Har jag förgiftat katterna tro?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Har jag förgiftat katterna tro?

    Hej.

    Håller på avmaskar våra 5st katter. Idag var det 3:e och sista dagen för tablett.

    Vanligen brukar jag dela tabletten och ge dem tillsammans med kattgodis, håller tabletten och godisbiten tillsammans så tar de båda utan problem.

    Idag gick det inget vidare, de gick inte på tricket så man fick lägga tabletten längst bak på tungan så de svalde dem.

    Började ana något skumt när de började spotta och fräsa och blev heltokig av smaken. Normalt känner de inte att de får i sig något som smakar illa.

    När jag skulle ta 3:e katten så upptäckte jag att det stod Alvedon på medicinkartan.
    Sambon hade visst lagt undan avmaskningsasken och lämnat alvedon framme.

    Kan det vara skadligt för en katt på 2kg respektive 3kg fått i sig 500mg Alvedon?

  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    oj, jag skulle nog kanske ta och ringa en veterinär... 500 mg alvedon ger man väl inte till barn innan de väger en 1520 kg och då bara en halv åt gången...

    Kommentar

    • Saturnus80
      • October 2009
      • 943

      #3
      Ursprungligen postat av Miliimli
      oj, jag skulle nog kanske ta och ringa en veterinär... 500 mg alvedon ger man väl inte till barn innan de väger en 1520 kg och då bara en halv åt gången...
      Stora barn det där
      //Daniel

      110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
      23l aqualandscape med dvärgkulor

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        haha oj 15 TILL 20 kg menade jag ju nog

        Kommentar

        • Martin85
          • February 2008
          • 465

          #5
          Hehe. Ja jo. en alvedon ska ju klara en fullvuxen person i normalfallet. Står inget om katter

          Förhoppningsvis får de inte ont i huvudet iaf

          Men hur pass allvarligt kan det vara? Går det säga att det är förgiftning det kan handla om så det är skadligt?

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Ingen aning! Jag skulle ringa till jourhavande veterinär och fråga!

            Kommentar

            • Dexter
              • December 2009
              • 984

              #7
              Ring veterinären. Om en människa överdoserar Alvedon kan det ge skador på levern. Antar att det kan ge liknande effekter på en katt. De på djursjukhuset har säkert koll redan per telefon om mängden de fått i sig utgör någon fara.
              /Dexter

              75 liter mix, 220 liter mix

              Kommentar

              • Pickles
                • October 2009
                • 1155

                #8
                Jag skulle också ringa för att vara säker, men förmodligen är det ingen fara...
                Alvedon ger man ofta till djur och små barn - det enda jag kan tänka mig vid en överdos är att levern får jobba på högvarv, och medan det inte är särskilt Nyttigt kan jag inte tänka mig att det är skadligt efter ett enstaka tillfälle heller.
                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                ~25l vatten

                Kommentar

                • Martin85
                  • February 2008
                  • 465

                  #9
                  humm...


                  Kommentar

                  • Whizzer
                    • May 2005
                    • 498

                    #10
                    Hoppsan!
                    Alvedon o Panodil är totalt livsfarligt för katter. Kattens lever kan inte bryta ner paracetamol, så det är rena giftet. Ett långsamt plågsamt sätt att avliva sin katt på
                    Whizzer
                    http://ninavarblane.blogspot.com

                    Kommentar

                    • Martin85
                      • February 2008
                      • 465

                      #11
                      Har ringt både veterinär och giftinformation. Ser inte bra ut. Katterna fick det på fastande mage så det var ingen idé att framkalla kräkning.

                      Finns ingen försäkring på katterna och efterbehandling på sjukhus var väl ett måste. Det handlar om tiotusentals kronor och 2 timmar bilresa för våran del. dvs 4 timmar efter intag.

                      Samtidigt läste jag en länk om där katt fått alvedon och klarat sig utan åtgärder.

                      Vi håller tummarna. Det är kärnfriska bondkatter vi pratar om men tyvärr spelar det nog mindre roll ändå.

                      Kommentar

                      • Pickles
                        • October 2009
                        • 1155

                        #12
                        Jag hade ingen aning om att det var så allvarligt för katter.... och vet i övrigt inte riktigt vad jag ska säga förutom, faktiskt, skäms på er som inte försäkrat era kissar!

                        Vi håller tummarna för dem!
                        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                        ~25l vatten

                        Kommentar

                        • Miliimli
                          • March 2010
                          • 2457

                          #13
                          Ja, hoppas verkligen de klarar sig! Kanske någon som lärt sig att kolla efter en extra gång före nu

                          Kommentar

                          • Martin85
                            • February 2008
                            • 465

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pickles
                            Jag hade ingen aning om att det var så allvarligt för katter.... och vet i övrigt inte riktigt vad jag ska säga förutom, faktiskt, skäms på er som inte försäkrat era kissar!

                            Vi håller tummarna för dem!
                            Jo det hade man ingen aning om att det skulle vara så direkt giftigt.

                            Ang försäkringar så hade det aldrig blivit av. Är uppvuxen med mycket katter. Då bara bondkatter och vet då ingen här i byarna som har försäkring eller vaccination på sina katter.
                            Nackdelen med att alltid ha friska katter som levt länge är att man inte överväger försäkring.
                            Förra katten blev 18år och med försäkring hade vi kunnat förlänga hans lidande ett halvår max sa veterinär vid förfrågan.

                            Kommentar

                            • Martin85
                              • February 2008
                              • 465

                              #15
                              Ursprungligen postat av Miliimli
                              Ja, hoppas verkligen de klarar sig! Kanske någon som lärt sig att kolla efter en extra gång före nu
                              Ja verkligen. Reagerade inte alls då tabletterna låg på stort sett samma plats och urtagen ur förpackningen. Man bara klickade ur 2 tabletter utan att se baksidan på kartan.

                              Stod att 50-60 mg/kg var gräns för när det blev allvarligt. Ena katten ligger på närmare 130mg/kg kroppsvikt.

                              Gått 2 timmar nu och ingen symptom än. De har aptit och kurrar och vill vara med överallt. Första tecken är visst slöhet och ansträngd andning. Slö har de varit i flera år. Ingen skillnad på andningen än.

                              Håller stenkoll på dem nu. Har förvarnat att om de får symptom så att de lider och det inte finns någon återvändo så går sista resan väldigt fort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...