Hoppas kan man ju alltid...!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Simon Wikström
    svarade
    Ursprungligen postat av Bygert
    UrL 80:

    "Det är inte tillåtet att hålla, förmedla eller sälja apor, rovdjur, rovfåglar,
    hybrider mellan tamhund och vilda hunddjur eller hybrider mellan tamkatt och
    vilda kattdjur för sällskap och hobby."

    "hybrider: avkomma i första t.o.m. fjärde generationen efter korsning
    mellan vild art och tamhund eller tamkatt,"

    Det skall alltså till många generationers återkorsning med tamkatt innan en hybrid blir ok enligt de reglerna. Vilket bengalerna uppfyller de kriterierna vet jag ju inte men visst finns de här.

    Undrar om det inte var så att det var hanarna av bengalhybriderna som var sterila, alla kan ju inte ha varit det i a f, då skulle man ju inte kommit vidare.

    Hur som helst, kattdjurshybrider har sina sidor set till det legala.
    Bengaler är hybrider mellan arten Prionailurus bengalensis och tamkatt och så har man korsat hybridhonan i 4 generationer med en tamkatthane (Dom första generationerna av hybridhanarna är sterila) och då blir det en tillåten hybrid eftersom det är tillåtet med F5or och uppåt enligt jordbruksverket eftersom det då anses som att dom är tillräckligt långt ifrån vildkatterna. Men däremot så tycker inte jag att bengaler beter sig som en vanlig tamkatt, jag märker av en ganska stark jaktinstinkt.
    Har själv en bengalhane och måste säga att han är riktigt bra på att fånga fisk- mammas lilla guppyakvarium som det var ett tiotal guppys i har bara en liten hane kvar
    MVH Simon

    Lämna en kommentar:


  • kent001
    svarade
    Ursprungligen postat av Likan
    Haha, är du säker på att du har en Schäfer? :P Om du kastar ner lite bollar då? Få igång jaktinstinkten lite
    Annars blir nog Gäddor toppen!
    Bra om han inte har så mycket jaktinstinkt. Fråga katten och fåren!

    Lämna en kommentar:


  • Bygert
    svarade
    UrL 80:

    "Det är inte tillåtet att hålla, förmedla eller sälja apor, rovdjur, rovfåglar,
    hybrider mellan tamhund och vilda hunddjur eller hybrider mellan tamkatt och
    vilda kattdjur för sällskap och hobby."

    "hybrider: avkomma i första t.o.m. fjärde generationen efter korsning
    mellan vild art och tamhund eller tamkatt,"

    Det skall alltså till många generationers återkorsning med tamkatt innan en hybrid blir ok enligt de reglerna. Vilket bengalerna uppfyller de kriterierna vet jag ju inte men visst finns de här.

    Undrar om det inte var så att det var hanarna av bengalhybriderna som var sterila, alla kan ju inte ha varit det i a f, då skulle man ju inte kommit vidare.

    Hur som helst, kattdjurshybrider har sina sidor set till det legala.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Ursprungligen postat av Bygert
    Det bör väl sägas då att katthybrider är lika förbjudna i privat hållning som andra kattdjur än vanlig tamkatt.
    Hmm, det finns väl registrerade Bengaluppfödare i Sverige? Vad jag förstår är den avlad i så många led att den numer räknas som tamkatt, och alltså är tillåten. Har också för mig att det inte gick att para de första Bengalhybriderna med varandra, då de var sterila (naturens sätt att säga stopp och belägg, det här är ingen bra idé). Men jag tycker att medveten hybridavel är en aning tveksam...
    Senast redigerad av Shepard; 21 October 2012, 00:21.

    Lämna en kommentar:


  • Bygert
    svarade
    Ursprungligen postat av Animaniac
    Turkisk van heter den turkiska kattrasen. De är semilånghår, vita, med färgad (oftast röd) svans, och på och runt öronen. Bengalen är en hybrid, mellan den vilda kattarten bengal, och tamkatt, förstår inte riktigt vitsen med det, men ändå...
    Det bör väl sägas då att katthybrider är lika förbjudna i privat hållning som andra kattdjur än vanlig tamkatt.

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Ursprungligen postat av kent001
    Det får nog bli en eller flera gäddor till våren. Just nu förökar dom sig ju inte (guldfiskarna, alltså). Sju grader i vattnet. Hund har jag. Stor svart långhårig schäfer som använder dammen så flitigt varma dagar att jag numera har elstängsel runt dammen. Guldfiskarna har vant sig vid honom och simmar glatt mellan benen på honom. Fångar guldfisk gör han inte. Inte ens under pistolhot. Se http://www.bystan.se/hund.htm
    Haha, är du säker på att du har en Schäfer? :P Om du kastar ner lite bollar då? Få igång jaktinstinkten lite
    Annars blir nog Gäddor toppen!

    Lämna en kommentar:


  • kent001
    svarade
    Ursprungligen postat av Likan
    Lite sent svar dock Men jag har för mig att det ska finnas en Turkisk kattras som gillar vatten. Minns inte alls vad den hette. (Kanske är Bengalen, jag minns inte, orkar inte Googla.) Annars gillar ju många hundar vatten, och jaga grejer i vatten. Kanske du kan få låna någons hund?
    Det får nog bli en eller flera gäddor till våren. Just nu förökar dom sig ju inte (guldfiskarna, alltså). Sju grader i vattnet. Hund har jag. Stor svart långhårig schäfer som använder dammen så flitigt varma dagar att jag numera har elstängsel runt dammen. Guldfiskarna har vant sig vid honom och simmar glatt mellan benen på honom. Fångar guldfisk gör han inte. Inte ens under pistolhot. Se http://www.bystan.se/hund.htm

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    De flesta katter kan nog vänja sig vid vatten. En kompis hade två katter för ett antal år se´n, och den ena satt en gång i vasken, med vattnet rinnande på huvudet, nerför ryggen, och svansen. Han var en vanlig korthårig huskatt. Tror inte t.ex norsk skogskatt och Maine Coon är särskilt förtjusta i vatten, det stör dem bara inte så mycket, eftersom pälsen är vattenavstötande.

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    Maine coon är också en kattras som gillar vatten.
    Våran kisse gillar visserligen inte att bli badad, men visst har hon försökt att fiska i akvarierna och sprätta vatten från kökskranen är riktigt skoj

    OT
    Ursprungligen postat av Mumin
    Jo.
    Den mörkast pistade björnhålan och köldhålet i Norden.
    Se upp för lavin-bjärn också.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Turkisk van heter den turkiska kattrasen. De är semilånghår, vita, med färgad (oftast röd) svans, och på och runt öronen. Bengalen är en hybrid, mellan den vilda kattarten bengal, och tamkatt, förstår inte riktigt vitsen med det, men ändå...

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Lite sent svar dock Men jag har för mig att det ska finnas en Turkisk kattras som gillar vatten. Minns inte alls vad den hette. (Kanske är Bengalen, jag minns inte, orkar inte Googla.) Annars gillar ju många hundar vatten, och jaga grejer i vatten. Kanske du kan få låna någons hund?

    Lämna en kommentar:


  • Mumin
    svarade
    Jo.
    Den mörkast pistade björnhålan och köldhålet i Norden.

    Lämna en kommentar:


  • MonkanS
    svarade
    Svartlien ligger nånstans långt norröver..

    Lämna en kommentar:


  • kent001
    svarade
    Ursprungligen postat av Mumin
    Svartlien....
    Vad är det?

    Lämna en kommentar:


  • Mumin
    svarade
    Svartlien....

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...