katt som fäller mycket

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sofiemedg
    • March 2010
    • 98

    katt som fäller mycket

    Hej. Hoppas på att få tips och råd där allt är av intresse! Jag har en hankatt, snart två år. Äter Royal Canin och har gjort sen han började äta torrfoder, han får även lite mjukmat ibland. Kitkat eller whiskas. Han är 50/50 perser angora och har alltså väldigt mkt päls. Jag har haft katt i hela mitt liv och har aldrig varit med om ngt liknande, han fäller vääldigt mycket - det faller av tussar när han kliar sig, ngn klappar honom eller om han stryker sig mot något. Jag borstar honom om inte varje dag så var annan dag. Han blir även väldigt statisk i pälsen så han får små stötar till och från. Är det någon som har haft eller har liknande problem? Bra borste? Vitaminer? Som sagt, inget är för litet för att nämnas. - tack
    89
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    #2
    1. Är han en utekatt eller innekatt - du borde kanske kolla med ett skrapprov att han inte har parasiter.. medicinskt schamp finns att köpa hos veterinär om du får besked om något kryp

    2.Din katt kan vara torr av inneluft och fälla mycket därför- då finns det olja som man kan spruta in i hårbotten på honom att köpa hos vetrinär och då rekomenderar jag att du använder balsam när du badar den

    3. du kanske badar den för lite - för en långhår kan inte få bort all lös päls själv - den tovar gärna ihop sig . Därför behövs daglig borstning och regelbundna bad med schampo o balsam.

    4. Din katt kan ha svårt att ta upp B-vitamin och behöver kanske ett extra tillskott - funkar bra med Bjäst pulver eller liknade - bjäst tabletter gillar de flesta katter att knapra på

    5.understimulering - i djurparker och på min mottagning har jag sett hur innekatter som inte har tillräckligt med mentalstimulans kan börja fälla kraftigt - de kan rent av få eksem av svårartat slag för att de blir stressade av att inte ha något att göra. Lösning Aktivering och problemlösning
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

    Kommentar

    • sofiemedg
      • March 2010
      • 98

      #3
      han är innekatt men går ut ibland under sommaren. vi har iofs ganska torr luft inne, jag märker det själv då jag har linser. badar honom ibland men har inte använt balsam ngn gång, ska prova med det och att bada honom lite oftare. hur ofta är ofta? en gång i månaden eller mer/mindre sällan? är ju svårt att säga om han är understimulerad eller inte men har inte märkt det genom andra symptom. vi leker, busar och borstar honom som sagt ofta och har även en inglasad balkong där han gärna sitter och spanar. älskar sitt klösträd men själv tycker jag kanske att det är lite litet - men har tyvärr varken plats eller plånbok för ett större. tack för alla tips och tricks. du har möjligtvis inte tips på någon super borste som tar mkt ullig päls. har en karda nu som fungerar bra men tycker den är lite knölig att borsta med. tack iaf!
      89

      Kommentar

      • Whizzer
        • May 2005
        • 498

        #4
        Är han kastrerad? Efter kastrering så kan de få en annan pälstyp, tjockare o mer, fälla lättare osv osv
        Jag tar hundens Furminator o borstar mina kissar med (bonnkatter) lossar MKT hår!
        Whizzer
        http://ninavarblane.blogspot.com

        Kommentar

        • Lilla Damen
          • February 2008
          • 2649

          #5
          Tror att miljön påverkar ganska mycket, innekatt, utekatt, cigarettrök...

          Har en bekant som har korthårskatter. De äter Royal torrfoder och burkmat, är innekatter året om i ett hushåll med rökare. De har tunna pälsar och fäller jämt...

          Jag har korthårskatter. De äter Royal torrfoder och burkmat, är innekatter - med egen utgång till nätad altan - året om i ett hushåll utan rökare. De har tjockare pälsar än bekantens katter, fäller givetvis också... men mer i perioder.

          Mina katter är kastrerade, bekanten har både och (de okastrerade har sämst päls).

          Kommentar

          • 022helpek
            • November 2010
            • 626

            #6
            Ursprungligen postat av Lilla Damen
            Tror att miljön påverkar ganska mycket, innekatt, utekatt, cigarettrök...

            Har en bekant som har korthårskatter. De äter Royal torrfoder och burkmat, är innekatter året om i ett hushåll med rökare. De har tunna pälsar och fäller jämt...

            Jag har korthårskatter. De äter Royal torrfoder och burkmat, är innekatter - med egen utgång till nätad altan - året om i ett hushåll utan rökare. De har tjockare pälsar än bekantens katter, fäller givetvis också... men mer i perioder.

