Utekatt bli innekatt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    Utekatt bli innekatt

    När vi flyttade till vårt hus för snart 2 år sen tog över över förra ägarens katt som aldrig överhuvutaget varit inomhus.
    Han var underbar jag fäste mig otroligt vid honom.
    Efter ca 9 månader kom han hem troligtvis blivit påkörd, det var ingen chans sa veterinären att han skulle bli bra så vi fick avliva honom.
    Jag var helt knäckt aldrig en utekatt mer lovade jag mig(vi har 4 Innekatter)

    Förra veckan ligger det en utsvulten skygg kattunge i trädgården. Jag kunde inte annat än ge henne mat, hon var väldigt skygg.
    Nu en vecka senare är hon superkelen o har blivit lite rundare.

    Så nu kommer vi ringa veterinären i morgon få tips på rätt avmaskningsmedel, ge henne medel mot loppor.
    Har ett stort rum där vi ska se om vi kan träna henne att gå på lådan, för då blir hon vår innekatt.

    Vi bor precis vid järnvägen o en trafikerad gata så som utekatt kommer hon inte klara sig länge.

    Hoppas nu det funkar med kattlådeträning o sen träffa våra andra.
    Bifogade filer
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    vilken söt liten!!

    Vår katt var utekatt, men sen hon kom till oss så får hon bara vara på balkongen.
    Hon var en väldigt nervös liten dam så hon diggar nog livet inne ganska bra, hon vill inte ens gå ut.
    Sitta i fönstret och titta räcker så bra så.

    Vet inte hur eran lilla tuffs är i sättet, men att vänja den inte när den fortfarande är ung och "formbar" är ju ett plus.
    Om den sen går ihop med era andra katter så blir det nog lättare att ha den inne.

    Kan nog vara jobbigt i början, men när den vant sej vid rutiner och sällskapet så blir det lättare.
    att sterilisera henne är en bra idé, då slipper man den sexuella frustrationen som många (INTE alla) innekatter får

    Klicka på bilden för större version

Namn: P1090910.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,3 KB
ID: 2135680Klicka på bilden för större version

Namn: P1090467.jpg
Visningar: 1
Storlek: 123,9 KB
ID: 2135681
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Slänger ut en snabb fråga, jag bor i en 43m2 lägenhet, är detta för litet för en innekatt?

      Det är en lång historia men har en katt som bor hos pappa. Då hon alltid har fått gå ute så vill jag inte ta in henne, och hon betyder otroligt mycket för mig så vill inte göra något alls som hon skulle tycka va tråkigt. Det va så att jag skaffade hennes mamma men sterliserade henne inte vilket jag då inte heller ville. Men andra kullen blev fel och efter mycket tid och pengar så fanns det inget att göra. En kattunge fanns då kvar och fick vara kattmamma helt enkelt. Detta funkade mot alla odds och nu är min lilla Rocky den konstigaste mänskligaste katt som finns men helt underbar! Egentligen vet jag inte varför jag skrev det hela, men är väl lite stolt för att det gick bra med henne och ibland saknar jag min lilla unge och då blir det skönt att skriva av sig.
      Rocky får hon fortsätta heta trots att det är en hona, då hon är en fighter så namnet passar perfekt!

      Pga detta iaf, så skulle jag gärna ha en katt i min lägenhet i stan, men då jag bor ca 200m från e6 så är det uteslutet att släppa ut katten. Men är min lägenhet för liten så kommer jag inte skaffa någon!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Jag hade en gång i tiden 2 innekatter och en sen natt när jag kom hem från krogen gick en otroligt mager katt och gav ljud av misär ifrån sig, han fick följa med mig upp i lägenheten och det var aldrig några problem för mina andra katter, han gluffsade i sig massor av mat och jag visade honom sen till en kattbur jag hade i ett hörn och där han kröp in och sen endast sov och åt i 2 dagar!!! På tredje dagen var det inge snack, han ville ut... jag åkte till jobbet och när jag kom hem, så vem satt där under min balkong efter husväggen.... jag kallade lite försiktigt på honom och VILKEN GLÄDJE han visade när han såg att det var jag och han sprang med full fart till mig och gav glädjeljud ifrån sig sen gick han som en cirkushund vid min sida upp i lägenheten! Så fortsatte det varje dag, ut på morgonen och in när jag kom från jobbet, alltid låg han och väntade och det lustiga är att INGEN absolut ingen annan fick gå fram till honom... En gång blev han ändå kvar hemma när jag gick och då hoppade han helt sonika ner från balkongen (2.dra vån.)! Den katten hade aldrig kunnat bli en innekatt för han visade verkligen att han ville ut!!! Detta pågick ungefär 1år men sen en dag så låg han inte vid balkongen och inte nästa eller nästa... Nåt hände med honom och jag får aldrig veta vad? Han var otroligt lugn och fin och visade otroligt fin respekt mot mina 2 andra katter så det var aldrig några problem!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av Vanish
          Slänger ut en snabb fråga, jag bor i en 43m2 lägenhet, är detta för litet för en innekatt?

