Hemlös hankatt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peggy-sue
    • January 2002
    • 41

    Hemlös hankatt

    Hej , hos mig har det dykt upp en troligtvis hemlös hankatt eller en miss-skött katt.
    Den är något mager , har mask, öronskabb, ser annars frisk ut.
    Det jag vill fråga om, är detta : Om jag tar katten till veterinär och låter den bli kastrerad och botar öronskabben , tror ni då den stannar kvar hemma hos mig?Det är ju inte gratis att göra det, jag vill gärna ha valuta för pengarna.Jag bor fritt ute på landet och jag vet här finns några gårdar där "vilda" katter skjuts.Därför har jag inget dåligt samvete över att behålla katten som min,men jag skulle gärna vilja ha en "garanti" på att den stannar hos mig sedan.
    Vad tror ni?
    Mvh Lajla
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    Skulle ju vara jobbigt om nån av de på granngårdarna kommer o hävdar att katten är deras när den väl är kasterad o frisk... skulle ju inte vara jättekul. sätt upp lappar om dem eller nåt o se om nån vill känna vid den, annars stannar den nog där den får mat..=)

    mats
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • aquafirren
      • May 2003
      • 130

      #3
      Hej!

      Jag brukar mata ett par hemlösa katter nere på gården där jag bor. Vad jag har märkt är att de har alltid kommit tillbaka till samma ställen där jag har lagt ut maten.

      Jag skulle tror att "din" hemlösa katt stannar kvar hos dig efter kastreringen. Ge man den kärlek och omsorg så är chansen stor att den stannar kvar.

      Kastreringen gör ju också att kattens revirområden blir mindre och får den dessutom mat så har den kanske inte så stor behov av att ge sig alltför långt borta från ditt ställen. Men nån 100%-ig garantin finns ju inte.

      Har du kollat på dessa forum: http://www.katter.nu eller
      http://www.katt.nu där finns många kattkunniga som nog kan hjälpa dig med dina funderingar.

      mvh
      Mi

      Kommentar

      • varg
        • August 2002
        • 1002

        #4
        hejsan!
        min kompis katt försvann för någon månad sen och en familj började mata honom. nu har inte han kommit hem pga att dom började mata katten och gav den plats att sova

        visst att katten kan se mager ut och ser dåligt skött ut då kan det ju vara så att den inte har ett hem, men man vet ju aldrig.

        så det jag vill säga är att man ska passa sig för att de inte alltid är en hemlös katt som blir ens som man sköter om..
        Zoon

        Kommentar

        • pepsi
          • May 2003
          • 38

          #5
          Jag tycker att du ska fråga runt lite innan (t.ex. i närmaste affär eller så) du bestämmer dig. Det kan ju som sagt vara nånannans katt, det är inte speciellt ovanligt att katter försvinner långt nu. Det är väl "löp-period"?!

          Hoppas att det löser sig och att du hittar ett hem åt honom.
          2 Katter
          1st 375liters Akvarium

          Kommentar

          Arbetssätt...