            Mina katter är kastrerade, bekanten har både och (de okastrerade har sämst päls).
            Helt klart är en faktor att utsättas för kyla - kyla bidrar till att katter fäller mindre... Cigarettrök tror jag dock inte har så stor betydelse efter att besökt storrökande djursamlare med kanonpälsar på katterna.... men som haft förfärligt kallt hemma. Svägerskan föder upp rexar och de har fantastiska pälsar för kåken är så kall där de bor.
            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

            Kommentar

            • ilzetas
              • January 2011
              • 278

              #7
              Kanske bara är dax för att fälla? Han är ju precis vuxen och det kanske inte har märkts på samma sätt tidigare. Vuxen = full päls. Och med dom raserna i honom blir den myyyyyyyyyyyyyycket päls. Som ska fällas ett par gånger om året. Så tänker jag.
              300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

              Kommentar

              • 022helpek
                • November 2010
                • 626

                #8
                Nja ungdjurspälsen fälls tidigare -men det blir mycket päls av långhår och därför är det viktigt med bad och daglig borstning så inte förstoppning uppstår när de slickar i sig päls... jag skulle bada minst 1 gång i månaden och en extra gång när fällningen är extra svår...
                Jag klippte mina perser katter till sommaren oxå -vilket minskade fällningen avsevärt...
                Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                Kommentar

                • Alexia
                  • January 2011
                  • 509

                  #9
                  Fast det är ju ytterst individuellt med. Här har utekatterna fällt kopiöst mycket mer än innekatterna t ex. Och av innekatterna så den ena fäller markant mer än den andra (samma ras).

                  Nu vet jag inte vad trådskaparen menade med borsta, men min erfarenhet av långhårskatter är att man kommer längre med att kamma dem än att borsta. Lättare komma ända ner mot huden och få bort allt löst och alla begynnande tussar (innan de blir tovor) med kam tycker jag.

                  Kommentar

                  • 022helpek
                    • November 2010
                    • 626

                    #10
                    Ursprungligen postat av Alexia
                    Fast det är ju ytterst individuellt med. Här har utekatterna fällt kopiöst mycket mer än innekatterna t ex. Och av innekatterna så den ena fäller markant mer än den andra (samma ras).

                    Nu vet jag inte vad trådskaparen menade med borsta, men min erfarenhet av långhårskatter är att man kommer längre med att kamma dem än att borsta. Lättare komma ända ner mot huden och få bort allt löst och alla begynnande tussar (innan de blir tovor) med kam tycker jag.
                    Håller med dig helt - kam är bättre och dessutom så ser man hårbotten bättre om det skulle finnas parasiter...
                    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                    Kommentar

                    • sofiemedg
                      • March 2010
                      • 98

                      #11
                      mkt att svara på nu jätte kul. men har utsätts inteför cigg. rök, får gå ut på inglasad balkong ibland och går ute lite under sommaren också, äter royal canin indoor och ibland mjukmat. han har alltid varit en pälsboll, men fällningen har blivit stadigt värre ju äldre han blir. han är kastrerad men fällde innan det också. han har inte haft mer eller mindre perioder där katten "byter" päls utan hela tidne gradvis mer och mer. han kan klia sig, gå därifrån och sedan ha en katt i päls kvar på golvet..tar det inte slut?

                      Jag har provat många olika borstar/kammar/kardor men den enda jag får bort ngt hår med är en karda från rusta - tycker bara den är knepig att borsta - eller karda - med om det förklarar bättre. har läst om denna furminator som Whizzer skriver om, men sliter inte den på pälsen?

                      angående kvaliteten på pälsen så är den superfin, glasig, fluffig och len. men den är finast på honom och inte på mattes kläder.

                      kan hans temperament ha ngt med saken att göra?han är otroligt harig/busig, och rycker till för minsta lilla ljud eller rörelse. om han är stressad av ngn anledning så kanske det påverkar?
                      89

                      Kommentar

                      • 022helpek
                        • November 2010
                        • 626

                        #12
                        hmm det kan faktiskt vara så enkelt att din katt förtvivlat försöker anpassa en för tjock päls till en varm inomhus tillvaro. Det låter som han varken har brister eller parasiter men han lever i en varm miljö och fäller ur för att inte storkna. Då är nog regelbundna bad och klippning - uttunning av pälsen att rekomendera. Det finns speciella effilerings saxar som du kan tunna ut pälsen genom att klippa med den MOTHÅRS -om du klipper medhårs blir det fult stubb - mothårs syns det inte att du klipp - pälsen blir bara tunnare... En trimmare kan hjälpa dig första gången... Sedan rekomenderar jag nerklippning till sommaren när det är varmt...
                        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                        Kommentar

                        • sofiemedg
                          • March 2010
                          • 98

                          #13
                          okej, tack igen för tipsen. ska börja med baden och se om jag kan hitta en sådan urtunningssax.
                          89

                          Kommentar

                          Arbetssätt...