Kraffsande katt

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    Kraffsande katt

    Hej,

    Vi har ett antal katter. En av dem fick inte rikigt den starten i livet som hon skulle och har blivit lite speciell. Hon har för sig mycket konstigtheter, som att kela med klorna utfällda. Väldigt gosigt

    Vi har inga katter inne i boningsdelen av huset, utan har gjort en kattlucka in till pannrummet, där de får gå in och ut som de vill. Från pannrummet in till själva "huset" är det en rejäl dörr som jag installerade för något år sedan. Ganska dyr.
    Katten i fråga vill komma igenom denna dörren. Hon har redan lärt sig att öppna dörrar. Så handtaget är spärrat så att det inte går att rubba. Men då kraffsar hon på dörren och dörrkarmen istället. Det har börjat gå hårt åt dörren/karmen och gör jag inget snart så är de delvis förstörda.
    Kan ni komma på något sätt att få henne att sluta?
    Har provat (under en lång period) att försöka öppna dörren och skrämma henne när jag märker att hon kraffsar. Det hjälper inte alls.
    Vi släpper aldrig in katterna in i huset den vägen, all matning och gos sker genom annan dörr. Hon borde inte förknippa den dörren med något positivt längre.

    Vill helst ha en lösnign som innebär att katten slutar kraffsa! Inte att man sätter på ett skydd som hindrar att katten förstör ytskiktet. (Vilket jag skulle kunna fixa med tex en plastskiva som jag klistrar på). Problemet är ju även att kraffsandet hörs upp. Och katten håller på i timmar i streck, så det blir ett väldigt störande ljud...

    Klorna vill jag inte klippa på katten, och det hade inte heller hjälp mot ljudet.

    Några idee´r? Spruta på någon lukt? Dubbelhäftande tejp? Flugpapper? Spikmatta?

    Mvh

    Stefan
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Varför har man katt om den inte får vara i huset ordentligt? Det är väl därför man har husdjur

    Skrämma den upplevs nästan taskigt, varför ha djur om man inte låter dem komma och gå som de vill..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Varför har man katt om den inte får vara i huset ordentligt? Det är väl därför man har husdjur

      Skrämma den upplevs nästan taskigt, varför ha djur om man inte låter dem komma och gå som de vill..
      Det var ju inte riktigt min fråga.
      För övrigt löjligt att kalla mig taskig.
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        OK, du är snäll när du skrämmer katten

        Släpp in den och ge den kärlek, då blir den glad igen, om den inte är skygg numer. Katter är bra grejer, hämtade min 94, utekatt i ett villaområde, sover hos oss på nätterna. Inget kraffsande
        Senast redigerad av Mathias Nilsson; 29 December 2011, 08:35.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Stew
          • July 2004
          • 1736

          #5
          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          OK, du är snäll när du skrämmer katten
          Du vet inget om detta eller min situation. Och du ska inte bry dig om den heller.
          Men läs på lite innan du lägger sarkastiska kommenterar som denna. Prova en google sökning på "skrämma bort katter".

          Som sista kommentar till dig och denna fråga kan jag säga att jag haft hit en djurpsykolog som gett mig rådet att skrämma både katter och hundar med en plastpåse full med tomma burkar med grus i. Vill du fortsätta diskutera denna offtopicfråga så kan du gärna kontakta henne. Skicka mig ett pm så kan jag skicka vidare kontaktuppgifter.

          Mvh

          Stefan
          540l Malawi
          180l Växt / sällskapskar
          90l odlingskar
          50l odlingskar / karantänskar

          Kommentar

          • Stew
            • July 2004
            • 1736

            #6
            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson

            Släpp in den och ge den kärlek, då blir den glad igen, om den inte är skygg numer. Katter är bra grejer, hämtade min 94, utekatt i ett villaområde, sover hos oss på nätterna. Inget kraffsande
            Alla våra katter är hittekatter, eller sommarkatter.
            Vi har tagit mot dem för att vi inte kan se djur dö utav svält och människor illvilja.
            Flera av dem (och vi har en drös) har problem med mänsklig kontakt och behöver hårda regler och begränsningar för att må bra.
            Att släppa in dem går inte, absolut inte den lilla katten som kraffsar på dörren. Hon hade förstört istort sett allt.
            Vi har bra koll på djur och tror att de mår bra hos oss, alternativt hade varit att de sakta svultit ihjäl för att deras riktiga ägare övergett dem.

