o man kan leka med dom o dom kan tom ge en viss tröst när man är ledsen.

                Ursprungligen postat av Mumin
                Som villaägare kan jag förstå att mina grannar tycker katter är perfekta husdjur, de slipper ju plocka skit efter dem, för det gör jag. De slipper borsta hår från stolsdynor och hammock, för det gör jag. De slipper plocka bort döda möss och fågelungar från altanen, för det gör jag. De slipper höra sina älsklingars brunstvrål under vårnätterna, för det gör jag. De slipper känna lukten av kattpiss i sina jordgubbsland, för det gör jag.
                Så visst verkar katten vara ett perfekt husdjur......
                Fullt klart är ju att en katt är ju betydligt mer självständig än vad en hund är o man kan inte styra o ställa lika mycket över en katt som man kan över en hund. Jag ska inte dra något försvarstal över katten utan bara beklaga vad du är utsatt för. Jag har liknande problem fast det gäller mina katter vs skator. Ibland ställer jag ut mat på terrassen till katterna sommartid när de är ute o luffar nattetid o vem tror du kalasar på maten vid gryningen? Rätt gissat - skatorna smäller i sig rubbet o som tack för maten så både skiter de på golvet o på terrassmöblerna. Men jag är inte arg för den skull utan accepterar att även skatorna är hungriga.
                Elektronikfreak
                Elektronikfreaks fotoalbum
                Videofotografen
                Stoned Records

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mumin
                  Som villaägare kan jag förstå att mina grannar tycker katter är perfekta husdjur, de slipper ju plocka skit efter dem, för det gör jag. De slipper borsta hår från stolsdynor och hammock, för det gör jag. De slipper plocka bort döda möss och fågelungar från altanen, för det gör jag. De slipper höra sina älsklingars brunstvrål under vårnätterna, för det gör jag. De slipper känna lukten av kattpiss i sina jordgubbsland, för det gör jag.
                  Så visst verkar katten vara ett perfekt husdjur......
                  Bl.a därför har man innekatt... Att katter måste vara utekatter är en myt. Bor man i stan är det snällast mot både katter och grannar att ha dem inomhus. Framför allt bör man inte låta okastrerade katter springa ute, det är dessa som vrålar, och revirmarkerar, och dessutom spär de på antalet lösspringande katter. Men det är ju inte katternas fel, utan ägarnas. Och i förhållande till hur vi människor skitar ner, så är katterna en droppe kattpiss i havet I en del länder har de istället problem med lösspringande hundar, så hundar är inte bättre än katter på den punkten.

                  Katter är ett bra alternativ om man vill ha en liten hårig, fyrbent vän, men inte har möjlighet att skaffa hund, då dessa kräver mer i form av aktivering, och så vidare. Därmed inte sagt att man kan/ska strunta i sin katt heller.
                  Senast redigerad av Shepard; 07 February 2013, 16:13.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • elektronikfreak
                    • February 2013
                    • 55

                    #10
                    Ursprungligen postat av Animaniac
                    Bl.a därför har man innekatt... Att katter måste vara utekatter är en myt. Bor man i stan är det snällast mot både katter och grannar att ha dem inomhus. Framför allt bör man inte låta okastrerade katter springa ute, det är dessa som vrålar, och revirmarkerar, och dessutom spär de på antalet lösspringande katter. Men det är ju inte katternas fel, utan ägarnas. Och i förhållande till hur vi människor skitar ner, så är katterna en droppe kattpiss i havet I en del länder har de istället problem med lösspringande hundar, så hundar är inte bättre än katter på den punkten.

                    Katter är ett bra alternativ om man vill ha en liten hårig, fyrbent vän, men inte har möjlighet att skaffa hund, då dessa kräver mer i form av aktivering, och så vidare. Därmed inte sagt att man kan/ska strunta i sin katt heller.
                    Bor man i en stad typ Stockholm på Sveavägen så har man ju liksom inget val. Då måste man ha sin katt som innekatt. Jag är själv född o uppvuxen i en större stad i Östergötland o vi hade katt även på den tiden. Som innekatt kanske jag ska tillägga trots att vi gick ut o rastade dom i koppel morgon o kväll. Har väl egentligen ingen uppfattning om "lägenhetskatter" då jag faktiskt tror att katten som djur är väldigt anpassningsbar. Även om katten bara har tillgång till ett kök o ett rum så kommer katten att se detta som sitt revir.

                    Men som sagt, idag bor jag på landet o stortrivs där lika mycket som mina katter gör. De två senaste katterna (gråsvarta) tog jag hand om förra sommaren som omplaceringskatter liksom den äldsta katten (som står ute i snön på bilden ovan) tog hand om hösten 2005.
                    Elektronikfreak
                    Elektronikfreaks fotoalbum
                    Videofotografen
                    Stoned Records

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Ursprungligen postat av elektronikfreak

                      Fullt klart är ju att en katt är ju betydligt mer självständig än vad en hund är o man kan inte styra o ställa lika mycket över en katt som man kan över en hund. Jag ska inte dra något försvarstal över katten utan bara beklaga vad du är utsatt för. Jag har liknande problem fast det gäller mina katter vs skator. Ibland ställer jag ut mat på terrassen till katterna sommartid när de är ute o luffar nattetid o vem tror du kalasar på maten vid gryningen? Rätt gissat - skatorna smäller i sig rubbet o som tack för maten så både skiter de på golvet o på terrassmöblerna. Men jag är inte arg för den skull utan accepterar att även skatorna är hungriga.
                      Nu är det väl någon skillnad mot vilda fåglar som skator, och katter som folk tycker har rätt att gå ut hur som helst.
                      Funkar det inte att mata katterna på natten så får man väl göra det på något annat sätt. Så jämförelsen haltar betänkligt.

