Har jag förgiftat katterna tro?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #16
    Ursprungligen postat av Pickles
    Jag skulle också ringa för att vara säker, men förmodligen är det ingen fara...
    Alvedon ger man ofta till djur och små barn - det enda jag kan tänka mig vid en överdos är att levern får jobba på högvarv, och medan det inte är särskilt Nyttigt kan jag inte tänka mig att det är skadligt efter ett enstaka tillfälle heller.
    O_O what....!?!? GIRL, WHAT ARE ya talking about?!?!

    Nej nej Neeeeeeeeeeej nej noonononononooooooooooo
    Vet du hur många patienter, hundar katter som kom in till kliniken då jag hade min praktik då hussar och mattar hade gett alvedon till sina husdjur för att de trodde man kunde ge till djur, som du skriver. Vissa av de djuren var så dåliga att de dog.

    Det första vi fick lära oss i skolan var "man ger ALDRIG människor medicin till djur...neeever... never ever neeever"
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • chigak
      • May 2009
      • 78

      #17
      Jag hade aldrig haft samvete att inte ta mina katter till veterinär om jag vart i en sån situation. Man är skyldig att se till att de djur man tagit ansvar för får vård när de behöver det, försäkring eller inte.

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #18
        Jag har enligt rekommendation använt alvedon på såväl häst och hund under de år som passerat - detta helt utan biverkningar. Men, som sagt, inte innan jag talat med djurdoktorn om saken.
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #19
          Ursprungligen postat av chigak
          Jag hade aldrig haft samvete att inte ta mina katter till veterinär om jag vart i en sån situation. Man är skyldig att se till att de djur man tagit ansvar för får vård när de behöver det, försäkring eller inte.
          mmm, men många är snåla, de vet att det kostar med veterinär besök och kostar ännu mer med en icke försäkrad katt.
          Konstigt att man inte tvekar när man ska försäkra sin bil, lgh eller båt....
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #20
            Nu vill jag inte på något sätt mena på att djurförsäkringar inte är ett krav eller så, men finns det egentligen något veterinärer kan göra mot detta?

            Att ta in sin katt och betala x000 kronor för att få konstaterat att den ätit alvedon och det enda man kan göra är att vänta, vilket man får göra även utan läkarbesök, hade ju inte jag gjort.

            Men visst finns det en behandling eller liknande är det en annan femma men frågan kvarstår. Kan veterinären göra något?
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • Dexter
              • December 2009
              • 984

              #21
              Lycka till, hoppas det ordnar sig, även om det verkligen ser mörkt ut. Jag hade inte fixat att inte ta katterna till veterinär, vi ser våra katter som familjemedlemmar, men alla är ju olika...

              Håller tummarna för katterna!
              /Dexter

              75 liter mix, 220 liter mix

              Kommentar

              • Martin85
                • February 2008
                • 465

                #22
                Fördelar som talar för katterna är ändå att i de fall det blivit dödsfall så handlar det mest om redan sjuka eller skadade katter där ägarna gett dem en tablett efter att de börjat må dåligt.

                Sen finns det flera sätt att se det på.
                För det första så hade de redan hunnit fått i sig verksamma ämnet i kroppen så det handlar om förebyggande mot levern men veterinär ville även framkalla kräkning. Stress som bara det innebär?. Huvudsymptomet och dödsorsaken är ju syrebrist, oförmågan att transportera syre ut till organen. Frågan är då vilket som är bäst av att stressa katten med bilresor i transportbur och allt där till eller att låta dem vara ovetande och få vila hemma.

                Tveksamt om man skulle överväga veterinär oavsett kostnader i detta fall... Skillnad om det vore benbrott eller dyl.

                Kommentar

                • Martin85
                  • February 2008
                  • 465

                  #23
                  Uppdatering. Så här drygt 15 timmar efter intaget av alvedon så har katterna inte visat några symptom alls. De fick sova inne i natt för observation.

                  De har varit med oss och kurrat som vanligt och varit busiga till och från. Ätit och druckit som de ska.

                  Den ena katten på 3.8Kg vägdes efter att den hade ätit. Den har på en alvedon 500mg fått i sig motsvarande 130+ mg / kg. Dödlig dos enligt giftcentralen var ca 60mg/kg. Så över dubbla dödliga dosen utan några som helst biverkningar på katterna?!

                  Och veterinär och giftinformationen var både övertygande om att de med allra största sannolikhet inte skulle överleva alls.

                  Någonting stämmer inte? Kan det vara plånboken de vill skrämma åt sig tro? :/

                  Kommentar

                  • Dexter
                    • December 2009
                    • 984

                    #24
                    Vet att jag någonstans när jag googlade om detta igår, ville veta mer eftersom jag haft katter hela mitt vuxna liv, läste att symptomen kunde komma så sent som efter 2-3 dagar. Hoppas, hoppas ändå att dina katter klarar sig!
                    /Dexter

                    75 liter mix, 220 liter mix

                    Kommentar

                    • gnatty
                      • October 2010
                      • 10

                      #25
                      skönt att de mår bra, so far, och hoppas att de fortsätter göra det
                      tänk så lätt det ska vara att förväxla saker, kommer definitivt bli mer uppmärksam nu!

                      Kommentar

                      • Whizzer
                        • May 2005
                        • 498

                        #26
                        Håller tummarna för att det ska gå bra!
                        Whizzer
                        http://ninavarblane.blogspot.com

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          #27
                          Håller också tummarna.
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • Martin85
                            • February 2008
                            • 465

                            #28
                            Tack för allt varmt medhåll.

                            Trodde allt var lugnt vid sista inlägget igår men strax efter så blev hankatten påtagligt sämre. Han bara låg och vilade, helt omöjligt att få i honom någon mat eller vätska. Dock var han inte helt borta utan försökte tvätta sig lite iaf.

                            Fick i honom vatten via en plastspruta i munnen. Sent på kvällen tycktes han bli bättre och visade intresse av att äta och fick i sig lite mat.

                            Han ville absolut gå ut och började bli orolig. Gick omöjligt att få honom att acceptera sandlådan.

                            (Förra natten när både han och honkatten låg inne så fanns det bara spår av en katt i lådan. Kanske att han inte fått ut något på länge)
                            så han fick gå ut till slut.

                            Sen provade vi ständigt att ropa på honom men han sågs inte till. Nu i morse kl 7 var han väldigt ivrig att komma in och få mat.
                            Just nu ligger han här bredvid och trampar och vill ha uppmärksamhet, kurrar som en mindre bil samt tvättar sig som aldrig förr.

                            Nu är vi 36 timmar efter intaget så hoppas att det verkligen är lugnt nu.
                            Honkatten har fortfarande inte visat det minsta på symptom.

                            Kommentar

                            • Dexter
                              • December 2009
                              • 984

                              #29
                              Vad skönt! Har funderat mycket på detta. Hoppas ni kan andas ut och lägga det här bakom er nu och att katterna får må bra.
                              Senast redigerad av Dexter; 05 November 2010, 11:47.
                              /Dexter

                              75 liter mix, 220 liter mix

                              Kommentar

                              • Bygert
                                • March 2010
                                • 2169

                                #30
                                Det finns behandling:

                                FASS.se - läkemedelsinformation för vårdpersonal, patienter och veterinärer


                                Börja läsa vid: Acetylcystein - antidot vid förgiftning med paracetamol

                                Tyvärr kan det ju dröja innan leverskador visar sig så det att inget hänt än behöver inte betyda att detär lugnt. En kontakt med veterinär är nog inte fel i det här läget.
                                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                                Kommentar

                                Arbetssätt...