Rädd katt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snurresprätt
    • January 2011
    • 7

    Rädd katt

    Jag och min sambo har en 4 månaders kattunge. Men den är jätterädd för min sambo. Den går bara till mig. Till en början kunde bara min sambo klappa den men nu går det inte. Min sambo röker om det kan bero på det? Vad gör min sambo för fel ? Man vill ju att katten ska kunna gå till oss båda. Det räcker att min sambo rör sig eller reser sig för att gå ut så sticker katten. Är orolig att det alltid kommer att vara så

    Tack på förhand

    Nu har vi en ny katt men de bara fräser åt varandra den nya är tre månader och den andre är 9 månader. Honkatter båda. kommer de någonsin bli vänner. Nu har vi inte haft den på tre månader mer än i 2 dagar. så jag vet att det kan ta tid. De är nyfikna av varandra båda två.

    snurresprätt
    Senast redigerad av snurresprätt; 19 July 2011, 20:37. Anledning: ny katt
  • Icecoffee
    • November 2010
    • 447

    #2
    kan vara rökningen, våra är tvärt om, älskar min fars rökdoftande händer.
    Katten är ung, prova att en period är det han som ger mat, vatten tömmer lådan. han ska ALDRIG tvinga katten till att komma, lyfta den osv då kommer det bara ta längre tid.
    det kommer ge med sig.
    Cogito, ergo sum
    (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
    (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

    Kommentar

    • snurresprätt
      • January 2011
      • 7

      #3
      Hej tack för svaret. Ja han får prova att ge henne mat. Men kattlådan får jag nog ta. Han har svårt för det. När han klappar henne så spinner hon och hon vill bli klappad. Men det får ta sin tid så får vi hoppas att hon vänjer sig. För på natten då hoppar hon upp och sätter sig på hans fötter. Ja katter är lite konstiga men härliga djur.

      Glömde att skriva att vi bara har haft henne i en vecka ca

      Tack
      Senast redigerad av snurresprätt; 16 January 2011, 10:34.

      Kommentar

      • 022helpek
        • November 2010
        • 626

        #4
        som djurpsykolog skulle jag rekommendera att din sambo aldrig klappar eller kliar katten uppifrån eftersom det är ett dominansbeteende hos katt med en tass uppifrån.

        När jag ställde samman statistik från mina journaler så var inte lukten det som mest störde katter utan hur människor beteer sig.

        Har din sambo intessivt bruna ögon eller tittar han noga på det han gör? Kanske skall han blinka långsamt innan han börjar hantera ungen eftersom det i kattdjurens värld räknas som en vänlig signal - blinkningen skall vara vid ögonkontakt och väldigt långsam.
        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

        Kommentar

        • snurresprätt
          • January 2011
          • 7

          #5
          Tack för svaret. Min sambo har ju varit den som har tagit fram hene när hon har sprungit in på ställen som hon inte kan komma ut i från. Då har han ju tittat mycke på henne. Katten har kanske fått det för sig att "det är ju han som tar fram mig " Ja jag vet inte men han ska prova och göra så som du sa. För i bland så räcker det att öppnar toadörren så stickker hon. Min pappa var här härom dagen och då gick hon fram till han, så han var hon inte rädd för.

          Några andra som har fler tips tar jag tacksamt emot.

          Kommentar

          • 022helpek
            • November 2010
            • 626

            #6
            tja tänk på att katter är närsynta - din sambo skall definitivt börja prata vänligt innan han gör något alls - sluta och dra fram ungen låt den heldre vara inlåst i ett litet område en period utan möjlighet att rymma. Låt din sambo göra alla roliga saker - leka med tussar i tråd, ge mat, borsta osv. Du får göra alla otrevliga saker som måste göras en period.
            Lägg en filt med kattungens lukt i knäet när ni hanterar den. Borsta bara när den söker upp er - för den är ranglägre och därför skall den vilja ha kontakt med er inte tvärt om. Bra övning att sambon sitter och läser eller lyssnar på musik på golvet så att katten själv får ta ställning till om den vill ha kontakt. OBS måste läsa på riktigt - det går inte att lura en katt med att låtsas läsa mer än en gång.

            Ingenting av tvång utan allt på frivillig basis. Kattungen dör inte av att inte äta en måltid, ibland hjälper det att man har gnidit in cat-mynta på händerna. Om inte rädslan för din sambo släpper så finns det lugnade ferohormoner att köpa receptfritt på apotek och välsorterade djuraffärer som man kan spreja på händer och ben när man har med panikslagna katter. Men det är inte så bra att börja med eftersom lukten är en viktig identitetskort för katten. Bättre att bygga upp förtroendet. Man skall veta att en sådan här liten katt har inga erfarenheter och att bli framdragen kan ge den en chock för livet. Chock är en effektiv inlärningsmetod - kattungen kommer ihåg hela livet att din sambo inte går att lita på.... rapportera gärna...
            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

            Kommentar

            • Imasy
              • October 2010
              • 23

              #7
              Hur har det gått?

              Jag är rökare själv, har flera katter själv, samt har haft en hel del hemlösa/farit illa-katter genom åren, och jag har aldrig märkt att någon skulle ha reagerat på just rökningen/lukten.

              Däremot så har jag stött på sådana som kanske blivit illa behandlade av barn, de har inte gillat mitt barn heller, trots att han är snäll/vet hur man gör.

              Hur har kattungen haft det där ni hämtade den? Kanske en otäck upplevelse som den kopplar ihop med en man?

              Kommentar

              • snurresprätt
                • January 2011
                • 7

                #8
                Hej tack för alla svaren jag har fått. Det har blivit mycket bättre. Flizan som katten heter är fortfarande lite försiktig när det gäller min sambo. Men på natten går det bra då går hon och lägger sig hos han. Hankan även då klappa henne. Så det är ju positivt.

                snurresprätt / Amelie

                Kommentar

                • snurresprätt
                  • January 2011
                  • 7

                  #9
                  Har en annan fråga. Varför biter katten i mitt hår när jag ligger. ? den tuggar, slickar och tar tassen i håret. ???

                  Någon som har ett svar på det ?? Läste någonstans att det är för katten tycker om en kan det stämma ??

                  snurresprätt / Amelie
                  Senast redigerad av snurresprätt; 31 January 2011, 19:45.

                  Kommentar

                  • Lilla Damen
                    • February 2008
                    • 2649

                    #10
                    "Trampar" den och spinner i håret, så drömmer den sig tillbaka till kattungestadiet... eller så är den på bushumör.

                    Kommentar

                    • snurresprätt
                      • January 2011
                      • 7

                      #11
                      Hej nej den slickar och biter i håret och drar tasen igenom håret. Hon blir 5 månader på onsdag

                      Kommentar

                      • 022helpek
                        • November 2010
                        • 626

                        #12
                        Ursprungligen postat av snurresprätt
                        Har en annan fråga. Varför biter katten i mitt hår när jag ligger. ? den tuggar, slickar och tar tassen i håret. ???

                        Någon som har ett svar på det ?? Läste någonstans att det är för katten tycker om en kan det stämma ??

                        snurresprätt / Amelie
                        I det matriarkat som utgör kattens grupp är samhörighet det viktigaste som finns -det ger samma id-kort (gemensam lukt) och frigör lugnade hormoner och säger oxå hur rangen står inom gruppen. Din katt hittar ingen annan päls än ditt hår att slicka - en del katter struntar i päls och slickar var som helst
                        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...