                      Att folk tycker att deras katter har rätt att ta mon tomt i besittning skulle jag möjligen kunna acceptera om de tyckte det var lika okej att mina hundar anser gatan vara deras revir och skäller på folk som går där. Men se det passar inte alls, trots att det är små hundar på fyra kilo som inte gör någon förnär mer än skäller och springer efter dem.
                      Att katten inte låter sig styras av människan i samma grad som en hund är ingen ursäkt för folk att låta sina katter terrorisera andra.
                      De enda katter som jag tycker kan gå helt fritt ute är lagårdskatter, de gör åtminstone nytta.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • Ryskbompa
                        • August 2012
                        • 930

                        #12
                        Mumin du verkar ha haft oturen att stöta på fel typ av katter helt enkelt :P Sen kan man ju inte dra alla katter över samma kam heller

                        Samma med hundar

                        Kommentar

                        • Rebah
                          • January 2012
                          • 410

                          #13
                          "Perfekt" är la lite överdrivet Har fem stycken, hittekatter allihop och utekatter (utom en) med men steriliserade/kastrerade hela bunten. Innan de flyttade in fanns här fullt med kvittrande fåglar och blixtsnabba ödlor och söta små möss och sorkar, men nu finns bara katterna och skatorna. Inte ens duvorna vågar sig hit längre efter att två av katterna lyckades få tag i en. Trodde inte katter jagar tillsammans förrän jag fick se de två bröderna smyga runt duvan som om de vore lejon. Vi var stamkunder på Fågelcentralen ett tag.
                          Nä, tycker mycket om våra katter, men kaniner är nog närmare mitt "perfekta" husdjur. Och fiskar då.
                          Senast redigerad av Rebah; 07 February 2013, 22:18.
                          "The trees move... do you not see it?"

                          Kommentar

                          • elektronikfreak
                            • February 2013
                            • 55

                            #14
                            Ursprungligen postat av Rebah
                            "Perfekt" är la lite överdrivet Har fem stycken, hittekatter allihop och utekatter (utom en) med men steriliserade/kastrerade hela bunten. Innan de flyttade in fanns här fullt med kvittrande fåglar och blixtsnabba ödlor och söta små möss och sorkar, men nu finns bara katterna och skatorna. Inte ens duvorna vågar sig hit längre efter att två av katterna lyckades få tag i en. Trodde inte katter jagar tillsammans förrän jag fick se de två bröderna smyga runt duvan som om de vore lejon. Vi var stamkunder på Fågelcentralen ett tag.
                            Nä, tycker mycket om våra katter, men kaniner är nog närmare mitt "perfekta" husdjur. Och fiskar då.
                            Nu i efterhand är jag inte så säker på att topic var så välvalt - Visst är katten det mest perfekta husdjuret!?

                            Gör man en körning på nätet så i begreppet "husdjur" ingår ju inte bara katt o hund utan även kor, grisar, höns, får, hästar mm o det var väl kanske inte riktigt vad jag syftade på. Jag syftade nog mest på begreppet husdjur inne i en bostad. O ett krav för mig personligen är att djuret ska kunna röra sig fritt inne i bostaden o vara rumsrent dvs säga till när de vill gå ut för att göra sina behov. Alt att djuret är så väldresserat så att det själv kan gå på toa vilket det faktiskt finns en del både katter o hundar som kan.

                            Att jag personligen tycker jag får ett själsligt utbyte i form av närhet när vi ligger på soffan o gosar är ju inget jag sätter på minuskontot. Att katterna dessutom trivs i min närhet är ju bara fakta.

                            Tycker inte jag fått mindre med fåglar tack vare mina 4 katter. Katterna ger sig över huvud taget inte på småfåglarna o fasanerna med hela raddan med ungar kan i princip kliva över mina sovande katter utan att vara rädda. Största faran är i så fall havsörnarna som skulle kunna gå ner o ta en av mina katter eftersom jag bor på strandtomt ner mot Kalmarsund. Såg i höstas en havsörn gå ner o ta en svanunge (årsunge).

                            Så jag får väl se här i efterhand nästintill jämställa katt o hund. Enda nackdelen med hunden är att de måste rastas... vilket självfallet också är ett nöje för hundägaren. Enda nackdelen med katten är att man inte kan använda en katt som... hmmm... vaktkatt.
                            Senast redigerad av elektronikfreak; 08 February 2013, 02:05.
                            Elektronikfreak
                            Elektronikfreaks fotoalbum
                            Videofotografen
                            Stoned Records

                            Kommentar

                            Arbetssätt...