          Det är en lång historia men har en katt som bor hos pappa. Då hon alltid har fått gå ute så vill jag inte ta in henne, och hon betyder otroligt mycket för mig så vill inte göra något alls som hon skulle tycka va tråkigt. Det va så att jag skaffade hennes mamma men sterliserade henne inte vilket jag då inte heller ville. Men andra kullen blev fel och efter mycket tid och pengar så fanns det inget att göra. En kattunge fanns då kvar och fick vara kattmamma helt enkelt. Detta funkade mot alla odds och nu är min lilla Rocky den konstigaste mänskligaste katt som finns men helt underbar! Egentligen vet jag inte varför jag skrev det hela, men är väl lite stolt för att det gick bra med henne och ibland saknar jag min lilla unge och då blir det skönt att skriva av sig.
          Rocky får hon fortsätta heta trots att det är en hona, då hon är en fighter så namnet passar perfekt!

          Pga detta iaf, så skulle jag gärna ha en katt i min lägenhet i stan, men då jag bor ca 200m från e6 så är det uteslutet att släppa ut katten. Men är min lägenhet för liten så kommer jag inte skaffa någon!
          Jag har haft innekat och tänker aldrig ha det igen, det kändes aldrig helt rätt mot dem.... dem behöver stimulans genom att få röra sig och jaga, i ett hem så rör sig ingenting och finns ingen stimulans egentligen, jag försökte busa mycket med mina katter så att de skulle må så bra som möjligt...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Kan också berätta en historia, om hittekatten Pyret, som trots (eller kanske tack vare) att hon sprungit ute, häromsistens självmant kom tillbaka efter några minuter när hon råkat smita ut. Hon och hennes kompis Rufus är innekatter, och bor hos mamma och pappa. På somrarna har de altandörren öppen, med ett galler för. En dag nu på sensommaren glömde nå´n att stänga grinden, och rätt som det var hördes ett kattjut utanför (det springer runt en del katter där de bor, och Pyret har bråkat med en grannkatt genom gallret förut), och Rufus reagerade med en gång. Då såg jag att grinden var öppen, och misstänkte att hon gått ut. Så jag gick ut i mörkret med en ficklampa, och gick runt på baksidan, till dörren, och nästan med en gång kommer nå´n och stryker sig mot mitt ben, säger mjau, och vill in. Hon hade nog bara varit ute en snabbis och kört bort en dum inkräktare. Hon visade alltså ingen större lust att vara ute längre, trots att hon sprungit ute förut. Rufus å sin sida hade inte ens märkt att grinden stod öppen, förrän tjutet hördes utifrån, eller så brydde han sig inte.

            Tror faktiskt att katter är som människor, det vill säga individer, en del är hurtiga, och vill springa ute hela dagarna, medan andra trivs bäst med lugn och ro inomhus. Se´n att slänga ut katten mitt i vintern i 20 minusgrader känns ju sådär, med tanke på att tamkattens ursprung är ett ökendjur, och inte anpassade till den kylan. Det var väl nu i vintras jag såg just den katten som Pyret har grälat med genom gallret, sittande på en snöig och isig trottoar, det var inte varmt om man säger så, hon såg inte riktigt nöjd ut, och hennes ynkliga pipande sa ungefär att hon hellre ville vara inne i värmen.
            Senast redigerad av Shepard; 18 September 2011, 22:35.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Vanish
              • April 2011
              • 900

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Jag har haft innekat och tänker aldrig ha det igen, det kändes aldrig helt rätt mot dem.... dem behöver stimulans genom att få röra sig och jaga, i ett hem så rör sig ingenting och finns ingen stimulans egentligen, jag försökte busa mycket med mina katter så att de skulle må så bra som möjligt...
              Ja det är ju lite detta man är rädd för. Jag kan ju såklart gå ut med katten, men det blir inte riktigt samma grej. Och det är ju trots allt skillnad på katter och hundar när det gäller detta. Rocky hon är med överallt när man är ute och ska hela tiden hålla koll på vart familjen är någonstans. Men hon gör också väldigt klart för oss när hon vill ut. Däremot lever hon ett riktigt lyxliv. Regnar det ute så går hon istället och lägger sig och sover bort hela dagen. Däremot om det är bra väder så kan hon vara ute hela dagen. Och får hon inte det så är det sån fart på henne inne att vi lika gärna kunde ha hästar inomhus som hade tagit mindre plats

              Kommentar

              • miluhe
                • June 2006
                • 2090

                #8
                Ursprungligen postat av karrokaja
                vilken söt liten!!

