Skaffa 1 katt som innekatt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Shepard
    svarade
    Om man är borta mycket på dagarna är det bäst att ha två katter. I människans sällskap har katten faktiskt blivit ett socialt djur, och det finns raser som påstås få beteendestörningar om de lämnas ensamma för mycket. Familjen har två kastrerade innekatter, min egen hankatt Rufus, och honkatten Pyret, som kom några år efter Rufus. De är bra kompisar, förutom några gånger när altandörren har stått öppen, och en honkatt ute har provocerat Pyret (hon kommer inte åt inkräktaren, på grund av ett galler i dörren), så att hon förmodligen i ren frustration har gett sig på Rufus, som inte hade vett att hålla sig undan. Första gången var han sur på henne i flera dagar, men de blev sams igen, och brukar ofta leka tillsammans. Rufus är en ovanligt snäll typ, som inte hetsar upp sig i onödan.

    Om två katter samsas eller inte beror nog mest på deras personlighet. Är de kastrerade så ökar nog schansen. Syrran och hennes man har också två katter, en okastrerad honkatt (de vågar inte kastrera henne, på grund av epilepsi, de vill inte utsätta henne för operation, tratt, och så vidare), som går på p-piller, och en kastrerad hankatt, som kom dit efter honkatten. Dessa två är numer utekatter, och samsas också, vad jag förstår. Jag tror det är mer regel än undantag att de samsas, bara man introducerar dem försiktigt, och de bör nog vara kastrerade, om inte annat för att undvika en massa kattungar.

    Lämna en kommentar:


  • erikthur
    svarade
    Torsten på Fyris Zoo brukade säga "klart den ska ha en kompis". Jag har haft katt vi två tillfällen och det gick bättre när jag plockade två från samma kull. Det tog iaf mer tid tills de samsades den gången jag komplettarade i ett senare läge. Men det är klart att även om man hämtar syskon blir det inte alltid frid och fröjd - ssk inte i mars (och på hösten).

    Lämna en kommentar:


  • Vanish
    startade ett ämne Skaffa 1 katt som innekatt?

    Skaffa 1 katt som innekatt?

    Sitter i kattfunderingar och funderar på om jag är "dum" om jag bara skaffar 1 katt som innekatt? Jag jobbar skift så är helt hemma var tredje vecka. De andra två så gör jag 9-timmarspass 12 dagar av 14. Kommer jag vara borta för länge från katten isf?

    Och om man ska skaffa 2 katter, är det bäst att skaffa dessa samtidigt isf (kanske tom från samma kull?)?
Arbetssätt...