Har jag förgiftat katterna tro?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Dexter
    svarade
    Vet att jag någonstans när jag googlade om detta igår, ville veta mer eftersom jag haft katter hela mitt vuxna liv, läste att symptomen kunde komma så sent som efter 2-3 dagar. Hoppas, hoppas ändå att dina katter klarar sig!

    Lämna en kommentar:


  • Martin85
    svarade
    Uppdatering. Så här drygt 15 timmar efter intaget av alvedon så har katterna inte visat några symptom alls. De fick sova inne i natt för observation.

    De har varit med oss och kurrat som vanligt och varit busiga till och från. Ätit och druckit som de ska.

    Den ena katten på 3.8Kg vägdes efter att den hade ätit. Den har på en alvedon 500mg fått i sig motsvarande 130+ mg / kg. Dödlig dos enligt giftcentralen var ca 60mg/kg. Så över dubbla dödliga dosen utan några som helst biverkningar på katterna?!

    Och veterinär och giftinformationen var både övertygande om att de med allra största sannolikhet inte skulle överleva alls.

    Någonting stämmer inte? Kan det vara plånboken de vill skrämma åt sig tro? :/

    Lämna en kommentar:


  • Martin85
    svarade
    Fördelar som talar för katterna är ändå att i de fall det blivit dödsfall så handlar det mest om redan sjuka eller skadade katter där ägarna gett dem en tablett efter att de börjat må dåligt.

    Sen finns det flera sätt att se det på.
    För det första så hade de redan hunnit fått i sig verksamma ämnet i kroppen så det handlar om förebyggande mot levern men veterinär ville även framkalla kräkning. Stress som bara det innebär?. Huvudsymptomet och dödsorsaken är ju syrebrist, oförmågan att transportera syre ut till organen. Frågan är då vilket som är bäst av att stressa katten med bilresor i transportbur och allt där till eller att låta dem vara ovetande och få vila hemma.

    Tveksamt om man skulle överväga veterinär oavsett kostnader i detta fall... Skillnad om det vore benbrott eller dyl.

    Lämna en kommentar:


  • Dexter
    svarade
    Lycka till, hoppas det ordnar sig, även om det verkligen ser mörkt ut. Jag hade inte fixat att inte ta katterna till veterinär, vi ser våra katter som familjemedlemmar, men alla är ju olika...

    Håller tummarna för katterna!

    Lämna en kommentar:


  • tulle89
    svarade
    Nu vill jag inte på något sätt mena på att djurförsäkringar inte är ett krav eller så, men finns det egentligen något veterinärer kan göra mot detta?

    Att ta in sin katt och betala x000 kronor för att få konstaterat att den ätit alvedon och det enda man kan göra är att vänta, vilket man får göra även utan läkarbesök, hade ju inte jag gjort.

    Men visst finns det en behandling eller liknande är det en annan femma men frågan kvarstår. Kan veterinären göra något?

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Ursprungligen postat av chigak
    Jag hade aldrig haft samvete att inte ta mina katter till veterinär om jag vart i en sån situation. Man är skyldig att se till att de djur man tagit ansvar för får vård när de behöver det, försäkring eller inte.
    mmm, men många är snåla, de vet att det kostar med veterinär besök och kostar ännu mer med en icke försäkrad katt.
    Konstigt att man inte tvekar när man ska försäkra sin bil, lgh eller båt....

    Lämna en kommentar:


  • Pickles
    svarade
    Jag har enligt rekommendation använt alvedon på såväl häst och hund under de år som passerat - detta helt utan biverkningar. Men, som sagt, inte innan jag talat med djurdoktorn om saken.

    Lämna en kommentar:


  • chigak
    svarade
    Jag hade aldrig haft samvete att inte ta mina katter till veterinär om jag vart i en sån situation. Man är skyldig att se till att de djur man tagit ansvar för får vård när de behöver det, försäkring eller inte.