                Vår katt var utekatt, men sen hon kom till oss så får hon bara vara på balkongen.
                Hon var en väldigt nervös liten dam så hon diggar nog livet inne ganska bra, hon vill inte ens gå ut.
                Sitta i fönstret och titta räcker så bra så.




                Vet inte hur eran lilla tuffs är i sättet, men att vänja den inte när den fortfarande är ung och "formbar" är ju ett plus.
                Om den sen går ihop med era andra katter så blir det nog lättare att ha den inne.

                Kan nog vara jobbigt i början, men när den vant sej vid rutiner och sällskapet så blir det lättare.
                att sterilisera henne är en bra idé, då slipper man den sexuella frustrationen som många (INTE alla) innekatter får

                [ATTACH=CONFIG]47301[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47302[/ATTACH]
                Tack
                Nu är hon avmaskad o får gå ensam någon dag, sen blir det veterinärbesök. För en hälsoundersökning o vaccination.
                Uppskattar hennes ålder till 3-4 månader.
                Hoppas nu det går bra

                Kommentar

                • miluhe
                  • June 2006
                  • 2090

                  #9
                  Ger mig inte in i frågan om utekatter eller innekatter, jag har min fasta åsikt i frågan.

                  Kommentar

                  • GlennWiberg
                    • May 2011
                    • 301

                    #10
                    Ursprungligen postat av Vanish
                    Slänger ut en snabb fråga, jag bor i en 43m2 lägenhet, är detta för litet för en innekatt?

                    Det är en lång historia men har en katt som bor hos pappa. Då hon alltid har fått gå ute så vill jag inte ta in henne, och hon betyder otroligt mycket för mig så vill inte göra något alls som hon skulle tycka va tråkigt. Det va så att jag skaffade hennes mamma men sterliserade henne inte vilket jag då inte heller ville. Men andra kullen blev fel och efter mycket tid och pengar så fanns det inget att göra. En kattunge fanns då kvar och fick vara kattmamma helt enkelt. Detta funkade mot alla odds och nu är min lilla Rocky den konstigaste mänskligaste katt som finns men helt underbar! Egentligen vet jag inte varför jag skrev det hela, men är väl lite stolt för att det gick bra med henne och ibland saknar jag min lilla unge och då blir det skönt att skriva av sig.
                    Rocky får hon fortsätta heta trots att det är en hona, då hon är en fighter så namnet passar perfekt!

                    Pga detta iaf, så skulle jag gärna ha en katt i min lägenhet i stan, men då jag bor ca 200m från e6 så är det uteslutet att släppa ut katten. Men är min lägenhet för liten så kommer jag inte skaffa någon!
                    Min bror och syster har båda innekatter och dom bor i lägenheter under 40m2 och det fungerar helt okej. Men det fungerar bara om du köper en ny katt att ha en gammal utekatt i en lägenhet är inte att rekommendera.

                    Kommentar

                    • anna7607
                      • November 2005
                      • 1440

                      #11
                      Jag är uppfödare och har mina åsikter om utekatter. Bor man lämpligt skall katterna få vara ute, det vill säga att dom inte kan kissa och bajsa på folks altaner, barnens sandlådor osv. I ett tätbebyggt område som har för många katter sprids sjukdommar samt att katterna har ett starkt revirbehov, så många katter vandrar iväg och där sitter matte/husse och är oroliga.

                      Men att lära en katt att vara inne brukar till större delen vara smärtfritt, framförallt tidigare hemlösa katter, dom brukar ha en tendens till att inte gå ut alls.

                      Att få en utekatt att bara vara inne brukar funka, näta in balkongen så dom får vara ute och få frisk luft, gärna ett litet klätterträd så utsikten inte förvinner. Jag har en kattgård till mina katter, dels för att vi bor i radhus... jag skulle dö om dom bajsa i barnens sandlåda =) eller kissa på grannens utemöbler.

