Kattlucka i ventilationskanal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    Kattlucka i ventilationskanal

    Hej,

    Vi har en massa katter. Dessa vill vi kunna släppa in i pannrummet, där de kan få vara då de känner för det. Lite kallt för dem ute nu. Vi har en vanlig ventilationskanal in till pannrummet. Ni vet ett sådant där fyrkantigt hål i grunden som är runt 15x15cm stort. Grundmuren i sig självt är runt 30cm tjock.
    Vad finns det för bra kattluckor? Standardtypen som är till för att sätta på utsågade hål i tex en dörr hade fungerat, men de är svåra att hitta i rätt storlek, är dyra och helt oisolerade.
    Skulle behövt en rejälare lucka som är avsedd för ändamålet: Att släppa igenom kattskrällena genom ventilationskanalen, men ändå inte släppa igenom lika mycket kyla som att hålet vore helt öppet.

    Hur har ni löst detta?

    Mvh

    Stefan
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • TinaW
    • December 2005
    • 194

    #2
    Ett sånt där ventilationshål är ju till för att släppa in och ut luft och som du säger så är inte en kattlucka i plast helt tät så det borde ju fungera alldeles utmärkt... jag har själv en sån i garagedörren.
    Det finns ju både billiga och dyra varianter... HaraldNyborg har nog bland dom billigaste för ett par hundralappar.
    Mina två katter.. eller egentligen bara den ena av dom, hade lite problem med att förstå hur luckan fungerade och i början fick jag ha luckan upptejpad så han förstod vad hålet var till för. Nu var detta på sommaren så det var ju inga problem.
    Mina katter är en aning tjocka och skulle nog ha problem att ta sig igenom ett hål i den storleken om väggen är 30 cm tjock... men jag har sett andra katter klara det.
    Mina föräldrar har också luckan in i källaren till sina katter men dom gjorde så att dom bytte ut ett av källarfönstren mot en träskiva och fäste kattluckan där istället... sen har dom precis gjort ett luckhål i källardörren upp i huset för att katterna skulle slippa stanna i källaren eller för att slippa låta källardörren stå på glänt hela tiden.

    Oavsett hur du löser det så är det ju skönt för katterna att kunna komma in i lite värme nu när det är så kallt ute så "lycka till" med kattluckan.
    Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
    Sov gott min Bina älskling
    Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

    Kommentar

    Arbetssätt...