Katt som inte tycker om renovering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sara1982
    • March 2005
    • 315

    Katt som inte tycker om renovering?

    Hejsan.

    Har en honkatt på 14 år. hon har hela sitt liv gått på låda eller gjort sina behov ute i någon nygrävd rabatt(till mattes förtret) men nu så har honn på sista tiden riktat in sig på två rum som vi håller på o renoverar och urinerar på golvet, senast idag där vi inte har hunnit få på något golv så jag hoppas jag fått bort allt så det inte luktar för mycket när vi slår på golvvärmen.
    Kan det va så att hon är emot renoveringen o det stör hennes vanor när saker flyttar runt? inte gjort så förut på 14 år dock.

    mvh Sara
  • chigak
    • May 2009
    • 78

    #2
    Visst kan det vara en reaktion på renoveringen, om hon verkar frisk i övrigt så skulle jag testa Feliway adapter som sätts i eluttaget. Det är ett syntetiskt hormon som lugnar katten. Finns att köpa på apotek och djurbutik. Kostar en del men då jag använt det har det varit väl värt det.

    Kommentar

    • Sara1982
      • March 2005
      • 315

      #3
      hon verkar ju dock otroligt lugn för jämnan såvida hon inte planerar hyss men det kan ju vara värt och prova

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Min erfarenhet är att katter som börjar så brukar fortsätta.
        När vi råkade ut för det sa vår veterinär att det är vanligt att katten har något annat fel/sjukdom/de mår dåligt som ändrar deras beteende.
        Det var inte så mycket att göra och att avlivning var det bästa för katten eftersom det fanns inget att göra.

        Du får se om det försvinner när rummen är klara, får ju hoppas att hon bara tycker att golvet påminner om en rabatt just nu.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • chigak
          • May 2009
          • 78

          #5
          Det finns en anledning till att en katt plötsligt börjar kissa utanför lådan och att avliva bör inte vara ett alternativ om katten är frisk. Självklart en annan sak om det beror på sjukdom som inte går att behandla. Man får helt enkelt vara detektiv och ta reda på vad det är som utlöst det.

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            ehm...varför inte ha det rummet kattfri genom att stänga rummet eller sätta upp kompost galler så katten Inte kommer in
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Sara1982
              • March 2005
              • 315

              #7
              ja.. hon gjorde det ju bara två gånger vilket va skönt, dock båda gångerna innan golvet kom på så jag hoppas vid gudarna att jag fick upp allt så det inte luktar för illa när golvvärmen kommer på.
              nu är allt i stort sett klart och hon går runt o kikar på det nya som kommit upp, bland annat två garderober med speglar, vilka visar en annan katt som hon inte är riktigt överens med än, blir dock bättre men hon är misstänksam. Men inga fler blöta pölar på golven =)
              Har haft en katt för några år sen som började kissa på mammas gardiner för ca 10 år sen, hade aldrig kissat inne innan dess o inga förändringar hade skett, svårt o veta vad som triggar igång saker.

              Kommentar

              Arbetssätt...