                      Gällande storlek på boende och katt så kan jag bara säga att 40kvm inrett för en katt, klätterträd osv är bättre för katten än 250kvm som är tomt och stimulanslöst . Bor man litet kan man anpassa sin kattras efter hur livlig den är tex en ragdoll som är en mer soffpotatis och inte behöver så mycket utrymme till ett litet boende och en större lägenhet till tex en Sibir som är jättelivlig och lekfull.
                      lev livet medans de är värt att levas

                      Kommentar

                      • anna7607
                        • November 2005
                        • 1440

                        #12
                        Ursprungligen postat av miluhe
                        När vi flyttade till vårt hus för snart 2 år sen tog över över förra ägarens katt som aldrig överhuvutaget varit inomhus.
                        Han var underbar jag fäste mig otroligt vid honom.
                        Efter ca 9 månader kom han hem troligtvis blivit påkörd, det var ingen chans sa veterinären att han skulle bli bra så vi fick avliva honom.
                        Jag var helt knäckt aldrig en utekatt mer lovade jag mig(vi har 4 Innekatter)

                        Förra veckan ligger det en utsvulten skygg kattunge i trädgården. Jag kunde inte annat än ge henne mat, hon var väldigt skygg.
                        Nu en vecka senare är hon superkelen o har blivit lite rundare.

                        Så nu kommer vi ringa veterinären i morgon få tips på rätt avmaskningsmedel, ge henne medel mot loppor.
                        Har ett stort rum där vi ska se om vi kan träna henne att gå på lådan, för då blir hon vår innekatt.

                        Vi bor precis vid järnvägen o en trafikerad gata så som utekatt kommer hon inte klara sig länge.

                        Hoppas nu det funkar med kattlådeträning o sen träffa våra andra.

                        En stor eloge till dig som tar han om en hemlösing, det värmer mitt hjärta. Jag är uppfödare och aktiv i Katthemmet och Livbojen här i stan för hemlösa kissar <3
                        lev livet medans de är värt att levas

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #13
                          Ursprungligen postat av anna7607
                          Jag är uppfödare och har mina åsikter om utekatter. Bor man lämpligt skall katterna få vara ute, det vill säga att dom inte kan kissa och bajsa på folks altaner, barnens sandlådor osv. I ett tätbebyggt område som har för många katter sprids sjukdommar samt att katterna har ett starkt revirbehov, så många katter vandrar iväg och där sitter matte/husse och är oroliga.

                          Men att lära en katt att vara inne brukar till större delen vara smärtfritt, framförallt tidigare hemlösa katter, dom brukar ha en tendens till att inte gå ut alls.

                          Att få en utekatt att bara vara inne brukar funka, näta in balkongen så dom får vara ute och få frisk luft, gärna ett litet klätterträd så utsikten inte förvinner. Jag har en kattgård till mina katter, dels för att vi bor i radhus... jag skulle dö om dom bajsa i barnens sandlåda =) eller kissa på grannens utemöbler.

                          Gällande storlek på boende och katt så kan jag bara säga att 40kvm inrett för en katt, klätterträd osv är bättre för katten än 250kvm som är tomt och stimulanslöst . Bor man litet kan man anpassa sin kattras efter hur livlig den är tex en ragdoll som är en mer soffpotatis och inte behöver så mycket utrymme till ett litet boende och en större lägenhet till tex en Sibir som är jättelivlig och lekfull.
                          Himla trevligt inlägg Finns det någon bra sida som förklarar lite om hur katter är? Typ så som väldigt lätt går att hitta om olika hundraser. Katten som bor hos pappa är en skogskatt och dessa har jag en väldigt stor förkälek till, därför jag frågar

                          Kommentar

                          • GlennWiberg
                            • May 2011
                            • 301

                            #14
                            Japp så länge man är 100 på att det är en hemlös katt. En vän till mig blev av med sin katt för 4år sedan och den kom aldrig tillbaka förens förra året då den som tagit in katten gick till veterinären för att chip märka den. Men då visade det sig att katten redan var chipad och min vän fick tillbaka sin katt. Om jag inte mins fel så kunde hon ha anmält den som tog in katten för den har väl skyldighet att anmäla att dom tagit in en katt. Katten hade dock gått över 30 mil. Min katt ska snart chipas och tatueras.

                            Kommentar

                            • miluhe
                              • June 2006
                              • 2090

                              #15
                              Ursprungligen postat av anna7607
                              En stor eloge till dig som tar han om en hemlösing, det värmer mitt hjärta. Jag är uppfödare och aktiv i Katthemmet och Livbojen här i stan för hemlösa kissar <3
                              Tack Jo det finns allt för många hemlösa katter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...