Har jag förgiftat katterna tro?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Martin85
    svarade
    humm...

    Lämna en kommentar:


  • Pickles
    svarade
    Jag skulle också ringa för att vara säker, men förmodligen är det ingen fara...
    Alvedon ger man ofta till djur och små barn - det enda jag kan tänka mig vid en överdos är att levern får jobba på högvarv, och medan det inte är särskilt Nyttigt kan jag inte tänka mig att det är skadligt efter ett enstaka tillfälle heller.

    Lämna en kommentar:


  • Dexter
    svarade
    Ring veterinären. Om en människa överdoserar Alvedon kan det ge skador på levern. Antar att det kan ge liknande effekter på en katt. De på djursjukhuset har säkert koll redan per telefon om mängden de fått i sig utgör någon fara.

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Ingen aning! Jag skulle ringa till jourhavande veterinär och fråga!

    Lämna en kommentar:


  • Martin85
    svarade
    Hehe. Ja jo. en alvedon ska ju klara en fullvuxen person i normalfallet. Står inget om katter

    Förhoppningsvis får de inte ont i huvudet iaf

    Men hur pass allvarligt kan det vara? Går det säga att det är förgiftning det kan handla om så det är skadligt?

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    haha oj 15 TILL 20 kg menade jag ju nog

    Lämna en kommentar:


  • Saturnus80
    svarade
    Ursprungligen postat av Miliimli
    oj, jag skulle nog kanske ta och ringa en veterinär... 500 mg alvedon ger man väl inte till barn innan de väger en 1520 kg och då bara en halv åt gången...
    Stora barn det där

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    oj, jag skulle nog kanske ta och ringa en veterinär... 500 mg alvedon ger man väl inte till barn innan de väger en 1520 kg och då bara en halv åt gången...

    Lämna en kommentar:


  • Martin85
    startade ett ämne Har jag förgiftat katterna tro?

    Har jag förgiftat katterna tro?

    Hej.

    Håller på avmaskar våra 5st katter. Idag var det 3:e och sista dagen för tablett.

    Vanligen brukar jag dela tabletten och ge dem tillsammans med kattgodis, håller tabletten och godisbiten tillsammans så tar de båda utan problem.

    Idag gick det inget vidare, de gick inte på tricket så man fick lägga tabletten längst bak på tungan så de svalde dem.

    Började ana något skumt när de började spotta och fräsa och blev heltokig av smaken. Normalt känner de inte att de får i sig något som smakar illa.

    När jag skulle ta 3:e katten så upptäckte jag att det stod Alvedon på medicinkartan.
    Sambon hade visst lagt undan avmaskningsasken och lämnat alvedon framme.

    Kan det vara skadligt för en katt på 2kg respektive 3kg fått i sig 500mg Alvedon?
Arbetssätt...