Utekatt bli innekatt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    #16
    Ursprungligen postat av GlennWiberg
    Japp så länge man är 100 på att det är en hemlös katt. En vän till mig blev av med sin katt för 4år sedan och den kom aldrig tillbaka förens förra året då den som tagit in katten gick till veterinären för att chip märka den. Men då visade det sig att katten redan var chipad och min vän fick tillbaka sin katt. Om jag inte mins fel så kunde hon ha anmält den som tog in katten för den har väl skyldighet att anmäla att dom tagit in en katt. Katten hade dock gått över 30 mil. Min katt ska snart chipas och tatueras.
    Så klart vi kommer kolla när vi är hos veterinären om hon är chippad. Men så mager o utsvulten hon var tror jag knappast någon äger henne.
    Hon är ca 3-4 månader o var riktigt mager, hon äter som en häst nu. Pälsen var katastrof men börjar så smått snygga till sig.
    Så om någon äger henne borde de skämmas att behandla en katt så.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Håller med Anna7607, det är inte ytan som är viktig, det är hur mycket de har att sysselsätta sig med. Klätterträd, leksaker och en stunds lek per dag räcker långt.

      Vi låter våra katter gå ute vid vår sommarstuga, där är en kilometer till närmsta trafikerade väg, men här i Täby skulle jag aldrig släppa ut dem.

      Det är väldigt vanligt att folk misstar utekatter för vildkatter. En katt som går att klappa är inte en vildkatt, utan den har vuxit upp i ett hem. Särskilt unga okastrerade katter har en tendens att gå på långa utfärder, och i tätorter kan de ha svårt att hitta hem - en av våra katter rymde när han var strax under året, och var borta tre veckor. Vi satte upp efterlysningslappar, och när vi till slut fick tips om var han var, så var han i väldigt dåligt skick - utsvulten, med utslitna tassar, full av fästingar, och med en brännskada på ena sidan. Kort sagt, att en katt är i dåligt skick behöver inte betyda att den saknar ägare, leta efter lappar i affärer och på anslagstavlor minst ett par kilometer omkring.
      Senast redigerad av Azur; 20 September 2011, 13:06.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #18
        Och sätt för katten din adress eller tel. nummer runt halsen på katten eller chipmärkning!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • miluhe
          • June 2006
          • 2090

          #19
          Har troligtvis fått reda på var kattungen kommer ifrån. En här i byn såg en utekatt som ingen äger hon matar den bara, med 3 ungar. 2 är försvunna de liknar min. Men här runt omkring är det många utekatter med just den teckningen så ingen kan vara säker.

          Hon går i kattlådan tid till veterinären är beställd och nu har hon gått upp till 18 hg. På rätt väg än så länge
          Senast redigerad av miluhe; 21 September 2011, 16:52.

          Kommentar

          • Grottbert
            • November 2009
            • 340

            #20
            Sen kan det ju vara en sån där sommarkatt också. Tyvärr rätt vanligt fortfarande men lika hemskt fortfarande.
            Tycker du gör en god gärning miluhe.

            Kommentar

            • miluhe
              • June 2006
              • 2090

              #21
              Katten som vi hittade är en hane var hos veterinären idag.
              Han är helt frisk o kelade o gosade sig genom hela besöket, även under sprutan. En hos veterinären blev så förtjust i honom att hon ville ha honom.
              Nu ska han badas på lördag o sen flytta in.
              Han var inte chippad o jag har förhört mig om någon saknar en kattunge i byn, ingen saknar någon.

              Kommentar

              • miluhe
                • June 2006
                • 2090

                #22
                Kattungen nybadad o inne i huset Aramis heter han o våra andra katter tittar lite avvaktande. Aramis spinner o spinner o kelar o äter upp blötmaten för alla katterna
                Senast redigerad av miluhe; 01 October 2011, 08:00.