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Ursprungligen postat av Pickles
    Jag skulle också ringa för att vara säker, men förmodligen är det ingen fara...
    Alvedon ger man ofta till djur och små barn - det enda jag kan tänka mig vid en överdos är att levern får jobba på högvarv, och medan det inte är särskilt Nyttigt kan jag inte tänka mig att det är skadligt efter ett enstaka tillfälle heller.
    O_O what....!?!? GIRL, WHAT ARE ya talking about?!?!

    Nej nej Neeeeeeeeeeej nej noonononononooooooooooo
    Vet du hur många patienter, hundar katter som kom in till kliniken då jag hade min praktik då hussar och mattar hade gett alvedon till sina husdjur för att de trodde man kunde ge till djur, som du skriver. Vissa av de djuren var så dåliga att de dog.

    Det första vi fick lära oss i skolan var "man ger ALDRIG människor medicin till djur...neeever... never ever neeever"

    Lämna en kommentar:


  • Martin85
    svarade
    Ursprungligen postat av Miliimli
    Ja, hoppas verkligen de klarar sig! Kanske någon som lärt sig att kolla efter en extra gång före nu
    Ja verkligen. Reagerade inte alls då tabletterna låg på stort sett samma plats och urtagen ur förpackningen. Man bara klickade ur 2 tabletter utan att se baksidan på kartan.

    Stod att 50-60 mg/kg var gräns för när det blev allvarligt. Ena katten ligger på närmare 130mg/kg kroppsvikt.

    Gått 2 timmar nu och ingen symptom än. De har aptit och kurrar och vill vara med överallt. Första tecken är visst slöhet och ansträngd andning. Slö har de varit i flera år. Ingen skillnad på andningen än.

    Håller stenkoll på dem nu. Har förvarnat att om de får symptom så att de lider och det inte finns någon återvändo så går sista resan väldigt fort.

    Lämna en kommentar:


  • Martin85
    svarade
    Ursprungligen postat av Pickles
    Jag hade ingen aning om att det var så allvarligt för katter.... och vet i övrigt inte riktigt vad jag ska säga förutom, faktiskt, skäms på er som inte försäkrat era kissar!

    Vi håller tummarna för dem!
    Jo det hade man ingen aning om att det skulle vara så direkt giftigt.

    Ang försäkringar så hade det aldrig blivit av. Är uppvuxen med mycket katter. Då bara bondkatter och vet då ingen här i byarna som har försäkring eller vaccination på sina katter.
    Nackdelen med att alltid ha friska katter som levt länge är att man inte överväger försäkring.
    Förra katten blev 18år och med försäkring hade vi kunnat förlänga hans lidande ett halvår max sa veterinär vid förfrågan.

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Ja, hoppas verkligen de klarar sig! Kanske någon som lärt sig att kolla efter en extra gång före nu

    Lämna en kommentar:


  • Pickles
    svarade
    Jag hade ingen aning om att det var så allvarligt för katter.... och vet i övrigt inte riktigt vad jag ska säga förutom, faktiskt, skäms på er som inte försäkrat era kissar!

    Vi håller tummarna för dem!

    Lämna en kommentar:


  • Martin85
    svarade
    Har ringt både veterinär och giftinformation. Ser inte bra ut. Katterna fick det på fastande mage så det var ingen idé att framkalla kräkning.

    Finns ingen försäkring på katterna och efterbehandling på sjukhus var väl ett måste. Det handlar om tiotusentals kronor och 2 timmar bilresa för våran del. dvs 4 timmar efter intag.

    Samtidigt läste jag en länk om där katt fått alvedon och klarat sig utan åtgärder.

    Vi håller tummarna. Det är kärnfriska bondkatter vi pratar om men tyvärr spelar det nog mindre roll ändå.

    Lämna en kommentar:


  • Whizzer
    svarade
    Hoppsan!
    Alvedon o Panodil är totalt livsfarligt för katter. Kattens lever kan inte bryta ner paracetamol, så det är rena giftet. Ett långsamt plågsamt sätt att avliva sin katt på

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...