            Alla våra djur får kärlek, men det är inte rikigt det det handlar om här. Behöver praktiska råd.
            540l Malawi
            180l Växt / sällskapskar
            90l odlingskar
            50l odlingskar / karantänskar

            Kommentar

            • robbanbobban
              • February 2011
              • 407

              #7
              Du kan använda dig av en blomspruta med vatten som man sprutar med tar lång tid med det gäller att ha tålamod precis som med akvarier.. Sedan kan du sätt upp ett plastskydd som man kan ha under skrivborsstolar en sån här eller liknande http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/44881100/
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Gummimatta limmad på dörren borde rent tekniskt funka.

                Den plockar de inte ner i pyttedelar så lätt, de har ju rätt vassa klor.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Stew
                  • July 2004
                  • 1736

                  #9
                  Ursprungligen postat av robbanbobban
                  Du kan använda dig av en blomspruta med vatten som man sprutar med tar lång tid med det gäller att ha tålamod precis som med akvarier.. Sedan kan du sätt upp ett plastskydd som man kan ha under skrivborsstolar en sån här eller liknande http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/44881100/
                  Blomspruta fungerar på många katter, men inte på denna. Hon är för manisk... Och det är svårt att time-a sprutet. Det är det som är nyckeln till blomsprutetekniken att spruta vid precis rätt tillfälle. Det går inte nu när man måste öppna dörren och spruta på henne efter det. Då tror hon att man bestraffar henne för att tja hmm för att man kommer in. Då blir hon nog bara sur på mig som sprutar.
                  540l Malawi
                  180l Växt / sällskapskar
                  90l odlingskar
                  50l odlingskar / karantänskar

                  Kommentar

                  • Stew
                    • July 2004
                    • 1736

                    #10
                    Ja, det har jag funderat på. Köpte en gummimatta som jag klistrade upp. Men den vägde en del och var svår att hålla på plats. Den åkte ner ganska snabbt för att katten kraffsade så mycket. Hade kunnat klistra fast den hårdare, men då hade dörren förstörst utav det istället.
                    Hur man än vänder och vrider på sig så har man rumpan bak
                    540l Malawi
                    180l Växt / sällskapskar
                    90l odlingskar
                    50l odlingskar / karantänskar

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #11
                      katter gillar inte citrondoft har jag hört. testa med det

                      Kommentar

                      • Stew
                        • July 2004
                        • 1736

                        #12
                        Ursprungligen postat av freddi36
                        katter gillar inte citrondoft har jag hört. testa med det
                        Har redan provat det och ättika. Fungerar i någon dag, sedan är katten igång igen.
                        540l Malawi
                        180l Växt / sällskapskar
                        90l odlingskar
                        50l odlingskar / karantänskar

                        Kommentar

                        • robbanbobban
                          • February 2011
                          • 407

                          #13
                          du kan inte få fst en lite "lättare" matta med dubbelhäftande tejp utan att förstöra dörren? alsolsprit brukar jag även använda men det finns i handeln "illan luktande" spray som kan fungara som man sprutar på soffor och dylikt
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                          Kommentar

                          • robbanbobban
                            • February 2011
                            • 407

                            #14
                            här har du en bra tråd om ditt problem där det tipsas om ex. hästliniment http://katter.ifokus.se/discussions/...afsa-pa-dorren
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                            Kommentar

                            • Stew
                              • July 2004
                              • 1736

                              #15
                              Ursprungligen postat av robbanbobban
                              du kan inte få fst en lite "lättare" matta med dubbelhäftande tejp utan att förstöra dörren? alsolsprit brukar jag även använda men det finns i handeln "illan luktande" spray som kan fungara som man sprutar på soffor och dylikt
                              Jo, en lättare matta tror jag kan fungera, av gummi. Men jag har svårt att hitta någon sådan. Har letat på alla ställen jag kan tänka mig i göteborg och alingsås...
                              Ska prova sådan spray. Har faktiskt inte gjort det än... Får bli dagens lunchprojekt
                              540l Malawi
                              180l Växt / sällskapskar
                              90l odlingskar
                              50l odlingskar / karantänskar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...