                Kommentar

                • miluhe
                  • June 2006
                  • 2090

                  #23
                  Så klart ett foto när han börjar bli trött o gosat ner sig i fåtöljen
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #24
                    Söt liten krabat .
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • Vanish
                      • April 2011
                      • 900

                      #25
                      Här är lite av händelseförloppet med min katt. Som sagt tidigare så fick jag ta hand om den från dag 1 och framåt. Här är i tidigt stadie av rockys liv
                      Klicka på bilden för större version

Namn: P5210412.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,0 KB
ID: 2135951

                      Efter ett tag så öppnades världen även för denna kattunge, trots oddsen!
                      Klicka på bilden för större version

Namn: P5210425.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,0 KB
ID: 2135952

                      Det visade sig bli en helknasig katt och här är den ute på gräs för första gången om jag inte minns helt fel. Underbart att se när dom små liven inte vill trampa i gräset
                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0194.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,3 KB
ID: 2135953

                      Och här är galningen nästan fullvuxen. Hon är en liten långhårig krabat som aldrig kommer bli riktigt "normal" men är underbar ändå
                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0304.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,7 KB
ID: 2135954

                      Kommentar

                      • miluhe
                        • June 2006
                        • 2090

                        #26
                        Ursprungligen postat av Vanish
                        Här är lite av händelseförloppet med min katt. Som sagt tidigare så fick jag ta hand om den från dag 1 och framåt. Här är i tidigt stadie av rockys liv
                        [ATTACH=CONFIG]47628[/ATTACH]

                        Efter ett tag så öppnades världen även för denna kattunge, trots oddsen!
                        [ATTACH=CONFIG]47629[/ATTACH]

                        Det visade sig bli en helknasig katt och här är den ute på gräs för första gången om jag inte minns helt fel. Underbart att se när dom små liven inte vill trampa i gräset
                        [ATTACH=CONFIG]47630[/ATTACH]

                        Och här är galningen nästan fullvuxen. Hon är en liten långhårig krabat som aldrig kommer bli riktigt "normal" men är underbar ändå
                        [ATTACH=CONFIG]47631[/ATTACH]
                        Vilka härliga bilder på go`katt
                        Är det lite norsk skogskatt i?
                        En riktig sötnos du har

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #27
                          Ursprungligen postat av miluhe
                          Vilka härliga bilder på go`katt
                          Är det lite norsk skogskatt i?
                          En riktig sötnos du har
                          Ja det stämmer bra, minst 50%. Har aningar om vem pappan är men vet inte ras på denna. Mamman va iaf renrasig Hon är supergo!

                          Kommentar

                          • Lilla Damen
                            • February 2008
                            • 2649

                            #28
                            Att ta en liten ny individ (vild som tam) i flocken är inga problem. Alla mina (utan birman) har haft mer eller mindre taskiga uppväxter och varit mer eller mindre skygga när de flyttat in. Den senaste Zelda var tam (efter att varit i två stödhem, men var hon föddes är okänt) och hon bara promenerade in http://www.zoopet.com/forum/entry.php?b=8770

                            Ska du köpa klöträd, så rekommendera jag Kattens No.1 (men smakar det, så kostar det)... stora kraftiga från golv till tak och riktigt snygga (tycker jag).
                            Senast redigerad av Lilla Damen; 01 October 2011, 09:23.

                            Kommentar

                            • miluhe
                              • June 2006
                              • 2090

                              #29
                              Tack för tipset Lilla Damen de är jättefina de klösträden

                              Han trivs o busar o sover o äter.
                              De andra är fortfarande lite avvaktande men det går framåt, de snusar på honom lite försiktigt.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Vanish
                                • April 2011
                                • 900

                                #30
                                Söt katt
                                Haha när jag såg sista bilden så kom jag att tänka på det ni pratade om att ifall katter bara har saker att aktivera sig med så funkar det att ha dom inne i rätt liten lägenhet. Nu slog det mig en lite "rolig" sak med Rocky, eftersom hon aldrig haft någon katt som "lärt upp henne" utan det har varit jag, så har hon några speciella sidor. Tex så kan hon inte leka med bollar och grejer. Hon slår till dom en gång, men fattar inte att om hon slår till dom en gång till så kan hon leka med den. En annan sak som är ännu "roligare" är att se när hon äter. Detta trodde jag katter fattade av sig själv, men icke! Det är nämligen så att när Rocky ska äta torrfoder så bildas det en krater i matskålen pga hon trycker ner hela huvudet för att få tag i maten. Detta va fantastiskt roligt att kolla på i början
                                Hon får självklart i sig maten, det tar bara lite längre tid än för en vanlig katt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...